شناسهٔ خبر: 55674328 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

از خاطرات دوران اسارت به روایت پرستوهای مهاجر تا تاثیر بازار ترکمنستان بر اقتصاد ایران

استان‌ها- ایرنا- امروز ۲۶ مردادماه همزمان با سالروز ورود آزادگان به کشورمان است، روزی که دیدارها پس از سال‌ها اسارت و چشم انتظاری تازه شد، این روز از دید خبرنگاران مراکز استانی ایرنا پنهان نماند به نحوی که مهمترین تولیدات خبری خود را به مرور خاطرات آن دوران به روایت پرستوهای مهاجر اختصاص دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های ایرنا، مطالب امروز پر است از تصاویر دوران هشت سال دفاع مقدس و رشادت های رزمندگان و در ادامه عکس ها، شور و شعف ورود اولین گروه از آزادگان پس از سال ها اسارت را روایت می‌کند، دورانی که در اذهان مردم و تاریخ ایران ماندگار شده و همواره در خاطره ها باقی می ماند.

آزادگان در گفت وگو با خبرنگاران ایرنا بخشی از صحبت های خود را به بازگویی وقایع و حوادث دوران اسارت و تحمل سختی در آن دوران اختصاص دادند و در بخش دیگری، از درخواست برای پیگیری اجرای کامل قانون جامع خدمات رسانی به آزادگان، درمان، مسکن و اشتغال فرزندان خود گفتند.

از خاطرات دوران اسارت به روایت پرستوهای مهاجر تا تاثیر بازار ترکمنستان بر اقتصاد ایران

بخشی از گزارش های خبری و تصویری خبرنگاران ایرنا در استان های قزوین، ایلام، کرمانشاه، یزد در عناوین زیر خواندنی است:

آزادگان، گنجینه‌های ارزشمند دفاع مقدس، نماد حقانیت و مقاومت

عیار عزت در دیار غربت

هاتین خوش هاتین

خاطرات سالهای استقامت

یک هزار و ۴۰۰ مورد از خاطرات شفاهی والدین شهدا در استان کرمانشاه ثبت شده است

آزادگان پیام‌آوران ایثار و بردباری

آزادگان و چشم انتظاری برای اجرای قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران

اسطوره‌های استقامت

پیشانی بند "یا حسین"، بوی اسپند و آرزوی دیدن پرستوها 

ورود آزادگان به میهن اسلامی؛ ملت فرزندانش را در آغوش کشید

در بخش دیگری از خبرهای استانی ایرنا گزارشی با عنوان بازار ترکمنستان؛ ظرفیتی که باید برای تجار خراسان‌شمالی تسهیل شود منتشر شده و مرکز بجنورد از تاثیر سفر سردار بردی محمداف، رییس جمهور ترکمنستان در ۲۵ خردادماه ۱۴۰۱ به ایران و امضای ۱۳ سند همکاری بر روابط تجاری بین دو کشور و همچنین نفع این اقدام بر اقتصاد استان خراسان شمالی نوشته است.

در بخشی از این گزارش آمده است: ارتباط با کشور ترکمنستان در اولویت مسوولان خراسان شمالی قرار دارد و برای ارتباط دوسویه و مسالمت آمیز باید اشتراکات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شناسایی و زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاران دو کشور فراهم شود.

گرچه وجود مرز مشترک بین خراسان شمالی با ترکمنستان سال‌هاست به‌عنوان فرصتی برای توسعه اقتصادی این استان مطرح است اما در حال حاضر تجار این خطه با داشتن ۲۸۱ کیلومتر مرز مشترک با این کشور و مشترکات فرهنگی بهره چندانی از ظرفیت بازار همسایه نداشته اند.

ظرفیتی که اگر زیرساخت های مختلف برای سرمایه گذاری آن فراهم شود، سالانه بسیاری از کالاهای استان نه تنها به ترکمنستان بلکه به دیگر کشورهای آسیای میانه صادر خواهد شد و سکوی پرش برای توسعه اقتصادی استانی خواهد بود که با حدود یک میلیون نفر جمعیت و داشتن ظرفیت‌های فراوان اقتصادی، گردشگری، سلامت و صنعتی رتبه ۲۹ تولید ناخالص داخلی را در بین استان ها به خود اختصاص داده است.

در این میان دولت سیزدهم برخلاف دولت های گذشته عزم سیاسی بیشتری در سطح ملی برای توسعه روابط با همسایگان و استفاده از ظرفیت های مرزی برداشته است به گونه ای که در ۱۰ ماه گذشته راهی متفاوت در ارتباط با جهان برگزیده و به دنبال گشایش فصل جدیدی از روابط با کشورهای منطقه و به ویژه ترکمنستان است تا با یک نگاه کارشناسی از ظرفیت استان های مرزی در راستای تامین منافع و سفره مردم بهره ببرد.

