شناسهٔ خبر: 55672690 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

وقتی تاریخ سیاسی یک استان تحریف می‌شود؛

زنگ خطر بحران الگوسازی در کرمانشاه به صدا در آمد/ برجسته‌سازی غلط تاریخی ممنوع!

برخی مسئولان بدون در نظر گرفتن پیشینه تاریخی و سیاسی استان الگوسازی غلطی را در پیش گرفتند که زنگ خطر را در این زمینه به صدا درآورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، مدتی است که نام یارمحمد خان کرمانشاهی سر زبان ها افتاده است و عده ای سعی دارند نام فردی را از صفحات خاک خورده تاریخ بیرون بکشند که بحث در خصوص شخصیت و عملکرد وی فراوان است.

برخی تلاش می کنند این فرد را جزو افراد مشروطه خواه قلمداد کنند و وی را در کنار سرداران بزرگی همچون ستار خان و باقر خان بگذارند که تاریخ و عملکرد وی این را نشان نمی دهد.

سال پیش بود که برخی از مسئولان بدون توجه و آگاهی تاریخی خیابانی را به نام یارمحمد خان نامگذاری کردند و اکنون  شهرداری به منظور ساماندهی مقبره چنین شخص گمنامی در حال تدارکات و تشکیل جلسه است!

بحث در خصوص شخصیت و عملکرد «یارمحمدخان کرمانشاهی» بسیار زیاد است و به نظر می رسد مسئولان پیش از الگوسازی نگاهی کوتاه به تاریخ بیندازند!

یارمحمد خان به صورت کلی متناقض عمل کرده است/ نباید برجسته سازی غلط کرد

کورش بابلی در گفت‌وگو با مرصاد نیوز با بیان اینکه یارمحمد خان فردی گمنام بوده است، اظهار داشت: فردی چهره ماندگار دارد که از وی در زمینه های مختلف اثری باقی بماند، بنایی توسط آن شخص ساخته شود، نظریه پرداز باشد و یا ابداع و اختراعی از وی به ثبت برسد.

وی افزود: به نظر بنده فردی همچون یارمحمد خان که چنین وجهه و پیشینه ایی دارد چگونه برخی وی را برجسته سازی می کنند و به عنوان قهرمان استانی معرفی و برای او یادبود ساخته می شود.

این پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه بیان داشت: با توجه به گمنامی این فرد  تنها یک تیم خاص وی را می شناسند که سیستم فکری آنها با جامعه همخوانی ندارد و برخی افرادی که در مورد وی مطالبی نگاشته اند؛ اطلاع دقیقی از وی نداشته اند.

این مسئول خاطر نشان کرد: پایان نامه های زیادی با این موضوع گردآوری شده است که در آنها بیان شده یارمحمد خان فرد شاخص و یا علمی نیست بلکه یک شخصیت نظامی مانند یک جنگجو در دوره زمانی مشروطیت بوده است.

وی تصریح کرد: این فرد در طول دوران زندگی ش بنا به مقتضیات رنگ عوض کرده است مثلا در بره ای مشروطه خواه، در دوره ای جزوی از قاجارها و …. بوده و توجه فرمانروایان به وی هم بخاطر شیوه جنگیدن و قهرمانی در جنگ ها بوده و ویژگی برجسته دیگری نداشته است.

بابلی ادامه داد: در دوره مشروطه دو حزب دموکرات و عدالتخواه فعالیت می کردند که یار محمد خان به دموکرات ها می پیوندد و ابتدا با ستار خان و باقر خان همراه می شود و در دو جنگ به آنها کمک می کند، پس از آن مقابل آن ها قرار می گیرد، همه مردم ستارخان و باقر خان را به عنوان قهرمان ملی مشروطیت می شناسند ولی یارمحمد خان بعدها مخالف آن ها می شود.

این استاد  دانشگاه با اشاره به اینکه خشونت ویژگی برجسته حزب دموکرات ها بوده است، تصریح کرد: حزب دموکرات ها، لیبرال هستند خود مرحوم آقای بهبهانی توسط همین گروه ترور می شود و فردی به نام سید بهبهانی که در واقع  روحانی دوره مشروطیت است، توسط این حزب کشته می شود.

این پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه افزود: سالارالدوله در دوره قاجار به مشروطیت خواهی معروف بوده  و یارمحمدخان به وی می پیوندد و از او حمایت می کند پس از مدتی با قاجار به توافق می رسد و از آن ها حمایت می کند، مدتی پناهنده کنسولگری انگلیس در کرمانشاه می شود و  به صورت کلی متناقض عمل کرده است.

بابلی خاطر نشان کرد: یارمحمد خان در سال 1258 متولد و در سال 1291 در کرمانشاه توسط  قاجار کشته می شود لذا عمر کوتاهی داشته است و در محله نقلیه  (پشت انبار تدارکات بیمارستان امام خمینی) شهر کرمانشاه  دفن می شود.

وی در خصوص نامگذاری نام خیابان هم گفت: در زمان دولت بازرگان یک بلوار به اسم یارمحمد خان نامگذاری می شود که در سال ۱۳۶۰ به نام بلوار شهیدبهشتی تغییر می کند و این نامگذاری هم کار افرادی است که میگویند این شخص در دوره مشروطیت، مشروطه خواه بوده در حالیکه صحیح نیست.

انتهای پیام/

نظر شما