شناسهٔ خبر: 55677370 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد

توجه ویژه به طرح‌های آبی مازندران در بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه

ساری -ایرنا- رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اهمیت تأمین آب کشاورزی در مازندران و نقش این استان در امنیت غذایی کشور، برای افزایش مهار آب‌های سطحی مازندران نگاه ویژه‌ای به تأمین اعتبار برای طرح‌های آبی این استان در بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه خواهیم داشت.

صاحب‌خبر -

محمدجواد عسکری روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از تاسیسات سد شهید رجایی به خبرنگار ایرنا گفت: مشاهدات نشان می‌دهد که مازندران در تأمین آب به سرعت به سمت بحرانی شدن پیش می‌رود، اما با در نظر گرفتن برخی برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت می‌توانیم از این چالش به خوبی عبور کنیم که لازم است برای تحقق این هدف مسئولان و نمایندگان استان طرح جامع بلندمدتی را برای مدیریت آب و کشاورزی استان ترسیم کنند.

وی افزود: انتظار ما این است که شرکت آب منطقه‌ای مازندران به کمک استانداری و نمایندگان طرح جامع بلندمدتی را برای استان ترسیم کند که این طرح هم تأمین آب بخش کشاورزی را در درازمدت ببیند و هم در حوزه‌های آب آشامیدنی، صنعتی و زیست‌محیطی برنامه مدونی داشته باشد. در این مسیر نیز اولویت نخست ما آب کشاورزی است؛ چون اشتغال مازندران و بخش مهمی از امنیت غذایی کشور وابسته به کشاورزی این استان است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر مسئولان استان طرح جامع بلندمدت مد نظر ما را تهیه و تدوین کنند، ما نیز در برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۲ آن را لحاظ می‌کنیم و سهم ویژه‌ای برای اجرای طرح‌های مربوط به مهار آب‌های سطحی در مازندران از جمله ساخت سدهای مورد نیاز و طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری پیش‌بینی خواهیم کرد.

توجه ویژه به طرح‌های آبی مازندران در بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه

عسکری خاطرنشان کرد: این موضوع را جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای و استانداری با کار کارشناسی دقیق در دستور کارشان قرار دهند. من و همکارانم در کمیسیون کشاورزی نیز ظرف یک ماه آینده جلسه‌ای را با حضور وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان محیط زیست و استاندار مازندران برگزار خواهیم کرد که نقشه راه و آینده بخش آب و به طور خاص آب حوزه کشاورزی مازندران را بررسی کنیم تا در قالب یک طرح دقیق و کارشناسی، وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو مکلف شوند که برنامه‌های مربوط به افزایش توان مهار آب‌های سطحی و تولید محصولات کشاورزی در مازندران به درستی اجرا شود.

وی تصریح کرد: برآورد ما نشان می‌دهد سه استان شمالی این ظرفیت را دارند که ۳.۵ میلیون تن برنج مورد نیاز کشور در سال را تأمین کنند. حمایت از این هدف و تحقق آن هم به جلوگیری از خروج ارز منتهی می‌شود، هم به اشتغالزایی کمک می‌کند و هم در پیشگیری از فسادی که در بازار برنج ایجاد شد مؤثر است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز همراه با چند تن از اعضای این کمیسیون و معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی پس از دیداربا استاندار مازندران، از نزدیک وضعیت بالادست رودخانه‌های منتهی به سد شهید رجایی را مورد بررسی قرار دادند تا برای برخی مسائل مربوط به تأمین آب در شرق مازندران تصمیم‌گیری کنند. در این سفر یک روزه از بخش های کشاورزی و باغی منطقه ساری و میاندورود نیز بازدید شد.
 

نظر شما