شناسهٔ خبر: 55677632 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رسوایی تازه کلیسای کاتولیک: نماینده پاپ در کانادا به رسوایی جنسی متهم شد

یک کاردینال ارشد که نماینده پاپ در کانادا محسوب می‌شود، به رسوایی جنسی متهم شد.

صاحب‌خبر -

پس از عذرخواهی اخیر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان بخاطر رفتار ناشایست گذشته کلیسای کاتولیک در قبال بومیان کانادا، حال رسانه‌های آمریکایی و کانادایی از متهم شدن یک کاردینال برجسته کلیسای کاتولیک که نماینده پاپ فرانسیس در کانادا به حساب می‌آید، به سوء استفاده جنسی خبر دادند.

پایگاه آمریکایی «تورنتو استار» اعلام کرد گفته می‌شود کاردینال «مارک اوئلت» (Marc Ouellet) کشیش ارشد کانادا که زمانی نامزد انتخاب به سمت پاپ بود، اکنون تحت تحقیقات واتیکان در خصوص سوء رفتار علیه یک زن در زمانی که اسقف اعظم کبک بوده است، قرار دارد.

پایگاه خبری دیلی بیست نیز اعلام کرد یک کاردینال برجسته که نام او در دو سال گذشته در «مجمع انتخاب پاپ» به عنوان پاپ مطرح شده بود، به سوء استفاده جنسی متهم شده است. بر اساس گزارش دیلی بیست، کاردینال «مارک اوئلت» که پاپ فرانسیس را در سفرش به کانادا همراهی می‌کرد، متهم شده است رفتار‌هایی ناشایست را با دختری ۲۳ انجام داده که کارآموز او در سال ۲۰۰۸ بوده است.

این اتهام، بخشی از دو پرونده شکایت جمعی است که از سوی ۱۹۳ قربانی آزار‌های جنسی علیه ۱۱۶ عضو جامعه «برادران مدارس مسیحی فرانسوفون کانادا» روز سه شنبه مطرح شد. در حال حاضر یک قاضی در کبک کانادا، اجازه پیشبرد این شکایت را داده است و همین امر نیز سبب شده تا شرکت حقوقی «Arsenault Dufresne Wee Avocats» که در مونترال کانادا قرار دارد، اسنادی از جمله این موارد اتهامی علیه کاردینال «اوئلت» را ارائه دهد.

نام «مارک اوئلت»، کاردینال برجسته کانادایی در نخستین پرونده از دو شکایت که در آن، ۸۷ اسقف و کارمند دیگر مطرح شده، آمده است. در این پرونده، زنی که کاردینال اوئلت را متهم کرده است، تنها با حرف «اف» (F) از او نام برده شده است. وی، «اوئلت» را به عنوان مهمترین فرد در زمانی توصیف کرده که شامی در «خیریه خواهران» در منطقه بوپورت در کبک کانادا در ماه اوت سال ۲۰۰۸ برگزار شده بود و «اوئلت» در این مراسم، اقدام به دست زدن و ماساژ شانه‌ها و بدن این دختر کرده بود؛ اقدامی که سبب شده بود وی در آن زمان خشکش بزند و حتی نمی‌دانسته چه واکنشی نشان دهد.

همچنین طبق گزارش دیلی بیست، این کاردینال چند بار دیگر نیز رفتار‌های ناشایست خود را علیه این کارآموز خود انجام داده بود.
بر اساس این گزارش، این زن شاکی شخصا در خصوص رفتار کاردینال «اوئلت» به پاپ فرانسیس هم نامه نوشته بوده؛ اما نتیجه‌ای دریافت نکرده است.

پایگاه آمریکایی دیلی بیست اعلام کرده واتیکان به درخواست‌ها برای اظهار نظر در خصوص واکنش کاردینال اوئلت و یا پاپ فرانسیس به این خبر واکنشی از خود نشان نداده اند.

پیشتر «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان، درآخرین روز سفرش به کانادا خشونت‌های کلیسای کاتولیک و آنگلیکان علیه کودکان بومی در این کشور را «نسل‌کشی» خوانده بود.

نظر شما