شناسهٔ خبر: 55669273 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

رئیس دانشگاه صنعتی شریف بر کوچک شدن سفره آموزش عالی تاکید کرد افزایش ظرفیت رشته پرمتقاضی کامپیوتر شریف

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در نشست خبری گفت: سفره آموزش عالی بسیار گسترده شده و بودجه آموزش عالی توان تامین هزینه‌های این سفره را ندارد. بنابراین باید یک آمایش جدید برای آموزش عالی اتفاق بیفتد و سفره آموزش عالی کوچک شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه صنعتی شریف، دکتر جلیلی در نشست خبری که در اتاق شورای ساختمان ریاست دانشگاه برگزار شد، به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

 افزایش ظرفیت رشته پرمتقاضی کامپیوتر شریف

وی در خصوص ظرفیت پذیرش دانشجو در سال جدید گفت: ظرفیت ما در عمده رشته‌ها همچون سال گذشته است؛ البته امسال ظرفیت رشته کامپیوتر به دلیل تقاضای بیشتر اضافه شده زیرا این رشته از رشته‌های محبوب و مورد استقبال رتبه‌های دو رقمی کنکور است بنابراین ظرفیت را از ۶۰ به ۱۲۰ رساندیم یعنی امسال پذیرش رشته مهندسی کامپیوتر را دو برابر کردیم. امروزه رشته‌های مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر از رشته برق سبقت گرفته است. در حالی که پیش از این اولویت داوطلبان انتخاب رشته برق بود.

وی درباره ظرفیت خوابگاهی در دانشگاه شریف توضیح داد و گفت: ما امسال ظرفیت جدیدی را نسبت به چهار سال اخیر در خوابگاه نداشتیم؛ ولی اواخر دوره کرونا همه خوابگاه‌ها را بازسازی کردیم در دفترچه کنکور هم اعلام کردیم که خوابگاه به کسانی که در تهران و شهرهای اطراف تهران هستند تعلق نمی‌گیرد اما به بقیه طبق روال گذشته خوابگاه داده می‌شود.

تعلقات خانوادگی و وطنی تنها دلیل بازگشت نخبگان به کشور!

دکتر جلیلی در ادامه در خصوص اقدامات دانشگاه شریف برای نگهداشت نخبگان گفت: تعبیر نخبگی نسبت به دوره گذشته خیلی گسترده‌تر شده هم از لحاظ علمی هم محتوایی. تلقی من این است که خانواده‌ها بیش از سه یا چهار دهه قبل به فرزندان خود توجه دارند و به همین جهت استعداد، مجال بیشتری برای شکوفایی دارد و چگالی استعدادی ورودی به دانشگاه‌های برتر در مجموع بیشتر و پرورش یافته‌تر شده است.

وی با بیان اینکه حجم فارغ التحصیلان نسبت به نیاز صنعت بیشتر است، افزود: در زمینه جذب نیروی نخبه در بعضی رشته‌ها رقابت شدیدی وجود دارد، از این رو جوانان ما در معرض مهاجرت هستند، از طرف دیگر در ایران به دانشجویان دکتری حقوق داده نمی‌شود در حالیکه در کشورهای دیگر حقوق می‌دهند و شرایط کاری بهتر است بنابراین ترجیح می‌دهند به کشور دیگری برود. همچنین حقوق کاری در کشورهای دیگر زیاد است و باید تعلقات خانوادگی و وطنی بالایی داشته باشند تا بازگشت به ایران پس از تحصیل را انتخاب کنند.

وی در ادامه داد: حجم فارغ التحصیلانی که ما داریم در مقایسه با حجم نیازی که صنعت امروز دارد بیشتر است ‌و قاعدتاً وقتی تقاضا بیشتر است، بخشی را باید صادر کنیم؛ این صادرات یا بعضا طبیعی است و یا در برخی موارد بیشتر است و خروج بخشی از فارغ‌التحصیلان ما به نسبت خروجشان از کشور بیشتر می‌شود.

