شناسهٔ خبر: 55675403 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان:

۲ اشکال شورای نگهبان به اساسنامه منطقه آزاد اینچه‌برون/ پتروشیمی گلستان در انتظار مجوز سران قوا یا ستاد مقابله با تحریم‌ها

دهنوی گفت: با پیگیری‌هایی که انجام شد اساسنامه منطقه آزاد اینچه برون در شورای عالی مناطق آزاد مصوب شد اما شورای نگهبان دو اشکال ساختاری به آن گرفت و قرار شد پس از اصلاح این اشکالات در معاونت حقوقی ریاست جمهوری بار دیگر به شورای نگهبان ارسال شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «سیدمحمد دهنوی» در نشست خبری قرارگاه خبری شهید همدانی اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که تیم مدیدیتی استان رقم زده تغییر رویکرد منفعلانه و چشم به مرکز دوخته به رویکردی مطالبه‌گرانه و فعالانه است و نمونه بارز آن پیگیری‌ها و اقداماتی است که در موضوع خلیج گرگان اتفاق افتاد.

 

معاون اقتصادی استاندار گلستان گفت: در زمان شروع فعالیت دولت سیزدهم مهمترین دغدغه که کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کرد مسائل ارزی بود. رکن اصلی تحول، عدالت‌محوری بوده و مقدمه فسادستیزی هم همین بحث عدال‌محوری است.

 

وی افزود: دولت سیزدهم به جای مقابله مستقیم با فساد در پی حذف ساختارهای فسادزا برآمده که یکی از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها است.

 

دهنوی بیان کرد: ۴۰درصد جمعیت استان گلستان کمتر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان درآمد ماهانه داشتند و این یک چالش اجتماعی جدی بود. حداقل اتفاقی که برای این قشر از جامعه رخ داده این است که قدرت خرید آنان چند برابر افزایش یافت.

 

وی توضیح داد: درآمد سرانه مردم گلستان از سال ۹۱ نزولی شد تا اینکه در سال ۱۴۰۰ به نصف متوسط کشوری رسید. در عین حال اتفاقات خوبی هم از سوی دولت سیزدهم رقم خورد که علاوه بر مردمی سازی یارانه‌ها می‌توان به پوشش بیمه‌ای رایگان برای سه دهک اول جامعه اشاره کرد.

 

این مقام مسئول گفت: در استان منطقه ویژه اقتصادی اترک داریم اما بعد از اینهمه سال آب و برق ندارد و سرمایه‌گذاران حاضر به سرمایه‌گذاری در این منطقه نیستند با اینحال از محل سفر رئیس جمهور و منابع استانی ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی این شهرک پیش بینی شد.

 

وی ادامه داد: امروز همه مجوزها در استان در قالب پلتفرم‌ها صادر می‌شود و اگر بعد از دو هفته دستگاه‌ها پاسخ ندهند خود به خود تایید شده و به مرحله بعدی می‌رود.

 

دهنوی گفت: سال گذشته قریب به ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان انجام شده که پیش بینی می‌کنیم ۵۸۰۰ شغل در استان ایجاد کند. همچنین از محل تبصره ۱۸ بالغ بر ۱۰۶۵ میلیارد تومان، تبصره ۱۶ حدود ۴۳۳ میلیارد تومان، حوزه مشاغل خانگی ۸۰ میلیارد تومان و از محل اشتغال پایدار نیز ۷۰ میلیارد تومان به استان اختصاص یافته است.

 

وی افزود: سیکل ترکیبی نیروگاه علی‌آبادکتول سال‌ها روی زمین مانده بود تا اینکه دولت سیزدهم مجوز ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی را صادر کرد. قرارداد آن اصلاح و مجوزهای لازم نیز اخذ شده است. با تکمیل شدن این نیروگاه بخش بزرگی از دغدغه‌های استان و وزارت نیرو مرتفع خواهد شد و در عین حال پروژه‌های نیروگاهی کوچک مقیاس را نیز سرعت دادیم.

 

دهنوی اظهارکرد: نیروگاه‌های خورشیدی یکی از طرح‌هایی بود که به آن پرداخته شد و در قالب تفاهم نامه با کمیته امداد قرار شد ۱۰۰۰ پنل خورشیدی داشته باشیم که در سفر رئیس کمیته امداد به استان ۱۰۰۰ واحد دیگر به آن افزوده شد. تلاش می‌کنیم بخشی از منابع تبصره ۱۶ را به این موضوع اختصاص دهیم و تعداد این واحدها را به ۳۶۰۰ مورد برسانیم.

 

وی خاطرنشان کرد: بدهی گازی به کشور ترکمنستان مشکلات زیادی ایجاد کرده بود و حتی خطر قطعی گاز هم وجود داشت اما توجه ویژه رئیس جمهور برای حل مشکلات گازی با ترکمنستان سبب پرداخت این بدهی و رفع مشکلات شد.

 

معاون اقتصادی استاندار گلستان افزود: در حوزه توسعه اقتصادی استان یکی از موضوعات مهم افزایش روحیه مشارکت‌پذیری مردم در پروژه‌های اقتصادی است اما برخی تجربه‌های تلخ مانند پتروشیمی، مایه ناامیدی مردم شدند. در حوزه زیرساختی هم پروژه‌های متعددی مانند آشوراده، راه‌آهن گرگان_مشهد، سرمایه‌گذاری عمانی‌ها در ساحل بندرگز وجود دارد که سال‌ بلاتکلیف است.

 

وی گفت: در موضوع پتروشیمی سایر قوا، مسئولان استانی و نمایندگان محترم تلاش کردند و امروز پروژه به مرحله‌ای رسیده که باید مجوزهای سهامداری سرمایه‌گذاران را از سران قوا یا ستاد مقابله با تحریم‌ها بگیریم تا وارد فرآیند اجرایی شویم.

 

دهنوی عنوان کرد: منطقه آزاد در دولت گذشته فقط روی کاغذ بود، نه کد گمرکی داشت و نه زیرساختی برای آن فراهم شده بود. با پیگیری‌هایی که انجام شد اساسنامه منطقه آزاد اینچه برون در شورای عالی مناطق آزاد مصوب شد اما شورای نگهبان دو اشکال ساختاری به آن گرفت و قرار شد پس از اصلاح این اشکالات در معاونت حقوقی ریاست جمهوری بار دیگر به شورای نگهبان ارسال شود و پس از تصویب اقدامات اجرایی آن سرعت بگیرد.

 

وی اضافه کرد: با اینحال ما دست روی دست نگذاشتیم و یک تیم را آنجا مستقر کردیم و کارهای اجرایی برای استقرار شروع شد.فاز صفر مطالعاتی انجام و وارد فاز یک مطالعاتی شدیم و پیش بینی می‌کنیم تا پایان مهرماه سند مطالعاتی منطقه آزاد تکمیل و سند توسعه نقشه راه منطقه آزاد نیز ابلاغ شود.

 

 

پایان پیام/734

نظر شما