شناسهٔ خبر: 55694424 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دبیرکل سازمان ملل متحد:

بازار جهانی غذا در حال رسیدن به ثبات است

گوترش می‌گوید نشانه‌هایی را می بیند که بازارهای جهانی غذا شروع به ثبات کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در جریان نشست سه جانبه با رؤسای جمهور اوکراین و ترکیه در یکی از شهرهای اوکراین گفت نشانه‌هایی وجود دارد که بازارهای جهانی مواد غذایی شروع به ثبات کرده است.

گوترش در نشست خبری با ولودیمیر زلنسکی و رجب طیب اردوغان گفت: «طرف‌های قرارداد غلات دریای سیاه حرفه‌ای و با حسن نیت برای اطمینان از جریان یافتن مواد غذایی به بازارهای جهانی کار کرده‌اند. من از آنها می‌خواهم که این کار ادامه یابد و آنها با روحیه سازش بر همه موانع غلبه کنند و همه مشکلات را برای همیشه حل کنند.»

دبیر کل سازمان ملل خاطرنشان کرد: «از زمان انعقاد قرارداد غلات دریای سیاه، قیمت گندم ۸ درصد کاهش یافته است و شاخص قیمت مواد غذایی فائو بیشترین کاهش خود را از سال ۲۰۰۸ داشته است.»

گوترش همچنین افزود: «در کمتر از یک ماه، ۲۱ کشتی از بنادر اوکراین حرکت کردند و ۱۵ کشتی استانبول را به مقصد اوکراین ترک کردند تا غلات و سایر مواد غذایی را بارگیری کنند.»

او گفت: «در حال حاضر، بیش از ۵۶۰۰۰۰ تن غلات و سایر مواد غذایی تولید شده توسط کشاورزان اوکراینی راه خود را به بازارهای سراسر جهان باز کرده است.»

آنتونیو گوترش در مورد وضعیت نیروگاه اتمی زاپوروژیه نیز گفت که دبیرخانه سازمان ملل دارای ظرفیت لجستیک و امنیتی برای حمایت از هر گونه مأموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در صورت توافق روسیه و اوکراین است.»وی تاکید کرد که این مرکز نباید برای فعالیت‌های نظامی استفاده شود.

دبیرکل سازمان ملل افزود: «توافق فوری برای بازسازی زاپوروژیه به عنوان زیرساخت صرفاً غیرنظامی و تضمین امنیت منطقه ضروری است.»

به منظور بررسی توافق صادرات امن غلات و مسئله نیروگاه اتمی زاپروژیا، امروز دبیرکل سازمان ملل با رئیس‌جمهور اوکراین و ترکیه در شهر «لویو» اوکراین دیدار و گفت‌گو کرده بود.

به نوشته خبرگزاری فرانسه موضوعاتی مانند صادرات امن غلات از بندر اودسای اوکراین، مسئله نیروگاه اتمی زاپوریژیا و تلاش‌های دیپلماتیک برای کمک به پایان جنگ در اوکراین از محورهای اصلی گفت‌وگوی سه‌جانبه رئیس‌جمهور اوکراین با گوترش و اردوغان بوده است.

همچنین لازم به ذکر است که نمایندگان دولت روسیه، اوکراین در ۲۲ جولای (۳۱ تیر) توافقنامه‌ای را در استانبول امضا کردند که به موجب آن محدودیت صادرات محصولات کشاورزی و کودهای روسی برداشته شد. دو طرف روسی و اوکراینی توافق کردند تا صادرات غلات از بنادر دریای سیاه از سر گرفته شود. توافق مذکور با حضور رجب طیب اردوغان و آنتونیو گوترش امضا شده است. تاکنون چندین کشتی حامل غلات اوکراین با عبور از تنگه‌های ترکیه راهی بازارهای جهانی شده‌اند.

در روزهای اخیر نیز رسانه‌ها و مقامات روسیه بارها اعلام کردند که نیروهای اوکراینی حملات توپخانه‌ای به نیروگاه اتمی منطقه زاپروژیا را افزایش داده و این مسئله احتمال آتش‌سوزی و انفجار این نیروگاه را افزایش داده است. وزارت دفاع روسیه امروز پنج شنبه هم اعلام کرد که اوکراین در اقدامی تحریک‌آمیز در اطراف نیروگاه اتمی زاپروژیا در روز جمعه و همزمان با حضور دبیر کل سازمان ملل در این کشور برنامه‌ریزی کرده است.

نظر شما