شناسهٔ خبر: 55667917 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

گزیده اخبار ایران و جهان؛

تورم وعده‌های غذایی انگلیسی ها را کاهش داد/ بایدن پای بزرگترین بسته مالی تاریخ آمریکا را امضا کرد/گاز بازهم اروپا را شوکه کرد

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

تورم وعده‌های غذایی انگلیسی ها را کاهش داد

نظرسنجی "تایمز رادیو" نشان داد که ۱۶ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی به صورت مکرر وعده‌های غذایی خود را کاهش داده‌اند تا در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند. براساس نتایج این نظرسنجی از هر ۱۰ پرسش شونده، چهار نفر مجبور شده‌اند از خرید مواد غذایی که معمولا از آن‌ها استفاده می‌کرده‌اند صرف نظر کنند. حدود ۵۰ درصد از افراد شرکت کننده در این نظرسنجی اعلام کردند که به دلیل روند افزایش هزینه‌های زندگی در سرتاسر انگلیس، مجبور شده‌اند غذا خوردن در کافه‌ها و رستوران‌ها را کاهش دهند تا از هزینه‌های خود بکاهند. به گزارش ایرنا، کارشناسان اقتصادی پیش بینی می‌کنند که افزایش قیمت‌ها و بالا رفتن تورم همچنان در سال آینده میلادی برای اقتصاد انگلیس ادامه داشته باشد. در آستانه آخرین تصمیم بانک انگلستان در مورد نرخ بهره، اندیشکده بنیاد رزولوشن (Resolution) اعلام کرد که فشارهای معیشتی ناشی از افزایش قیمت‌ها احتمالا قوی‌تر و طولانی‌تر از پیش‌بینی این بانک خواهد بود. کمیته سیاست پولی بانک انگلستان در ماه ژوئن گفته بود انتظار دارد تورم در ماه اکتبر به اندکی بیش از ۱۱ درصد برسد. موسسه اقتصادی مک‌گراهیل در آخرین گزارش خود از وضعیت اقتصادی انگلیس و شرکت‌های بخش خصوصی خدمات این بخش را از زمان قرنطینه فصل زمستان در سال ۲۰۲۱ در پائین‌ترین سطح اعلام کرده است. به گفته بنیاد رزولوشن تا حدودی قیمت بعضی از کالاها مثل سوخت‌های فسیلی کاهش یافته است ولی همچنان قیمت گاز بالاست و پیش‌بینی‌ها حاکی از رسیدن قیمت سوخت به سقف ۳۵۰۰ پوند است. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در ارزیابی سالانه خود از وضعیت انگلیس اعلام کرد که اقتصاد این کشور رشدی آهسته‌ و تورمی بالا را تجربه می‌کند که منجر به کمبود نیروی کار شده است.

منبع: ایرنا

بایدن پای بزرگترین بسته مالی تاریخ آمریکا را امضا کرد

جو بایدن بودجه ۴۳۰ میلیارد دلاری آمریکا را که بزرگترین بسته بودجه‌ای این کشور محسوب می‌شود امضا کرد. جو بایدن، رییس جمهور آمریکا با تخصیص بودجه ۴۳۰ میلیارد دلاری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، کاهش قیمت داروهای تجویزی و مبارزه با تورم اقتصادی موافقت کرد. این بودجه، بزرگترین بسته مالی است که تاکنون در تاریخ آمریکا برای مهار گازهای گلخانه ای و مقابله با تغییرات اقلیمی اختصاص داده شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، در مراسمی که در کاخ سفید برگزار شد بایدن در حضور برخی نمایندگان حزب دموکرات از جمله جو مانچین، یکی از سناتورهای آمریکا با تخصیص این بسته بودجه‌ای به دولت موافقت کرد. جو مانچین برای تصویب این بودجه و جلب رضایت نمایندگان در مجلس و کنگره تلاش‌های زیادی کرده بود. این سناتور آمریکایی این بودجه را بسته‌ای متعادل کننده برای آینده اقتصادی آمریکا خواند که می‌تواند برای تورم و برخی گزینه‌های اقتصادی مهم باشد. بایدن ضمن امضای این بسته بودجه همچنین از رویکرد برخی جمهوری خواهان انتقاد کرد و اظهار امیدواری کرد دموکرات‌ها بتوانند در انتخابات پیشروی پیروز شوند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن از این بسته بودجه‌ای استفاده کنند. گفته می‌شود تمام جمهوری خواهان به این لایحه بودجه‌ای رای منفی داده بودند و آن را ضربه بزرگی به اقتصاد آمریکا می‌دانند. بسیاری از اقتصاددانان آمریکا معتقدند با توجه به تورم شدید این روزها در این کشور این بسته بودجه‌ای نمی‌تواند تاثیر چندانی بر آینده اقتصادی این کشور داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آبله میمونی وارد کشور شد

