شناسهٔ خبر: 55677498 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری؛

کنیا صحنه درگیری شدید/ هواداران «اودینگا» جاده ها را بستند

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری کشور آفریقای کنیا، و پیروزی ویلیام روتو، رقیب او یعنی اودینگا زیر بار نتایج نمی رود و طرفداران او به خیابان ریخته و اقدام به آتش زدن لاستیک کردند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: در قاره‌ای که در آن کودتاهای نظامی و انتخابات دستکاری‌شده در سال‌های اخیر افزایش یافته، کنیا یک مورد برجسته است. با وجود نقص‌ها و فساد بی پایان، این کشور آفریقای شرقی و قدرت اقتصادی به‌طور پیوسته به نمادی از آنچه «ممکن است» تبدیل شده است؛ دموکراسی‌اش با آن قانون اساسی قوی و انتخابات سخت رقابتی‌اش، نمونه‌ای برای سایر کشورهای آفریقایی است که به دنبال جدا کردن مسیر خود از خودکامگی هستند. اما کنیا به تازگی دچار یک سرعت‌گیر شده است.

کنیا صحنه درگیری شدید/ هواداران «اودینگا» جاده ها را بستند

برنده‌ای در آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور اعلام شد و به نبرد غیرقابل پیش‌بینی‌ای پایان داد که باعث شده بود میلیون‌ها کنیایی برای دست یافتن به نتایج نهایی رقابت‌ها، به تلویزیون و تلفن‌های هوشمندشان بچسبند.

«ویلیام روتو» رئیس‌جمهور منتخب، در میان حامیان پر خروش خود، این «لحظه بسیار تاریخی و دموکراتیک» را مورد تمجید قرار داد. اما نامزد بازنده، «رایلا اودینگا» نتایج را حتی قبل از اعلام رد کرد. در سالنی که روتو در آن صحبت می‌کرد و آرا شمارش شده بود، درگیری به پا شد و صندلی‌ها و مشت‌ها به پرواز درآمدند و چهار کمیسر انتخاباتی هم درباره نتایجی که تقریبا قطعی است شک و تردیدهایی مطرح کردنددر سالنی که روتو در آن صحبت می‌کرد و آرا شمارش شده بود، درگیری به پا شد و صندلی‌ها و مشت‌ها به پرواز درآمدند و چهار کمیسر انتخاباتی هم درباره نتایجی که تقریبا قطعی است شک و تردیدهایی مطرح کردند.

ویلیام روتو، معاون رئیس‌جمهور کنیا، توسط وافولا چبوکاتی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات کنیا (IEBC) برنده انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد. چبوکاتی، روتو را به عنوان رئیس جمهور منتخب و معاون وی، ریگاتی گاچاگوا را به عنوان معاون رئیس جمهور منتخب معرفی کرد.

وی گفت: روتو با کسب ۷.۱ میلیون رای، ۵۰.۵۹ درصد آرای معتبر را به دست آورد و از رقیب خود آزیمیو اودینگا که ۶.۹ میلیون رای داشت پیشی گرفت.

طبق این اعلامیه چهار حوزه از ۲۹۰ حوزه انتخابیه - که رای گیری آنها به تعویق افتاد - بدون نتیجه اعلام شده است.حدود ۶۵ درصد از ۲۲ میلیون رای دهنده قانونی در آخرین انتخابات ریاست جمهوری کنیا شرکت کردند که رقمی کمتر از انتخابات قبلی محسوب می شود. مراسم اعلام این خبر در مرکز ملی شمارش در نایروبی و با حضور دیپلمات ها و ناظران خارجی انتخابات برگزار شد.

کنیا صحنه درگیری شدید/ هواداران «اودینگا» جاده ها را بستند

در همین حال، چهار کمیسیونر کمیسیون مستقل انتخابات یک کنفرانس مطبوعاتی غافلگیرکننده در هتل سرنای نایروبی برگزار کردند و گفتند که مسئولیت نتایج را به گردن نمی گیرند. کمیسیونرها، از جمله جولیانا چرا، نایب رئیس کمیسیون انتخابات، فرانسیس واندری، ایرنه ماسیت و یوستوس نیانگایا، بدون ارائه جزئیات بیشتر، ادعا کردند که نتایج به شیوه ای مبهم به دست آمده است.

اودینگا زیر بار نتایج انتخابات نمی رود

ویلیام روتو با برتری خفیف نیم درصدی رقیب خود اودینگا را شکست داد، این مسئله درحالی است که اودینگا این انتخابات را مضحک خواند و آن را مرتکب به جرایم انتخاباتی متهم کرد.

کنیا صحنه درگیری شدید/ هواداران «اودینگا» جاده ها را بستند

ویلیام روتو ۵۵ ساله برنامه اصلی خود را بهبود شرایط اقتصادی عنوان کرده است. ناظران پیروزی روتو را نشان دهنده شکست سنت یاد کردند چراکه این پیروزی، شکست انتخابات براساس خطوط قومی بوده است.

در طرف مقابل رایلا اودینگا قرار گرفته است که با تحقیر انتخابات و پوچ خواندن این فرایند، اعلام کرد که نتایج را از طریق دادگاه به چالش خواهد کشید. هواداران اودینگا پس از اعلام سرانجام انتخابات به خیابان ها ریخته، سنگ پرتاب کردند، لاستیک‌ها را آتش زدند و جاده‌ها را بستند و نایروبی پایتخت این کشور را به صحنه درگیری بین نیرو امنیتی و طرفداران نامزد شکست خورده بدل ساختند.

کنیا صحنه درگیری شدید/ هواداران «اودینگا» جاده ها را بستند

پس از آنکه اوهورو کنیاتا، رئیس‌جمهور مستعفی، در یک چرخش سیاسی از اودینگا حمایت کرد. اودینگا ۷۷ ساله و رهبر اپوزوسیون کنیا، حالا شکایت خود را به دیوان عالی این کشور برده و دیوان عالی ۱۴ روز فرصت دارد تا حکم به ابطال یا تایید انتخابات بدهد.

باید گفت انتخابات سال ۲۰۰۷ در کنیا نیز با همین مشکل مواجه شد و منجر به یک درگیری بین قبیله‌تی در کنیا شد که به کشته شدن ۱۱۰۰ نفر ختم شد.

نظر شما