شناسهٔ خبر: 55669316 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

تفاهم‌نامه ساخت ۳۰ هزار مسکن در پایتخت

صاحب‌خبر - در راستای تامین مسکن شهروندان تهرانی، روز گذشته تفاهم‌نامه ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی بین شهرداری تهران و بخش خصوصی به امضا رسید که این پروژه در دو قالب مشارکتی و نهضت ملی مسکن احداث خواهد شد.
به گزارش ایسنا، از سال گذشته شهرداری تهران با برگزاری جلساتی با مسوولان وزارت راه و شهرسازی، مسئولیت اجرای ساخت بخشی از طرح نهضت ملی مسکن را به عهده گرفته و در این مسیر نشست‌هایی را با فعالان صنعت ساختمان برگزار کرد. شهرداری تهران از سال گذشته برنامه احداث ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت را در دستور کار خود قرار داده که بنا به گفته سرپرست سازمان نوسازی شهرداری تهران تحقق این هدف سبب می‌شود تولید مسکن نسبت به گذشته چهار برابر شود.
در این راستا، روز گذشته تفاهم نامه‌ای بین شهرداری تهران و انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران برای ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی به امضا رسید و در واقع گام اولیه برای ورود این پروژه به فاز اجرایی برداشته شد.
بخش خصوصی دارد پای کار می‌آید
حسن محتشم ـ عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در تشریح جزئیات این خبر گفت: تفاهم‌نامه‌ای که امروز برای ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران به امضا رسید شامل پروژه‌های مشارکتی شهرداری تهران و پروژه‌های نهضت ملی مسکن است. در واقع پروژه‌های مشارکتی برای عموم و پروژه نهضت ملی برای افراد واجد شرایط مقررات طرح نهضت ملی مسکن احداث می‌شود.
وی افزود: خوشبختانه چالش‌هایی که درخصوص همکاری سازندگان با دولت و شهرداری در طرح نهضت ملی مسکن وجود داشت به تدریج در حال رفع است و در هفته‌های اخیر با برگزاری نشست‌هایی قدمهای خوبی در این زمینه برداشته شد.
محتشم با اشاره به سهم قابل توجه مسکن از سبد خانوار گفت: در حال حاضر مسکن برای برخی دهک‌ها در شهر تهران تا ۹۰ درصد هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. سازندگان برای کمک به رفع مشکلات بازار مسکن طرح‌های مختلفی شامل تولید و عرضه مسکن، ساخت واحدهای استیجاری، اجاره به شرط تملیک و مسکن اقساطی را به دولت و شهرداری پیشنهاد داده‌اند که معتقدیم با اجرای این برنامه‌ها آرامش نسبی در بازار مسکن ایجاد می‌شود.
عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران تصریح کرد: در شرایط فعلی بازار مسکن در کلانشهرها دچار فضای سفته‌بازی و سوداگری است. واضح است که در چنین شرایطی امکان تامین مسکن برای دهک‌های پایین فراهم نیست. در کشورهای توسعه‌یافته دولت و مدیریت شهری مستقیما تامین مسکن اقشار پایین را بر عهده می‌گیرند. در این کشورها مدل‌های مختلف تامین مالی، کاهش هزینه‌های زمین و ارتقای تکنولوژی ساخت به کاهش قیمت تمام شده منجر می‌شود که در تفاهم‌نامه با شهرداری تهران این موضوعات مدنظر قرار گرفته است.
سرپرست نوسازی شهر تهران: تولید مسکن چهار برابر گذشته می‌شود
هم‌چنین سید مهدی هدایت ـ سرپرست سازمان نوسازی شهرداری تهران با اشاره به برنامه ساخت سالیانه ۱۸۰ هزار واحد مسکونی توسط شهرداری تهران گفت: قرار است که سازندگان و انجمن انبوه‌سازان این کار بزرگ را انجام دهند و امروز تفاهم‌نامه‌ی ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی با انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران منعقد شد.