سخنگوی وزارت بهداشت از مشاهده اولین مورد آبله میمونی در کشور خبر داد. پدرام پاک آیین درباره مشاهده اولین مبتلا به آبله میمونی در کشور گفت: شناسایی این مورد با همکاری بیمار که یک بانوی ۳۴ ساله است، صورت گرفته است؛ بیمار که در اهواز سکونت دارد، بلافاصله قرنطینه شده و با تایید آزمایش‌های اولیه و نهایی در حال طی کردن دوره بیماری خود در منزل است وی گفت: بنا به اظهار دانشمندان ومتخصصان، آبله میمونی، کشندگی بالایی نداشته و قابل درمان است، افرادی که در گذشته واکسن آبله را تزریق کرده‌اند تا حدود قابل توجهی نسبت به این بیماری مصون خواهند بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گاز بازهم اروپا را شوکه کرد

شرکت گازپروم روسیه در روز سه‌شنبه اعلام کرد کاهش صادرات و تولید گاز آن به‌خاطر تحریم‌های غرب باعث می‌شود قیمت گاز در اروپا ۶۰ درصد در زمستان پیش رو افزایش‌یافته و به بیش‌از ۴۰۰۰ دلار در هر هزار مترمکعب برسد. جریان گاز از روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده گاز به اروپا در سال جاری میلاد پس‌از بسته شدن یکی از مسیرهای صادراتی به‌دنبال حمله روسیه به اوکراین و همچنین در نتیجه تحریم‌های غربی که باعث به وجود آمدن مشاجراتی درمورد تجهیزات خط لوله نورد استریم ۱ شده، کاهش‌یافته و قیمت گاز در اروپا را بالا برده‌است. شرکت گازپروم اعلام کرد قیمت گاز در اروپا به ۲۵۰۰ دلار در هر هزار مترمکعب رسیده و اگر این شرایط ادامه داشته باشد، این رقم در زمستان از ۴۰۰۰ دلار می‌گذرد. شاخص گاز در اروپا در بهار به اوج ۳۳۵ یورو در هر مگاوات ساعت رسید. قیمت گاز از آن زمان کاهش‌یافته و در روز سه‌شنبه حدود ۲۲۶ یورو در هر مگاوات ساعت بود، اما هنوز هم بسیار بالاتر از سال گذشته میلادی یعنی ۴۶ یورو در هر مگاوات ساعت است. اوکراین یکی از مسیرهای صادرات گاز به اروپا را بسته و شرکت گازپروم هم عرضه گاز از خط لوله نورد استریم ۱ را تا ۲۰ درصد پایین آورده‌است. صادرات گاز شرکت گازپروم در کل ۳۶.۲ درصد از ابتدای سال جاری میلادی تا حالا کاهش‌یافته و به ۷۸.۵ میلیارد مترمکعب رسیده‌است. تولید این شرکت هم ۱۳.۲ درصد نسبت‌به سال گذشته پایین آمده و به ۲۷۸.۸ میلیارد مترمکعب رسیده‌است.

منبع: تسنیم

ارژنگ‌نژاد درگذشت

استاد «میرحسن ارژنگ‌نژاد» که از چندی پیش در پی ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری بود در سن صد و یک سالگی درگذشت. سید عباس عظیمی، مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت در پیامی فقدان این عضو گران‌سنگ مؤسسه و میراث‌دار فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی را که با رفتنش مجدد کام دوستداران هنر را تلخ کرد به خانواده ایشان، هنرمندان، پیشکسوت و ‌اهالی هنر تسلیت گفت. حسن ارژنگ‌نژاد چهارم دی‌ماه سال ۱۳۰۰ در شهر مشهد زاده شد. او از دوازده سالگی در کارگاه «غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ» که پسرخاله‌اش بود، مشغول به کار شد و اولین کار او نمای بانک ملی بود. او به همراه «اسماعیل ارژنگ» در پروژه‌های مختلف زیباسازی شهر تهران نظیر تندیس نبرد گرشاسب با اژدها واقع در میدان باغشاه و نقش برجسته بهرام‌ گور و خسرو پرویز در کاخ سفید واقع در کاخ سعدآباد با غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ همکاری داشتند. از دیگر آثار او می‌توان به تندیس ۱۲ تن از بزرگان ایرانی (مانند اشک اول، نادرشاه افشار، یعقوب لیث صفاری و…) در پارک ملت مشهد، نیم‌تنه یپرم‌خان در موزه کلیسای ارامنه در جلفای اصفهان، نیم‌تنه جبار باغچه‌بان در مدرسه ناشنوایان تهران، نیم‌تنه لیمجی مانوکچی زرتشتی (بانی معافیت زرتشتیان از پرداخت جزیه در زمان شاه عباس دوم) در مدرسه انوشیروان تهران، نقش‌ برجسته بهرام‌ گور و خسروپرویز در ورودی کاخ ابیض و مجسمه حیوانات در محوطه دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران اشاره کرد.

منبع: تسنیم

سیر نزولی قیمت ها متوقف نشد

محمد کشتی آرای در مورد علل ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه، اظهار کرد: قیمت اونس جهانی روز جمعه با توجه به فعل و انفعالات سیاسی و اقتصادی جهان بالا رفت اما در ادامه و از روز شنبه به این سو، با کاهش مواجه شد؛ به گونه‌ای که ۲۲ دلار در هر اونس کاهش قیمت را شاهد بودیم. نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: از این طرف نیز با توجه به اخباری که از مذاکرات رفع تحریم‌ها منتشر می‌شود، قیمت‌ها در بازار ارز کاهشی شده و روند در این بازار مثبت تلقی می‌شود. در حال حاضر قیمت دلار در بازار به حدود ۳۰ هزار تومان رسیده است. وی ادامه داد: با کاهش قیمت ارز، بازار طلا و سکه نیز تحت تأثیر قرار گرفت و قیمت‌ها با کاهش همراه شد. البته با توجه به ریزش قیمت‌ها، تقاضا افت کرد و بازار با رکود مواجه شده است. کشتی آرای گفت: از سویی دیگر نیز به دلیل کاهشی شدن قیمت‌ها، حباب سکه نیز کاهش یافته و به یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسیده است. نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه کرد: از ابتدای هفته تاکنون قیمت سکه حدود ۸۰۰ هزار تومان و قیمت هر گرم طلا ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان کاهش یافته است. وی در مورد وضعیت قیمت‌ها در روزهای آینده، اظهار کرد: اگر به همین روال، اخبار مثبتی از مذاکرات رفع تحریم‌ها برسد و قیمت ارز کاهش یابد، قیمت طلا و سکه نیز به ریزش ادامه می‌دهد اما اگر اخبار مثبتی از این حوزه نرسد، قیمت‌ها در همین محدوده‌ها می‌ماند.

