شناسهٔ خبر: 55694453 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

درمان گرفتگی عضلات کمر بدون دارو

گرفتگی عضلات و ماهیچه‌ها به هر دلیلی که اتفاق بیفتد، باید به دنبال راهی برای درمان باشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛  اگر به دلیل رسیدن سرما به کمر و گردن و یا مصرف غذاهای سرد دچار اسپاسم عضلانی شده‌اید، بهترین راه درمان عبارت است از:

    گرم کردن بدن با حوله یا کیسه آب گرم
    ماساژ همان قسمت با روغن زیتون
    مصرف دمنوش‌هایی مثل آویشن، دارچین و زنجبیل

در صورتی که گرفتگی عضلات با تشخیص پزشک به دلیل کمبود مواد غذایی است، باید روش‌های زیر را برای درمان گرفتگی عضلات انجام دهید.

کمبود منیزم یکی از دلایل گرفتگی عضلات

اگر میزان منیزیم بدن کاهش یابد، باعث گرفتگی مداوم عضلات می‌شود. منیزیم یکی از مواد مؤثر برای عملکرد بهتر سیستم عصب و ماهیچه‌هاست. این ماده‌ معدنی باعث جذب بهتر کلسیم و پتاسیم در بدن می‌شود. اگر بعد از تشخیص پزشک، به کمبود منیزیم مبتلا بودید، باید با مصرف مواد غذایی مثل سیب زمینی با پوست، ماست، شیره‌ی چغندر، تخم کدو حلوایی، توفو، شیر سویا، پسته، گردو، ، سبزیجات برگدار، بادام، آوکادو، موز، لوبیا و غلات کامل این ماده‌ی معدنی را برای بدن تأمین کنید.

خودداری از مصرف غذاهای چرب و سرخ‌شده هم به تأمین منیزیم بدن کمک می‌کند. زیرا چربی مانع از جذب منیزیم برای بدن می‌شود. نمک اپسوم هم یک ماده‌ی غذایی است که تا حد زیادی منیزیم بدن را تأمین می‌کنید. اگر دو بار در هفته این ماده‌ی غذایی را مصرف کنید، به درمان اسپاسم عضلانی کمر کمک زیادی می‌کند.

کمبود پتاسیم بدن را برطرف کنید

گاهی گرفتگی عضلات گردن به دلیل کمبود پتاسیم بدن ایجاد می‌شود. پتاسیم یک ماده‌ی معدنی مهم برای تقویت عضلات و ماهیچه‌هاست. کمبود آن باعث ضعیف شدن عضلات و ماهیچه‌ها می‌شود. اگر بعد از آزمایش مشخص شد که به کمبود پتاسیم مبتلا هستید، باید با مصرف غذاهایی مثل سیب زمینی شیرین، اسفناج، بروکلی، توت فرنگی، پرتقال، انبه، کیوی، زردآلو، خرما، هویج، فلفل قرمز، پیاز، موز، آوکادو، ساردین و سالمون مقدار پتاسیم مورد نیاز بدن را تأمین کنید.

اگر دلیل اصلی گرفتگی عضلات و ماهیچه‌ها، کمبود پتاسیم باشد، باید از مصرف نمک پرهیز کنید. زیرا سدیم باعث خنثی شدن اثر پتاسیم در بدن می‌شود.

کلسیم و اسپاسم عضلانی

یکی دیگر از دلایلی که باعث گرفتگی عضلات می‌شود، کمبود کلسیم در بدن است. این ماده‌ی مغذی باعث بهبود عملکرد عصب‌ها، ریلکس کردن عضلات و انقباضات آن‌ها می‌شود. وقتی بدن به کمبود کلسیم مبتلا می‌شود، عضلات بعد از انقباض قدرتی برای شل شدن ندارند.

همچنین کمبود این ماده‌ی مغذی باعث حساسیت سلول‌های عصبی شده و درد ناگهانی ماهیچه‌ها را به دنبال دارد. به همین دلیل یکی از راه‌های مؤثر برای درمان گرفتگی عضلات پشت مصرف غذاهایی است که حاوی مقدار زیادی کلسیم هستند.

مرکبات، شیره چغندر، سویا، شیر کم چرب و سایر محصولات لبنی سرشار از کلسیم هستند و به رفع گرفتگی و اسپاسم عضلانی کمر کمک زیادی می‌کنند.

کمبود ویتامین D

ویتامین D برای بدن آنقدر اهمیت دارد که کمبود آن باعث اسپاسم عضلات کمر و گردن هم می‌شود. سلامت استخوان‌ها تا حد زیادی به وجود این ویتامین در بدن بستگی دارد. زمانی که سطح ویتامین D بدن کاهش می‌یابد، به گرفتگی ماهیچه مبتلا می‌شود.

اگر مقدار این ویتامین در بدن کم شود، سدیم و پتاسیم بدن هم کاهش می‌یابد. قرار گرفتن در معرض آفتاب صبحگاهی به مدت ۱۰ – ۱۵ دقیقه به تأمین ویتامین D بدن کمک زیادی می‌کند. همچنین زرده‌ تخم مرغ، غلات غنی و روغن ماهی هم حاوی مقدار زیادی ویتامین D است که به درمان گرفتگی عضلات کمر کمک زیادی می‌کنند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما