شناسهٔ خبر: 55672025 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مقامات چینی اعلام کردند؛

حضور در رزمایش نظامی «وستوک»/قدردانی از مواضع پوتین درباره تایوان

وزات دفاع چین از حضور نظامیان این کشور در «رزمایش راهبردی شرق-۲۰۲۲» در روسیه خبر داد و سخنگوی وزارت خارجه این کشور هم از مواضع پوتین در قبال سفر پلوسی به تایوان قدردانی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، وزارت دفاع چین اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور در «رزمایش راهبردی شرق- ۲۰۲۲» (وستوک) که قرار است از ۳۰ آگوست تا ۵ سپتامبر در روسیه برگزار شود، شرکت خواهند کرد.

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در نشستی خبری با اشاره به سفر اخیر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان گفت: پکن از اظهارات «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در مورد سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان بسیار قدردانی می‌کند.

«وانگ ون بین» امروز چهارشنبه در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره این موضع پوتین گفت: چین از این موضع رئیس جمهور پوتین بسیار قدردانی می‌کند. اظهارات اخیر وی بیانگر سطح بالای همکاری راهبردی بین چین و روسیه و همچنین نشان دهنده حمایت متقابل پایدار و مستمر بین دو کشور، به ویژه در مورد موضوعاتی است که بر منافع اساسی هر دو تأثیر می‌گذارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بیش از ۱۷۰ کشور نظر منصفانه را در مورد این دیدار ابراز و بر تعهد خود به اصل چین واحد تأکید کرده و از تلاش‌های چین در حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود حمایت کردند.

این مقام ارشد چینی در پایان گفت: چین آماده ادامه همکاری با جامعه بین المللی برای حمایت مشترک از اهداف و اصول منشور سازمان ملل است تا پایه‌های صلح و ثبات در منطقه و جهان را تقویت کند.

گفتنی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود خطاب به شرکت کنندگان و مهمانان دهمین کنفرانس امنیت بین المللی در مسکو گفت: سفر پلوسی به تایوان فقط سفر یک سیاستمدار غیرمسئول نبود، بلکه نمایشی بی ادبانه از بی احترامی به حاکمیت یک کشور دیگر و یک اقدام تحریک آمیز با دقت برنامه ریزی شده بود.

پوتین افزود آمریکا بار دیگر عمداً تلاش کرد تا بر آتش تنش‌ها بدمد و اوضاع را در منطقه آسیا و اقیانوسیه تحریک کند.

سفر نانسی پلوسی به تایوان، در دوم و سوم ماه آگوست جاری، اولین سفر یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان از سال ۱۹۹۷ بود که آن را به بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی تبدیل کرد که از این جزیره در ۲۵ سال گذشته بازدید کرده است.

نظر شما