منبع: مهر

قانون اساسی جدید تونس وارد مرحله اجرا شد

قانون اساسی جدید تونس که به رئیس جمهور اختیارات بسیار بیشتری می‌دهد، قرار است به زودی و طی روزهای پیش رو اجرایی شود. این قانون اساسی در جریان همه پرسی در تونس با ۹۶ درصد رأی موافق روبرو شد، هرچند نرخ مشارکت در همه پرسی تنها ۳۱ درصد بود و همین موضوع با مخالفت‌های بسیاری در تونس برای اجرای قانون اساسی جدید روبرو شده است.مخالفان قیس سعید، رئیس جمهور تونس که همه پرسی قانون اساسی را در ماه گذشته تحریم کرد بودند و اکنون مخالف اجرایی شدن قانون اساسی جدید هستند، گفته‌اند که قانون اساسی جدید با دادن اختیارات تقریباً کنترل نشده به رئیس جمهور، دستاوردهای دموکراتیک تونس از انقلاب ۲۰۱۱ را از بین خواهد برد. در مقابل رئیس جمهور تونس و حامیانش می‌گویند که نظام سیاسی این کشور باید تغییر کند تا تونس را از سال‌ها رکود و فلج سیاسی نجات دهد و از همین رو آن‌ها از تغییر قانون اساسی دفاع می‌کنند. گفتنی است قیس سعید رئیس‌جمهور تونس کمتر از یک ماه پیش، پیش‌نویس قانون اساسی جدید تونس را منتشر کرد که بر اساس آن قدرت رئیس‌جمهور افزایش، و نقش پارلمان و قوه قضائیه کاهش می‌یابد و نهادهای نظارت بر قدرت رئیس‌جمهور هم حذف شده‌اند. در همین رابطه، راشد الغنوشی رئیس حزب النهضه تونس گفته است که شرکت در همه پرسی قانون اساسی جدید فریب مردم و یک بازی حساب شده است که افراد عاقل در آن شرکت نمی‌کنند. الغنوشی گفت که کشور در بدترین وضعیت خود قرار دارد و روند ۲۵ ژوئیه، هرآنچه از آزادی و دموکراسی به دست آوردیم را از ما گرفت.

منبع: مهر

تل آویو و واشنگتن درباره برنامه هسته ای ایران گفت و گو کردند

«بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با لوید آستین، همتای آمریکایی خود درباره احیای توافق هسته‌ای ایران گفتگو کرد. در این تماس تلفنی طرف‌های صهیونیستی و آمریکایی ادعا کرده اند که تلاش‌های مشترک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه خواهد داشت. این در حالی است که رژیم صهیونیستی خود به عنوان دارنده سلاح هسته‌ای، اما تاکنون نظارتی بر آن صورت نگرفته است. گانتز در این ارتباط گفته است: دو طرف درباره یک سری موضوعات دفاعی، از جمله اقدامات لازم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای گفتگو کردیم. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچنین افزود که ما درباره تحولات اوکراین و تلاش‌های اخیر تل آویو برای ارسال کمک‌ها و تجهیزات حفاظتی صحبت کردیم گفتگوی تلفنی وزیران رژیم صهیونیستی و آمریکا در آستانه اظهارنظرهایی درباره کم شدن فاصله مواضع طرف‌های حاضر در توافق هسته‌ای با ایران صورت گرفته است. شبکه تلویزیونی بلومبرگ روز سه شنبه به نقل از یک دیپلمات اروپایی آگاه به مذاکرات برچیدن تحریم‌های ضدایرانی اعلام کرد که اتحادیه اروپا پاسخ ایران به طرح بروکسل برای اجرای کامل توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام را «سازنده» می‌داند. بر اساس اعلام این شبکه تلویزیونی، چنین موضعی نشانه مثبتی در ارتباط با پاسخ ایران است که دوشنبه شب پیرامون طرح «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای وی ارسال شد. این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در این باره اضافه کرد که دیگر طرف‌های مذاکرات برچیدن تحریم‌های ضدایرانی از جمله آمریکا، چین و روسیه نیز باید درباره پاسخ ایران به طرح بورل نظر دهند. در همین ارتباط، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تأیید دریافت پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا در مذاکرات رفع تحریم‌ها، از بررسی این پاسخ توسط اروپا و سایر طرف‌های برجام خبر داد. سخنگوی «جوزف بورل» با اشاره به پاسخ ایران به پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: ما در حال بررسی آن (پاسخ ایران) و مشورت با سایر طرف‌های برجام و آمریکا در مسیر پیش رو هستیم. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه با اشاره به اینکه ایران آخرین جمع بندی خود راجع به مسائل باقیمانده را به طور مکتوب به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌دهد، گفت: بعد از ارائه جمع بندی، باید ببینیم که چه بازخورد و واکنشی می‌بینیم. اگر طرف آمریکایی با انعطاف باشد در نقطه توافقنامه خواهیم بود و اگر واکنش آمریکایی تکرار مصیبت‌های داخلی آمریکا باشد، باید بیشتر حرف بزنیم و گفتگو کنیم. دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها و احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بعد از حدود ۵ ماه وقفه، از پنجشنبه هفته گذشته در وین پایتخت اتریش از سر گرفته شد. طرف‌های اروپایی و غربی به ویژه آمریکا پیش از این مدعی شدند که متن توافق نهایی شده اما هیئت مذاکره کننده کشورمان اعلام کرد که هنوز بر سر برخی موضوعات توافق حاصل نشده است؛ توافقی که واشنگتن در سال ۲۰۱۵ به طور یک طرفه از آن خارج شد. جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که پایدار بودن تضمینیِ رفع تحریم‌ها، لازمه رسیدن به توافق است.

منبع: مهر

نفت خام گران شد

قیمت نفت خام امروز در معاملات جهانی به دلیل امیدواری سرمایه گذاران از آینده بازار تقاضا روندی صعودی به خود گرفت. کارشناسان بازار انرژی می گویند به نظر می‌رسد با توجه به سهم نفت و بنزین در بازار جهانی انرژی، میزان تقاضا علی رغم مشکلاتی هم چون همه گیری کرونا قرار است ثابت بماند و کمتر تحت تاثیر رکود جهانی اقتصاد قرار گیرد از همین روی امروز در بازارهای جهانی بهای معاملات آتی نفت برنت دریای شمال با ۰.۱ درصد افزایش به ۹۲ دلار و ۴۷ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۰.۳ درصد افزایش، ۸۶ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. در روزهای گذشته دو شاخص نفتی به دلیل ارائه برخی از گزارش‌ها از رکود اقتصادی آمریکا در ماه‌های آینده حدود ۳ درصد کاهش داشت. کارشناسان معتقدند کاهش ذخایر بنزین آمریکا برای دومین هفته متوالی به سرمایه گذاران این اطمینان را داده است که میزان تقاضا می‌تواند در نوسان باشد و این اطمینان را به خریداران داده است که می‌توانند در بازار انرژی سرمایه گذاری کنند. بسیاری، اما معتقدند بازار نفت همچنان تحت فشار رکود جهانی باقی خواهد ماند، زیرا نگرانی‌های جهانی از رکود اقتصادی روندی ادامه دار دارد. در گزارش‌های منتشر شده در هفته‌های اخیر در آمریکا آمده است که ذخایر نفت و گاز این کشور برای چندین هفته پیاپی روندی کاهشی داشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

غول های آمریکایی به تحریم ها نه گفتند

با وجود تحریم‌ها علیه روسیه، بانک‌های بزرگ آمریکایی به بازار اوراق قرضه دولتی و تجارت با شرکت‌های روسیه بازگشته‌اند. بانک‌های بزرگی از جمله «جی‌پی مورگان چیس»، «بانک آمریکا»، «سیتی‌گروپ»، «دویچه بانک»، «بارکلیز» و «جفریز» با احتیاط به بازار اوراق قرضه دولتی و تجارت با شرکت‌های روسیه بازگشته‌اند. به گزارش رویترز، بازگشت بانک‌های بزرگ آمریکایی به تجارت با روسیه پس از ممنوعیت معاملات به عنوان بخشی از تحریم‌های مسکو به دلیل درگیری‌های اوکراین است. وزارت خزانه‌داری آمریکا قبلاً تنها به بانک‌ها اجازه داده بود که معاملات شفاف و تسویه حساب با اوراق بهادار روسیه را در صورتی تسهیل کنند که به دارندگان آمریکایی کمک کند تا از شر آن‌ها خلاص شوند. بانک‌های «آمریکا»، «بارکلیز»، «سیتی» و «جی‌پی مورگان» از اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کرده‌اند. این در حالی است که شرکت سرمایه‌گذاری «کینگدام هولدینگ» عربستان نیز در فاصله ماه‌های فوریه و مارس مخفیانه در ۳ شرکت نفت و گاز روسی بیش از ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است. عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس تاکنون تلاش کرده‌اند در مورد جنگ اوکراین موضعی بی‌طرف را داشته باشند که خشم برخی مسئولان غربی را در تلاششان برای منزوی کردن روسیه از نظر اقتصادی پس از حمله به اوکراین در ماه فوریه برانگیخته است. درپی تحریم‌ها علیه روسیه، میزان صادرات گاز از خط لوله اصلی نورد استریم یک که گاز اروپا را تأمین می‌کند به ۲۰ درصد ظرفیت آن کاهش یافته است. کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دهند تعرفه‌های اضافی بر مصرف گاز باعث سرعت گرفتن افزایش تورم در بزرگترین اقتصاد اروپا خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بابک برزویه از دنیا رفت

بابک برزویه، عکاس مطبوعات و سینما امروز از دنیا رفت. بابک برزویه؛ مدرس، عکاس، بازیگر و از فعالان عرصه عکاسی تئاتر و سینما که از دی ۱۴۰۰ به دلیل عارضه مغزی در کما به سر می‌برد، ظهر امروز درگذشت. برزویه متولد ۲۳ شهریور ۱۳۴۸ بود و ظهر امروز سه شنبه ۲۵ مرداد دارفانی را وداع گفت. او همکاری با کارگردان‌های مطرحی همچون رسول ملاقلی‌پور، مسعود کیمیایی و مهران مدیری را در کارنامه دارد. مرحوم برزویه سال ۱۳۷۵ برنده دیپلم و سیمرغ بلورین بهترین عکاس فیلم برای عکاسی فیلم سفر به چذابه شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