در همین راستا رییس جمهور کشورمان، با دعوت رسمی از رییس جمهور جدید ترکمنستان و انعقاد تفاهم نامه های تجاری در پی شروع فصل جدیدی برای دیپلماسی اقتصادی کشور است که خراسان شمالی بعنوان محور تفاهمنامه آخال و ترکمنستان می‌تواند با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و تقویت روابط با کشورهای همسایه نقشی ویژه در تکمیل پازل مراودات تجاری با همسایگان ایفا کند.

اما سرآغاز ایفای نقش خراسان شمالی در تحقق دیپلماسی اقتصادی کشور، فراهم سازی برخی زیرساخت های سرمایه گذاری در استان است که مسوولان خراسان شمالی با درک این موضوع در حال هموار کردن این مسیر مهم در دیدار چهره به چهره و رایزنی با برخی مسوولان همانند معاون اقتصادی وزارت امور خارجه هستند.

از خاطرات دوران اسارت به روایت پرستوهای مهاجر تا تاثیر بازار ترکمنستان بر اقتصاد ایران

مهمترین گزارش های امروز خبرنگاران ایرنا در استان های مازندران، البرز، خراسان رضوی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد را در ادامه بخوانید:

محرومیت رامسر از شناگاهِ امن برای مسافران

فرودگاه‌های مازندران بر مدار توسعه و پیشرفت

رینگ سراسری مسیری برای عبور از بحران آب البرز

رویش ستون‌های سنگی و سیمانی به جای درختان/ وجود ۲۳ هزار باغ‌ویلا در حریم مشهد

بازار ترکمنستان؛ ظرفیتی که باید برای تجار خراسان‌شمالی تسهیل شود

رونق گردشگری همدان در سایه جام بین‌المللی شطرنج ابن سینا

تخصیص ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار سفر استانی برای راه‌های خراسان جنوبی

سرعت‌بخشی به اجرای خطوط پدافندی آبرسانی چهارمحال و بختیاری / نیاز استان به طرح های جایگزین

شکست محرومیت در «سیمرغ» با توسعه راه‌ها و تامین آب آشامیدنی پایدار

نگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه سواحل مکران

آخرین برنامه‌ها برای تعیین‌تکلیف حاشیه‌نشینان شیشه‌گری و ۱۴ معصوم کرمان

سمن‌ها نماد مشارکت مردم در توسعه اجتماعی و فرهنگی مراغه

اجرای دستور رئیس جمهور در مقابله با جنگل‌خواری/ رفع تصرف ۳۰۰هکتار از عرصه‌های جنگلی در کمتر از ۶ ماه

بیمه اجتماعی کشاورزان در کهگیلویه وبویراحمد گسترش می یابد؟

آوای خوش دُهُل آزادبرها در گوش زائران عتبات

از خاطرات دوران اسارت به روایت پرستوهای مهاجر تا تاثیر بازار ترکمنستان بر اقتصاد ایران

امروز همچنین به روال روزهای گذشته آخرین وضعیت کرونا در استان های مختلف خبری شد که برخی از آنها را می توانید با عناوین شمار مبتلایان بستری کرونا در استان اردبیل به ۵۸ نفر رسید، کرونا ۶ خانواده دیگر کرمانشاهی را داغدار کرد، کرونا جان جوان ۳۴ ساله هرمزگانی را گرفت و ۵۵ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی خراسان شمالی بستری شدند، بخوانید.

از خاطرات دوران اسارت به روایت پرستوهای مهاجر تا تاثیر بازار ترکمنستان بر اقتصاد ایران

۴۸ گیت برای عبور زائران اربعین در مرز شلمچه آماده شد، ارتباطات منطقه آزاد ارس و حوزه قفقاز با احیای کریدور شمال جنوب بیشتر می‌شود، وضعیت عمومی بیمار مبتلا به آبله میمونی در اهواز مناسب است، سفیر ایران در چین : مازندران برای صادرات مرکبات به چین آماده شود، قونیه آوردگاهی تلخ برای پرافتخارترین جودوکار ایران، آتش به ۱.۵ هکتار از جنگل‌های گلستان خسارت زد، اختصاص پنج هزار میلیارد ریال به طرح‌های عمرانی لارستان، نویدبخش توسعه، موکب اربعین در مرزهای ایران با جمهوری آذربایجان و پاکستان برای زائران برپا می‌شود، ۶۰۰ روستای کرمان فاقد اینترنت سیار/ برنامه دولت برای حل مشکل تا نیمه سال آینده، دولت ۱۵۰۰ پروژه نیمه تمام بهداشت و درمان را تکمیل کرد و خانه استاد مرحوم رحمت الله بیات در تویسرکان ثبت ملی شد، عناوین دیگر خبرهای مراکز استان ها را تشکیل می دهد.

 نیلوفرهای آبی سراب نیلوفر کرمانشاه در آستانه خشک شدن است،  پالایشگاه فروخته شده پس گرفته نمی‌شود و مهمان ویژه حاج قاسم از دیار مازندران، از دیگر تولیدات خبرنگاران مراکز استان ها است که در قالب فیلم برای مخاطبان منتشر شده است.

نظر شما