شناسهٔ خبر: 55678286 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

نرخ تورم انگلیس دو رقمی شد

بر اساس آمارهای رسمی روز چهارشنبه، تورم قیمت مصرف کننده بریتانیا در ماه ژوئیه به ۱۰.۱ درصد جهش کرد که فشار بر خانوارها را تشدید کرد و به بحران هزینه های زندگی دامن زد آن هم در شرایطی که این کشور با چشم انداز رکود مواجه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تورم بالاترین سطح از فوریه ۱۹۸۲ را نشان می دهد و از نرخ سالانه ۹.۴ درصد در ژوئن افزایش یافته است؛ این افزایش بیش از همه پیش‌بینی‌های اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز برای افزایش تورم به ۹.۸ درصد در ماه جولای بود.

در اوایل این ماه، بانک انگلستان نرخ بهره کلیدی خود را با افزایش ۰.۵ درصدی به ۱.۷۵ درصد افزایش داد - اولین افزایش نیم واحدی آن از سال ۱۹۹۵ - و پیش بینی کرد که تورم در اکتبر به ۱۳.۳ درصد خواهد رسید، زمانی که قیمت های حامل‌های انرژی خانوارها افزایش می یابد.

ارقام روز چهارشنبه دفتر آمار ملی نشان داد که قیمت ها در ماه جولای نسبت به ژوئن ۰.۶ درصد بر مبنای غیرفصلی تعدیل شده افزایش یافت، در حالی که نرخ تورم سالانه قیمت خرده فروشی به ۱۲.۳ درصد رسید که بالاترین میزان از مارس ۱۹۸۱ است.

نرخ تورم انگلیس دو رقمی شد

ندیم زهاوی، وزیر دارایی در پاسخ به این داده ها گفت: کنترل تورم اولویت اصلی من است و ما از طریق سیاست های پولی قوی و مستقل، تصمیمات مالیاتی و هزینه ای مسئولانه و اصلاحاتی برای افزایش بهره وری و رشد اقدام می کنیم.

بر اساس گزارش بانک انگلستان، افزایش قیمت انرژی در اروپا، در پی حمله روسیه به اوکراین، محرک اصلی تورم است و احتمالاً بریتانیا را در اواخر امسال وارد یک رکود طولانی، اگر چه سطحی، خواهد کرد.

با این حال، در داده ها اشاراتی وجود داشت مبنی بر اینکه فشار تورم در آینده ممکن است شروع به کاهش کند.

از نظر ماه به ماه، قیمت نهاده ها تنها ۰.۱ درصد افزایش یافت که کندترین افزایش تا کنون در سال ۲۰۲۲ بوده است که بخشی از آن ناشی از کاهش تقاضای جهانی برای فولاد به دلیل کاهش رشد اقتصادی در سراسر جهان و کاهش قیمت نفت خام است.

۲۲۳۲۲۷

نظر شما