شناسهٔ خبر: 55671613 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

پکن: مداخله خارجی احتمال استفاده از زور برای بازگرداندن تایوان را افزایش می‌دهد

سفیر چین در واشنگتن ضمن هشدار درباره دور دیگری از تنش‌ها میان دو کشور گفت، مداخلات خارجی در تایوان به بازگشت آن به چین با استفاده از زور منجر خواهد شد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «کین گانگ» سفر چین در واشنگتن بامداد چهارشنبه به وقت تهران در نشستی خبری هشدارهای کم‌سابقه‌ای درباره مداخلات آمریکا در تایوان اعلام کرد.

به نوشته وبگاه خبری «آکسیوس»، این دیپلمات چینی هشدار داد، با توجه به سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، اگر واشنگتن از چنین اقدامات تحریک‌آمیزی پرهیز نکند، «دور دیگری از تنش‌ها» میان دو طرف رخ خواهد داد و گفت‌وگوهای درباره تغییرات اقلیمی و امنیت اتمی به‌طور کامل قطع می‌شوند.

گانگ افزود، اصل چین واحد که طبق آن فقط یک چین وجود دارد و تایوان نیز بخشی از آن است، باید اساس تمام روابط پکن و واشنگتن باشد و بدون آن، گفت‌وگوها درباره امنیت هسته‌ای که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد داده، عملی نخواهد بود.

او هشدار داد، در صورتی که آمریکا طبق آنچه اعلام شده، کشتی‌های جنگی خود را به به تنگه تایوان بفرستد و فروش تسلیحات بیشتر به این جزیره را تصویب کند، پکن نیز «ناچار به واکنش» به این دور جدید از تنش‌ها خواهد بود.

این مقام چینی تأکید کرد تایوان باید به سرزمین اصلی چین بازگردند اما گمانه‌زنی‌های اخیر درباره حمله نظامی قریب‌الوقوع چین به تایوان را «بی‌اساس» توصیف کرد. او توضیح داد، اتحاد دوباره تایوان و چین «در صورت امکان» مسالمت‌آمیز خواهد بود اما «در صورت نیاز» با زور انجام می‌شود اما گزینه دوم فقط به‌منظور بازدارندگی در برابر «جدایی‌طلبان» و «تحریکات خارجی» رخ خواهد داد.

گانگ متذکر شد پکن باور ندارد که سفر پلوسی به تایوان بدون موافقت دولت بایدن انجام شده بلکه معتقد است که کاخ سفید نیز در این سفر با او «هم‌دستی» داشته است.

پیش‌تر رسانه‌های آمریکایی مدعی شدند دولت بایدن به پلوسی گفته بود سفر او به تایوان در حال حاضر «فکر خوبی نیست».

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما