شناسهٔ خبر: 55675188 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

با حضور رؤسای احزاب و نماینده سازمان ملل

آغاز مذاکرات ملی عراق بدون حضور جریان صدر

منابع خبری عراق از آغاز مذاکرات ملی عراق با حضور رؤسای احزاب این کشور و نماینده سازمان ملل در بغداد خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، بغداد الیوم به نقل از یک منبع مطلع اعلام کرد که مذاکرات ملی عراق با حضور رؤسای احزاب این کشور در مقر دولت در بغداد آغاز شد.

این منبع همچنین اعلام کرد که این نشست با حضور رؤسای احزاب و فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق و جنین هنیس پلاسخارت، رئیس هیئت نمایندگی سازمان ملل در عراق (یونامی) آغاز شده است.

طبق گفته این منبع تا بدین لحظه نماینده‌ای از جریان صدر در این نشست حضور نیافته است.

لحظاتی قبل از آغاز این نشست نیز صدی البلد به نقل از منابع رسانه‌ای عراق اعلام کرد که مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در مذاکرات ملی عراق مشارکت نمی‌کند.

این درحالی است که منابع سیاسی آگاه صبح امروز از تلاش‌ها برای قانع کردن جریان صدر به مشارکت در مذاکرات ملی که قرار است طی امروز چهارشنبه به دعوت مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق برگزار شود، خبر دادند.

این منابع اعلام کردند: تا به این لحظه مقتدی صدر با هرگونه مذاکرات با گروه‌های چارچوب هماهنگی شیعیان مخالف بوده است. او خواهان برگزاری این مذاکرات بعد از انحلال پارلمان است.

به گفته این منابع، عدم مشارکت جریان صدر در مذاکرات ملی به معنای شکست این مذاکرات و عدم تحقق هرگونه نتیجه‌ای است.

منابعی در چارچوب هماهنگی شیعیان عراق اعلام کردند که تمام رهبران این چارچوب در مذاکرات ملی امروز(چهارشنبه) شرکت خواهند کرد.

از حدود ۱۰ ماه گذشته یعنی پس از اعلام نتایج انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق، بحران سیاسی در این کشور ادامه دارد و روند تشکیل دولت متوقف شده و شاهد بن بست سیاسی است.

به دنبال پیچیده تر شدن بحران سیاسی عراق مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور سه شنبه از رهبران جریان‌های سیاسی کشورش خواست تا امروز (چهارشنبه) در مقر دولت برای آغاز گفت‌وگوی ملی به منظور خروج از بن‌بست سیاسی در کشور گرد هم آیند.

الکاظمی در بیانیه‌ای گفت: بر اساس مسئولیت مشترک ملی که عراقی‌ها را بر اساس اصل حفظ وحدت، امنیت و ثبات عراق متحد می‌کند، برادران و رهبران گروه‌های سیاسی را به یک نشست ملی دعوت می‌کنم.

نظر شما