شناسهٔ خبر: 55675468 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

محافل سیاسی عراق: «ابتکار الکاظمی» از پیش شکست خورده است

در سایه آغاز نشست «گفت‌وگوی ملی» پیشنهادی نخست‌وزیر عراق، محافل سیاسی این کشور، می‌گویند که این نشست دستاوردی نخواهد داشت و از پیش شکست‌خورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، در حالی که خبرگزاری رسمی عراق از آغاز نشست رهبران گروه‌های سیاسی عراق در کاخ نخست‌وزیری به دعوت شخص «مصطفی الکاظمی» خبر می‌دهد، محافل سیاسی این کشور انتظار دارند که این نشست با شکست مواجه شود؛ زیرا نیروهای مدنی و جریان صدر از پیش اعلام کرده‌اند که در این گفت‌وگو شرکت نمی‌کنند.

«رائد فهمی» دبیرکل حزب کمونیست عراق و از رهبران ائتلاف «قوی التغییر الدیمقراطیة» در گفت‌وگو با وبگاه «المعلومه» تصریح کرد که احزاب سازمان‌دهی‌شده در این جبهه، در جلسه گفت‌وگوی نخست‌وزیر که بعدازظهر امروز (چهارشنبه) برگزار ‌می‌شود، شرکت نخواهند کرد؛ زیرا هیچ دعوت رسمی از آن‌ها، برای شرکت در آن صورت نگرفته است».

وی افزود: «ما از هرگونه گفت‌وگو مشروط به عدم نقض قانون اساسی و تهدید صلح داخلی، که به اختلافات سیاسی پایان دهد، استقبال می‌کنیم».

از سوی دیگر، یک منبع آگاه در کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی)، گفت که شرکت نیروهای چارچوب هماهنگی در این نشست و حمایت از آن، مشروط به تضمین‌های واقعی برای احیای پارلمان و تعهد برای حفظ مشروعیت است».

جریان صدر عراق، نیز اعلام کرد که این نشست را تحریم می‌کند و در آن حضور نخواهد یافت. امری که به منزله وارد آمدن ضربه سختی به پیشنهاد گفت‌وگوی الکاظمی است.

از سوی دیگر، «جاسم البیاتی» عضو ائتلاف دولة القانون عراق، نتیجه بخش بودن نشست امروز که به پیشنهاد الکاظمی برگزار می‌شود را بعید دانست و اعلام کرد که تحریم این گفت‌وگوها از سوی طرف‌های سیاسی موجب از دست رفتن وزنه سیاسی آن خواهد شد.

وی افزود: جریان صدر و نیروهای مدنی و احزاب دیگر در این گفت‌وگو شرکت نخواهند کرد و گروه‌های سیاسی دیگر نیز در سطح ضعیفی در این نشست حاضر خواهد شد. هرچند که چارچوب هماهنگی در راستای نشان دادن حسن نیت و دراز کردن دست گفت وگو به سوی همه، در این نشست قوی حاضر خواهد شد».

البیاتی تصریح کرد که الکاظمی در کلیه نشست‌ها و دعوت‌های پیشین پس از تنش میان چارچوب هماهنگی و جریان صدر، شکست خورده و دستاوردی حاصل نکرده است. وی از طریق برگزاری این نشست به دنیال ابقای خود در قدرت برای طولانی‌ترین زمان ممکن است. در حالی که تنها راهکار موجود، اجرای قانونی اساسی است.

وی تاکید کرد: «چارچوب هماهنگی، پایان دادن به بحران، فعال‌سازی مجدد پارلمان، تشکیل دولت و تصویب قانون انتخابات برای تصویب انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام را پیشنهاد می‌کند».

مصطفی الکاظمی، روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۶ آگوست) تأکید کرد که برای حل بن‌بست سیاسی در این کشور باید «گفت‌وگوی ملی جدی و هم‌اندیشی» صورت گیرد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما