شناسهٔ خبر: 55674941 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

نشست رهبران گروه‌های سیاسی عراقی آغاز شد

منابع عراقی از شروع جلسه سران احزاب و گروه‌های سیاسی عراق با حضور نماینده سازمان ملل در امور عراق در میان تحریم این جلسه از سوی جریان صدر خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از شفق‌نیوز، منابع عراقی از شروع جلسه سران احزاب و گروه‌های سیاسی عراق با حضور «جنین هنیس پلاسخارت» نماینده سازمان ملل در امور عراق در میان تحریم این جلسه از سوی جریان صدر خبر دادند.

این نشست با حضور سران چارچوب هماهنگی نیرو‌های سیاسی شیعه، فراکسیون‌های سنی و کرد و فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق و نماینده سازمان ملل در عراق آغاز شد.

یک منبع عراقی گفت: همه رهبران گروه‌های سیاسی عراق و فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی و پلاسخارت نماینده سازمان ملل در امور عراق در نشستی به دعوت مصطفی الکاظمی حاضر شده اند.

این منبع اعلام کرد که رهبران چارچوب هماهنگی همگی حضور دارند، اما جریان صدر به رهبری مقتدی صدر این جلسه را تحریم کرده است و در آن حاضر نشده است.

همزمان دفتر مقتدی صدر در نجف با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: جریان صدر با همه عناوین و شخصیت‌های سیاسی خود در گفت‌وگوی سیاسی که نخست وزیر عراق امروز خواستار آن شده است، به شکل مستقیم و غیرمستقیم شرکت نخواهد کرد.

روز گذشته، نخست‌وزیر عراق سران سیاسی کشور را به تشکیل جلسه گفت‌وگو برای حل بحران سیاسی که قرار است امروز (چهارشنبه ۱۷ اوت) برگزار شود دعوت کرد.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای همه سران سیاسی عراق را به حضور در کاخ دولت برای گفت‌وگوی ملی که فردا برگزار خواهد شد، فراخواند.

وی در این بیانیه اعلام کرد: با توجه به مسئولیت ملی مشترک مبنی بر اصل حفظ وحدت، امنیت و ثبات عراق، سران سیاسی عراق را به حضور در نشست ملی در کاخ دولت در روز چهارشنبه برای آغاز گفت‌وگوی ملی جدی و همفکری برای ایجاد راه حل برای بحران سیاسی که به آرامش اوضاع و ایجاد محیط مناسب برای راه حل‌های سیاسی و قانونی کمک می‌کند و به نفع تحقق آرمان‌های مردم است، فرا می‌خوانم. در همین راستا همه طرف‌های ملی را به توقف تنش مردمی و رسانه‌ای و فرصت دادن به میانجیگری‌ها برای نقش‌آفرینی در مناقشه ملی دعوت می‌کنم.

وی تصریح کرد: عراق امانتی بر گردن همه ما است و منافع کشورمان به این نیاز دارد که همه گفت‌وگو را اولویت دهند و فرصت را برای نیت‌های ملی درست و قطع راه بر کسانی که به دنبال فتنه و اختلافات هستند فراهم کنند.

الکاظمی اعلام کرد: از این فرصت استفاده و تاکید می‌کنم که نهاد‌های حکومت و دستگاه‌های امنیتی و نظامی با توجه به اهتمام ملی که دارند، صلاح دیدند که طرفی در اختلافات سیاسی نباشند و تمرکز ما بر جلوگیری از تأثیرگذاری بحران سیاسی بر منافع مردم و امنیت آن‌هاست، از رسانه‌ها و نخبگان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی می‌خواهیم در تثبیت روحیه ملی نقش داشته باشند و مردم را ارعاب نکنند، بلکه به نهاد‌های حکومت کمک کنند تا به وظایف خود در خدمت به ملت و تضمین امنیت و ثبات عمل کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما