شناسهٔ خبر: 55669083 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پرواز کرمانشاه_ سلیمانیه، خواسته اصلی گردشگران سلامت عراقی

فاطمه کمانی

نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه گردشگری سلامت اقلیم کردستان عراق و کرمانشاه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

جبار محمد رحیم رئیس سندیکای کارکنان بهداشت اقلیم کردستان عراق در این نشست که امروز (26 مرداد) برگزار شد با اشاره به روابط دیرینه کرمانشاه و اقلیم عراق در زمینه‌های مختلف، تاکید کرد: مایل به تحکیم و گسترش این روابط هستیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های قابل توجه کرمانشاه در حوزه گردشگری سلامت، اظهار کرد: مایلیم از این خدمات استفاده بیشتری داشته باشیم.

رئیس سندیکای کارکنان بهداشت اقلیم عراق با تاکید بر لزوم سازماندهی شدن خدمات گردشگری سلامت، گفت: لازم است در این زمینه تفاهم‌نامه دو جانبه‌ای با کرمانشاه امضا شود.

محمد رحیم از معضل فعالیت‌های دلالی در حوزه گردشگری سلامت هم یاد کرد که تبعات منفی از جمله عدم دریافت خدمات مناسب برای بیماران و همچنین عدم بهره‌مندی مناسب مراکز درمانی کرمانشاه از ظرفیت توریسم سلامت را به همراه دارد و خواستار تلاش برای حل این معضل شد.

وی یکی دیگر از موانع گسترش توریسم سلامت را نبود پرواز مستقیم از اقلیم کردستان خصوصا اربیل و سلیمانیه تا کرمانشاه عنوان کرد و افزود: طی کردن این بعد مسافت به صورت زمینی، برای گردشگران سلامت دشوار است.

محمد رحیم در همین راستا خواستار حل این مشکل و برقراری پرواز مستقیم بین دو منطقه شد.

رئیس سندیکای کارکنان بهداشت اقلیم عراق همچنین بر لزوم گسترش همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و اقلیم کردستان با هدف تربیت نیروی انسانی حوزه سلامت برای اقلیم عراق تاکید کرد.

وی همچنین خواستار حضور شرکت‌های تجهیزات پزشکی ایران و کرمانشاه در عراق شد.

محمد رحیم اشاره ای هم به راه‌اندازی مرکز پزشکی ایران در اقلیم عراق داشت و افزود: تقاضا داریم نمایندگانی از حوزه پزشکی و درمان کرمانشاه در آیین افتتاح این مرکز که در آینده نزدیک انجام می‌شود حضور داشته باشند.

نماینده دیگر اقلیم عراق مولود محمد احمد نیز  در این نشست با انتقاد از تعرفه بالای خدمات سلامت برای گردشگران سلامت که گاهی تا سه برابر تعرفه داخلی است، اظهار کرد: خواستار آن هستیم که خدمات بهتر با تعرفه مناسب ارائه شود.

وی همچنین بر لزوم تسهیل شرایط تردد برای گردشگران سلامت عراقی و حضور با خودروهای شخصی تا مراکز درمانی تاکید کرد.

وجود بیش از 5 هزار تخت اقامتی در کرمانشاه

 علی صابر معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز در این جلسه از ظرفیت‌های متعدد کرمانشاه در حوزه گردشگری و آثار تاریخی یاد کرد و افزود: کرمانشاه از نظر تعداد آثار گردشگری ثبت شده، استان سوم کشور است.

وی افزود: ۴۱۹۵ اثر شناسایی شده در استان داریم که شامل دو اثر ثبت جهانی، ۲۱۴۴ اثر تاریخی ملی،۳۶ آثار طبیعی، ۳۱ آثار منقول و ۷۸ اثر معنوی است.

صابر با اشاره به وجود حدود پنج هزار تخت اقامتی در استان هم گفت: این تعداد تخت در قالب ۲۷ هتل، چهار هتل آپارتمان، ۱۹ مهمانپذیر، ۷۵ خانه مسافر، ۴۳ اقامتگاه بومگردی، ۳۳ واحد پذیرایی بین راهی و ... توزیع شده است.

وی ادامه داد: در استان همچنین ۸۵ دفتر خدمات گردشگری و ۱۱۴ راهنمای گردشگری فعال است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه به وجود ۵۰ منطقه نمونه گردشگری و ۱۴ روستای هدف گردشگری در کرمانشاه هم اشاره کرد و افزود: این ظرفیت باعث شد کرمانشاه به عنوان میزبان رویداد جهانی گردشگری روستایی و اکوتوریسم در سال ۲۰۲۰ انتخاب شود که متاسفانه به دلیل شرایط بیماری کرونا به تعویق افتاد و در تلاشیم برای سال ۲۰۲۳ بار دیگر این میزبانی به ما واگذار شود.

صابر از ظرفیت‌های کرمانشاه در حوزه صنایع دستی هم یاد کرد و گفت: بیش از ۲۲ هزار و ۷۰۰ صنعتگر صنایع دستی استان در ۶۰ رشته فعال هستند.

وی عنوان کرد: در استان کرمانشاه ۱۲۰ مشاغل ملی و جهانی ثبت شده در حوزه صنایع دستی ، چهار شهرستان ثبت شده، چهار بازارچه دائمی و ۱۰۰ فروشگاه صنایع دستی داریم.

در ادامه دکتر دلیر یوسفی رئیس بیمارستان محمد کرمانشاهی نیز با اشاره به ظرفیت‌های متعدد کرمانشاه در حوزه درمانی، گفت: در کرمانشاه هفت بیمارستان دولتی و چند بیمارستان خصوصی فعال داریم.

وی ادامه داد: عمده این بیمارستان‌ها در زمینه خاص و تخصصی ارائه خدمات دارند.

به گفته یوسفی، کرمانشاه ظرفیت‌های متعددی در حوزه درمانی و توریسم سلامت دارد.

احمدوند نماینده دفاتر خدمات گردشگری نیز از وجود ۱۴ دفتر خدمات گردشگری با مجوز گردشگری سلامت در استان خبر داد که با بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کرمانشاه همکاری دارند.

وی با بیان اینکه در نظر گرفتن خدمات توریسم سلامت نیازمند تدوین یک بسته است، افزود: این بسته باید خدمات جانبی مانند حمل و نقل، اسکان و در نظر گرفتن همراه و مترجم را هم شامل شود.

احمدوند عنوان کرد: بیمارانی که از کشورهای دیگر خصوصا عراق برای گردشگری سلامت به کرمانشاه مراجعه می‌کنند عمدتا در چهار رشته قلب، ارتوپدی، اعمال زیبایی و چشم مایل به دریافت خدمات هستند.

انتهای پیام

نظر شما