شناسهٔ خبر: 55694240 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

افزایش چشمگیر عبور محموله‌های بین‌المللی تجاری از مسیر ایران

یک نشریه هندی نوشت، با توجه به تنش‌های ژئوپولتیک جهانی و اخلال در زنجیره‌های جهانی تأمین، گذرگاه تجاری ایران به مسیری با محبوبیت فزاینده تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با تداوم اخلال در زنجیره‌های جهانی تأمین و موانع جدید در مسیرهای تجاری، عبور محموله‌های تجاری از ایران افزایش چشمگیری داشته است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از روزنامه هندی «اکونومیک تایمز»، «گذرگاه حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب» که هند و روسیه را از طریق ایران و جمهوری آذربایجان به یکدیگر متصل می‌کند طی ماه‌های اخیر به طور فزاینده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است.

بر همین اساس، تردد محموله‌های تجاری از یکی از بخش‌های دریایی این گذرگاه در ایران بین ماه‌های می تا جولای (اردیبهشت تا مرداد) به ۳۰۰۰ تُن رسیده که نسبت به ماه‌های قبل افزایش چشمگیری را شاهد تجربه کرده است.

این نشریه هندی به نقل از افراد مطلع نوشته است، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، یک کارگروه و شماری از کشتی‌های خود را به‌طور اختصاصی به ارائه خدمات در طول این مسیر اختصاص داده است.

اکونومیک تایمز می‌افزاید با توجه به تشدید تنش‌های ژئوپولتیک در سطح جهانی، این مسیر تجاری که از ایران عبور می‌کند، جایگزین مسیرهایی مانند کانال سوئز و همچنین تنگه بُسفر و دریای بالتیک شده است.

علاوه بر امنیت این مسیر، عبور محموله‌های تجاری از این گذرگاه تجاری ۳۰ درصد نسبت به سایر مسیرها ارزان‌تر تمام می‌شود و از نظر زمانی نیز دو برابر سریع‌تر از دیگر مسیرها است.

اسپوتنیک نیز در این‌باره می‌نویسد، اخلال در زنجیره‌های تأمین که از شوک بعد از شیوع ویروس کرونا سرچشمه می‌گیرد و همچنین تحریم‌های یک‌جانبه غرب از جمله علیه روسیه، محبوبیت فزاینده گذرگاه حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب را موجب شده است.

انتهای پیام/

نظر شما