وی در حاشیه اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان تصریح کرد: خوشبختانه در شهر تهران با توجه به اینکه ساخت وساز توجیه اقتصادی دارد، بخشی از منابع را بانک‌ها تامین می‌کنند و باتوجه به پتانسیل فنی و مهندسی انبوه‌سازان انشاءالله بتوانیم در کنار تدابیر خوبی که در قرارگاه مسکن اتخاذ شده شاهد اتفاقات خوبی در حوزه مسکن باشیم تا هدف گذاری ساخت سالیانه ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در تهران توسط انجمن انبوه‌سازان و سازندگان شهر تهران محقق شود.
هدایت با یادآوری اینکه تحقق این هدف سبب می‌شود عملا تولید مسکن نسبت به گذشته چهار برابر شود گفت: مصوبات ارایه مشوقهای چندوجهی از کمیته ماده ۵ شهر تهران اخد شده و در حاضر در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور مراحل تصویب را می‌گذارند.
وی با تاکید بر اینکه این مشوق‌ها دو هفته دیگر ابلاغ می‌شود گفت: بافتهای فرسوده تهران فرصتی برای ساخت وساز و زمینه مساعدی برای حضور سازندگان وعلی الخصوص انجمن انبوه‌سازان و شرکت‌های ساختمانی شهر تهران ایجاد می‌کند تا بتوانند در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.
ساخت سالیانه یک میلیون مسکن محقق نشد
سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: مطابق طرح جامع مسکن قرار بود سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود که متاسفانه این هدف‌گذاری محقق نشده است. بالاترین آمار صدور پروانه ساختمانی که در کشور صادر شده مربوط به سال ۱۳۹۳ بوده که حدود ۷۳۰ هزار پروانه ساخت در کشور صادر شد.
هدایت با یادآوری اینکه از سال ۱۳۹۳ تا امروز روند صدور پروانه ساختمانی در کشور نزولی بوده است تاکید کرد: این امر به معنای آن است که مسکن در کشور تولید نشده و در حال حاضر ما با کمبود واحد مسکونی مواجه هستیم.
وی صنعت ساختمان را لوکوموتیو و پیشران اقتصاد کشور ارزیابی کرد و بر نقش سازندگان در اجرای طرح‌های حوزه مسکن تاکید و خاطرنشان ساخت: ما دارای سازندگانی هستیم که در پروژه های مختلف مسکن نظیر مسکن مهر، اقدام ملی مسکن، و ... امتحان خود را به خوبی پس داده‌اند و هر زمان که پروژه‌های تعریف شده است حتی بسیار بهتر از شرکت‌های خارجی ایفای نقش کرده و پروژه‌ها را اجرایی کرده‌اند.
هدایت تاکید کرد: یک حلقه مفقوده ساخت مسکن علی‌الخصوص در شهر تهران، شهرداری بود که سازمان نوسازی شهر تهران به عنوان محور بحث مدیریت مسکن در شهر تهران و بعد از حضور دکتر زاکانی در راس مدیریت شهری تهران و تاسیس قرارگاه مسکن، تسهیل‌گری در این حوزه مورد توجه قرار گرفت.
ساخت مسکن با کیفیت باهمکاری شهرداری
شهاب سعادت‌نژاد رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران نیز در این زمینه گفت: انبوه‌سازان و سازندگان دارای صلاحیت می‌توانند در کنار دولت و شهرداری پروژه‌های ساختمانی را با کیفیت مناسب و ایمن بسازند و با توجه به زلزله خیز بودن شهر تهران نیازمند ساخت واحدهای با کیفیت و ایمن هستیم که این امر می‌تواند توسط انبوه‌سازان و سازندگان ذی‌صلاح باحمایت دستگاه‌های دولتی و شهرداری انجام شود.
وی گفت: در این مسیر وزارت راه شهرداری تهران می‌تواند با انعقاد تفاهم‌نامه‌های مربوطه کمک شایانی در مورد صدور مجوزات و ساخت مسکن در نهضت ملی مسکن داشته باشند تا بتوان با حذف بوروکراسی‌های مربوطه با سرعت و کیفیت مناسب، ساخت مسکن در کلانشهر تهران انجام شود و طبق اهداف قرارگاه جهادی تامین مسکن و دستورات ریاست جمهوری با همکاری دولت و بخش خصوصی بتوان به اهداف فوق رسید.
رئیس انجمن سازندگان شهر تهران همچنین تاکید کرد: ارتقای کیفیت و ایمنی ساختمان‌ها، صدور شناسنامه فنی و بیمه تضمین کیفیت برای تمامی ساختمان‌ها مطابق قوانین حق هر مصرف‌کننده‌ای است که امیدواریم این امر با همکاری بین انجمن‌ها، شهرداری‌ها و نظام مهندسی عملیاتی شود.

برچسب‌ها:

نظر شما