دکتر جلیلی با تاکید بر اینکه ما باید حداقل حقوق، مسکن و محیط آموزش و پژوهشی خوبی را برای این افراد آماده کنیم، گفت: برای تجهیز آزمایشگاه‌ها نیاز به بودجه عمرانی خوبی داریم و امیدواریم وامی را از بانک توسعه اسلامی بگیریم؛ درباره مسکن هم اقدامات خوبی را شروع کردیم امیدواریم با همکاری بنیاد ملی نخبگان اولین مجتمع استاد-نخبه را در منطقه وردآورد ایجاد کنیم؛ مجوزهای لازم را هم از شهرداری گرفته‌ایم و شهردار و معاون علمی رئیس جمهور در این زمینه بسیار به ما کمک کردند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در خصوص تمهیدات دانشگاه جهت ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان شریف اظهار داشت: اگر کسی دانشگاه شریفی شد حتما باید نخبه باشد و اگر نخبه شریفی شد باید کارآفرین شود تا نگرانی برای شغل نداشته باشیم و ما در ناحیه نوآوری شریف محیط اشتغال را ایجاد کرده‌ایم بنابراین ظرفیت اشتغال کارآفرینانه برای تمام شریفی‌ها داریم اما برخی شریفی‌ها می‌خواهند پس از فارغ التحصیلی به شغل دیگری بپردازند یا در رشته‌های دیگر کار کنند.

تلاش مسئولین دانشگاه جهت ایجاد امنیت برای دانشجویان شریف

وی درباره اقدامات دانشگاه برای امن سازی محیط اطراف دانشگاه گفت: ‌بعید می‌دانم مشکلاتی که در حال حاضر به وجود می‌آید را بتوانیم به صفر برسانیم، در این زمینه نیاز است به دانشجویان آموزش دهیم و لازم است که دانشجویان در ساعات خاصی تردد خود را محدود کنند.

از ساعت ۱۱ شب به بعد بین خوابگاه‌های اصلی دانشگاه که در منطقه طرشت و یادگار هستند، مینی بوس و اتوبوس وون گذاشته‌ایم که احتمالا بتوانیم در طی روز هم این کار را انجام دهیم. همچنین با تعامل کلانتری محل، از بخش خصوصی حافظ امنیت استفاده می‌کنیم که بتوانیم تردد بین دانشگاه و خوابگاه اصلی و ایستگاه های مترو و ایستگاه اتوبوس به نحوی امن‌تر کنیم. البته در جاهایی که مجاز بودیم دوربین کار گذاشته شده است. قرار شده که با شهرداری هماهنگ کنیم که تردد بین دانشگاه و ایستگاه مترو و محل بیرون دانشگاه دوربین نصب شود.‌

ایجاد پاراکلینیک در شمال دانشگاه شریف با کمک خیرین

وی ادامه داد: در شمال دانشگاه به زودی پاراکلینیک ایجاد می‌کنیم که این کار با کمک خیرین انجام خواهد شد و خدمات فرهنگی مسجد و استخر دانشگاه نیز در اختیار مردم ناحیه قرار می‌گیرد.
دکتر جلیلی در پاسخ به سوالی درباره ترمیم و یا ساخت ساختمان‌های فرسوده شریف گفت: ساختمان‌های ما در دانشگاه شریف غیر از چند ساختمان کوچکی که قدمت آنها بیش از ۵۰ سال است که با مقاوم سازی هم نمی توان آنها را مقاوم کرد، ساختمان‌های فرسوده ای که نگران کننده باشد نداریم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف افزود: ساختمان ابن سینا دانشگاه شریف را به عنوان نماد دانشگاه مقاوم سازی خواهیم کرد. اما ساختمان‌های قدیمی را در اولین فرصت خراب و از نو خواهیم ساخت و در ساختمان‌های جنوبی دانشگاه توسط خیر سرمایه‌گذار پارکینگ چند طبقه‌ای ساخته خواهد شد.

سفره گسترده آموزش عالی باید کوچک شود

وی با اعلام اینکه میزان بودجه جاری دانشگاه ۴۲۷ میلیارد تومان و ۶۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۱ است، عنوان کرد: امسال تخصیص بودجه عمرانی برای ما صفر درصد بوده است، اما امیدواریم که به ما اعتبار تخصیص دهند. ما باور داریم که سفره آموزش عالی بسیار گسترده شده و بودجه آموزش عالی توان تامین هزینه‌های این سفره را ندارد. تعداد صندلی‌های خالی دانشگاه های‌دولتی سطح ۲ و ۳ و دانشگاه آزاد بسیار زیاد است و در برخی دانشگاه‌های شهرهای بزرگ صندلی خالی بسیاری هست اما استاد و کارمند و امکانات وجود دارد، به همین جهت حتما باید یک آمایش جدید برای آموزش عالی اتفاق بیفتد و سفره آموزش عالی کوچک شود.

 

 

نظر شما