شناسهٔ خبر: 55678114 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرعامل بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر مطرح کرد؛

گام دولت سیزدهم در رفع فقر مطلق

مدیرعامل بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: رویکرد دولت سیزدهم تحولی بوده و توجه ویژه‌ای به جامعه هدف روستاییان، کشاورزان و عشایر دارد. با پوشش بیمه‌ای این جامعه هدف، در راستای فقر مطلق و محرومیت‌زدایی قدم برداشته شده است‌.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیت‌اله برقراری روز _چهارشنبه، بیست و ششم مردادماه_ در نشستی با حضور اصحاب رسانه اصفهان، اظهار کرد: صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر براساس اصل ۲۹ قانون اساسی شکل گرفته و هدف آن ارائه خدمت بیمه اجتماعی به کشاورزان ساکن و غیرساکن در روستاها، ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، روستاییان و عشایر است.

وی افزود: جمعیت روستایی و ساکنین شهرهای زیر بیست هزار نفر حدود ۳۰ میلیون نفر است که یک سوم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد. سن ورود به این صندوق ۱۸ سال و حداکثر سن ۵۰ سال است، بنابراین آمار خالص افرادی که مشمول جامعه هدف این صندوق هستند حدود ۱۰ میلیون نفر است.

۲ هزار و ۵۰۰ نفر بیمه شده در صندوق وجود دارد

مدیرعامل بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: این صندوق در سال ۱۳۸۴ تأسیس شده است. از آن سال تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ نفر بیمه شده در صندوق وجود دارد که یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر آن بیمه شده فعال می‌باشد. لذا بیش از هفت میلیون نفر از جامعه هدف این صندوق هنوز بیمه نشده‌اند و تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند.

برقراری اضافه کرد: براساس برنامه‌های تحولی، اقدامی آغاز شده تا در سال جاری یک میلیون بیمه شده جدید در صندوق جذب شود. استان اصفهان تاکنون به عنوان برترین استان در جذب بیمه شده فعال بوده و امید است این استان تا پایان سال بتواند سهمیه ۲۸ هزار نفری بیمه خود را محقق کند.

وی ادامه داد: یکی از اهداف عالی نظام اسلامی اجرای عدالت اجتماعی است. مقام معظم رهبری نیز نسبت به عدالت اجتماعی دغدغه‌مند بوده و تاکید ویژه‌ای در بیانیه گام دوم انقلاب در این خصوص داشته‌اند و ما موظفیم در این خصوص گام‌های اساسی برداریم. گسترش چتر بیمه‌ای در جامعه هدف روستاییان کشاورزان و عشایر یکی از مصادیق عدالت اجتماعی است.

مدیرعامل بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: کشاورزان در توسعه اقتصادی نقش داشته و امنیت غذایی کشور در دستان آنهاست. همچنین نقش ویژه ایشان در چرخه اقتصادی حائز اهمیت است. عشایر نیز در توسعه اقتصادی کشور نقش داشته و میراث داران فرهنگی کشور بوده و ذخایر انقلاب هستند.

برقراری تصریح کرد: فقط در جامعه عشایری ۱۱ هزار شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی شده است. اگر چتر بیمه‌ای در جوامع روستایی و عشایری گسترش یابد به نحوی که امنیت اقتصادی آنها تضمین شود، با انگیزه مضاعف در توسعه کشور نقش‌آفرینی می‌کنند. بنابراین بیمه آینده درآمدی این افراد را تضمین می‌کند.

وی ادامه داد: هر چقدر جامعه هدف با خدمات این صندوق بیشتر آشنا شده و خدمات این صندوق افزایش یابد، استقبال آنها از این صندوق بیشتر شده و افراد می‌توانند از خدمات این صندوق بهره‌مند شوند. نقش کشاورزان، عشایر، روستاییان و کشاورزان در اقتصاد خرد و کلان کشور کاملاً مشهود است.

مدیرعامل بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: در استان اصفهان ۳۱۲ هزار نفر جامعه مشمول صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان دارد که تاکنون ۹۷ هزار نفر آن‌ها عضو این صندوق شدند و ۱۰ هزار نفر مستمری بگیر هستند.

افراد با حداقل ۵۰ هزار تومان و حداکثر ۱۳۳ هزارتومان می‌توانند بیمه شوند

برقراری اظهارکرد: این صندوق حدود ۱۰ هزار بازنشسته دارد. کسانی که سابقه بیمه در سایر صندوق‌ها دارند می‌توانند سوابق خود را به این صندوق منتقل کنند.

وی در ادامه گفت: افراد با حداقل ۵۰ هزار تومان و حداکثر ۱۳۳ هزارتومان می‌توانند در این صندوق خود را بیمه کنند. دولت نیز دو برابر حق بیمه پرداختی افراد را به صندوق پرداخت می‌کند. همچنین افراد می‌توانند حق بیمه خود را به صورت اقساطی پرداخت کنند.

مدیرعامل بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر خاطرنشان کرد: کارفرمای اصلی این صندوق، دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و این صندوق از جمله صندوق‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. دولت سهم قانونی حق بیمه را پرداخت می‌کند. بودجه صندوق در سال گذشته ۱,۰۷۰ میلیارد تومان بوده که کاملاً تخصیص یافته است و امسال ۱,۵۰۰ میلیارد تومان است که تا کنون ۴۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شده است.

برقراری گفت: هشت سطح درآمدی در این صندوق برای جامعه هدف تعریف شده که براساس آن حداقل و حداکثر حق بیمه افراد تعیین شده است، برهمین اساس، افراد با سابقه ۳۰ سال به نرخ سال جاری در سطح یک، یک میلیون تومان و در سطح هشت، دو میلیون و ۶۶۰ هزارتومان مستمری دریافت می‌کنند. که البته این مبالغ به نرخ روز و سطوح درآمدی سالی که مشمول دریافت مستمری خواهند شد است.

وی تصریح کرد: نسبت پشتیبانی این صندوق اکنون یک به ۱۰ بوده و در ازای هر ۱۰ بیمه شده جدید می‌تواند یک نفر را بازنشسته کند. این صندوق اکنون حدود ۱۸۰۰ کارگزاری در کشور دارد و به نظر نمی‌رسد نیازی به ایجاد کارگزاری جدید در کشور باشد.

مدیرعامل بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: رویکرد دولت سیزدهم تحولی بوده و توجه ویژه‌ای به جامعه هدف روستاییان، کشاورزان و عشایر دارد. با پوشش بیمه‌ای این جامعه هدف، در راستای فقر مطلق و محرومیت‌زدایی قدم برداشته شده است‌.

نظر شما