شناسهٔ خبر: 55694364 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

وزنه بردارى و كشتى موفق ترين؛ كاراته و دووميدانى ناكام

٣٩ طلا؛ حاصل ١٣ روز تلاش ايرانى‌ها در قونيه

پنجمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی با سومی کاروان ایران به پایان رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، پنجمین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی 9 روز پس از برگزاری مراسم افتتاحیه و بعد از 14 روز رقابت بیش از چهار هزار ورزشکار از بیش از 50 کشور مختلف، امشب و با برگزاری مراسم اختتامیه در قونیه ترکیه به کار خود خاتمه داد. کاروان کشورمان هم که با نام پیامبر اعظم (ص) و با بیش از 250 ورزشکار عازم این بازی ها شده بود، 39 مدال طلا، 44 نقره، 50 برنز و در کل 133 مدال به دست آورد تا همانند دوره گذشته در رتبه سوم جدول توزیع مدال ها قرار بگیرد. در پایان این دوره از رقابت ها، ترکیه میزبان با 145 مدال طلا، 107 نقره و 89 برنز قهرمان شد و ازبکستان نیز با 51 مدال طلا، 42 نقره و 65 برنز، جایگاه دوم را به خود اختصاص داد. کشورهای آذربایجان و قزاقستان نیز چهارم و پنجم شدند. 


بهترین عملکرد ایران از نظر مرغوبیت مدال، در دوره گذشته یعنی سال 2017 در باکو آذربایجان بود که 39 مدال طلا، 26 نقره و 33 برنز به دست آمد که کاروان ایران در قونیه، آن عملکرد را پشت سر گذاشت تا عملکرد کاروان این دوره ایران در قونیه ترکیه، تبدیل به بهترین نتیجه ایران در تمام ادوار این بازی ها از حیث مرغوبیت مدال شود. البته نباید از خاطر برد که بهترین رتبه ایران در سال 2013 و با کسب جایگاه دوم در پالمبانگ اندونزی به ثبت رسیده است.
اگر چه در این دوره از بازی ها رشته هایی مانند ووشو، ورزش های زورخانه ای و بخش پرتابی پارا دو و میدانی برگزار نشد اما محاسبه مدال های هر سه حرکت وزنه برداری و رشته هایی مانند پارا تیراندازی با کمان و پارا شنا باعث شد تا مدال های طلای ایران در همان عدد 39 باقی بماند. این دوره از بازی ها در 19 رشته برگزار شد که کاروان ایران نیز در همه رشته ها به جز فوتبال، کیک بوکسینگ و بوچیا نماینده داشت و موفق شد در 15 رشته به مدال دست پیدا کند. تنها رشته ای که نمایندگان ایران موفق به کسب مدال در آن نشدند، تیراندازی بود که دلیل آن هم این بود که این رشته فقط در بخش اهداف پروازی برگزار شد. 39 مدال طلای ایران در 9 رشته کسب شد که در این بین، بیشترین سهم را وزنه برداری و کشتی به ترتیب با 9 و 8 مدال طلا داشتند. تیراندازی با کمان، شنا و تکواندو نیز دیگر رشته های بودند که حداقل 5 طلا را برای کاروان ایران به ارمغان آوردند. 

اگرچه بسیاری از رشته های ایران در این دوره از مسابقات نمره قبولی گرفتند و عملکرد بهتری نسبت به دوره گذشته به ثبت رساندند اما علامت سؤال اصلی کاروان ایران دو رشته دو و میدانی و کاراته بودند که برخلاف انتظارات، نتوانستند حتی یک مدال طلا کسب کنند.

نظر شما