جیب نفتی عربستان پر تر از قبل شد

درآمد نفتی عربستان سعودی در سه ماهه دوم سال میلادی جاری، با وجود عدم تغییر میزان سود نقدی که آرامکو به دولت پرداخت می‌کند، تقریبا دو برابر شد. به گزارش ایسنا، اظهارنامه‌های مالی که هفته جاری منتشر شد، نشان داد آرامکوی سعودی به دولت که ۹۴ درصد سهم این شرکت را در اختیار دارد، بیش از ۶۵ میلیارد دلار پرداخت کرد که بالاتر از ۳۵ میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته بود. این پرداخت شامل سود نقدی سهام، مالیات بر درآمد و حق امتیاز تولید نفت بود. با وجود تلاش‌ها برای متنوع سازی اقتصاد عربستان سعودی، نفت خام همچنان بزرگترین منبع درآمد این کشور مانده است. افزایش قیمت نفت کمک کرد عربستان سعودی برای نخستین بار در حدود یک دهه گذشته بدون افزایش میزان پرداخت سود نقدی از سوی آرامکو، به مازاد بودجه دست پیدا کند. تحت سیستمی که در ژانویه سال ۲۰۲۰ معرفی شد، آرامکو در قیمت نفت برنت که بالاتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه است، حق امتیاز ۸۰ درصدی و در قیمت نفت بین ۷۰ تا ۱۰۰ دلار، ۴۵ درصد حق امتیاز پرداخت می‌کند. بهای معاملات نفت برنت، اواخر فوریه پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کرد و تا اواخر ژوییه، در همین حدود ماند. برخلاف بعضی از بزرگترین شرکتهای نفتی جهان که در زمان ریزش قیمت، پرداخت سود نقدی سهام را کاهش دادند، آرامکو به پرداخت ۷۵ میلیارد دلار سود نقدی در سال در زمان سقوط قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ و متعاقبا بهبود آن، پایبند ماند. امین ناصر، مدیرعامل آرامکو، احتمال افزایش پرداخت سود نقدی تا پایان سال را رد نکرد با این حال بر ضرورت حفظ برنامه‌های هزینه، تاکید کرد و گفت:‌ما نمی‌خواهیم ارزش بلندمدت را برای سود کوتاه مدت، به خطر بیاندازیم. هدف ما اجرای یک سیاست سود نقدی مستمر و رو به رشد است و هیچ تغییری در این طرح صورت نگرفته است. این شرکت بر اساس نتایج مالی کل سال در مارس ۲۰۲۳، سود نقدی را مورد بازبینی قرار می‌دهد و بر اساس نتایج سال ۲۰۲۲، شرایط سود نقدی را بررسی می‌کند. آرامکو از سود هنگفت کم سابقه‌ای که داشته است، برای بزرگترین برنامه سرمایه در تاریخ خود استفاده می‌کند. این شرکت در تلاش برای افزایش ظرفیت تولید به ۱۳ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۷ از ۱۲ میلیون بشکه در روز فعلی است و انتظار دارد تقاضا برای نفت تا پایان دهه جاری، همچنان رشد کند. بر اساس گزارش بلومبرگ، هزینه سرمایه آرامکو امسال بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار خواهد بود که بالاتر از حدود ۳۲ میلیارد دلار در سال میلادی گذشته است. هزینه بالاتر ممکن است فضا برای افزایش پرداخت سود نقدی را برای آرامکو محدود کند اما دولت عربستان در صورت بالا ماندن قیمت نفت، می‌تواند درآمد نفتی را افزایش دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مکرون خواستار پایان جنگ در زاپوریژیا شد

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه شب گذشته با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود تلفنی صحبت کرد. مکرون در این گفت‌وگو «بر نگرانی خود در مورد تهدید ناشی از حضور و اقدامات نیروهای مسلح روسیه و زمینه جنگ و درگیری بر سر ایمنی و امنیت تاسیسات هسته ای اوکراین تاکید کرد و خروج این نیروها را خواستار شد».زلنسکی در مورد این گفت‌وگوی تلفنی گفت: هر دو طرف به طور مشخص به بررسی وضعیت در «جبهه های درگیر» و مساله «تروریسم هسته ای روسیه» در اطراف نیروگاه زاپوریژیا پرداختند. زلنسکی همچنین در پیامی توئیتری غرب را به «تشدید تحریم‌ها علیه روسیه» فراخواند. وی دوشنبه شب نیز با اشاره تلویحی به بلوک غرب، در مورد پیامدهای فاجعه در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا برای «کسانی که در حال حاضر سکوت کرده‌اند»، هشدار داد و گفت: اگر به دلیل اقدام‌های روسیه یک فاجعه رخ دهد پیامدهایش می‌تواند به آنهایی ضربه بزند که در حال حاضر ساکت هستند. وی ادامه داد که هر گونه تشعشع رادیواکتیو از زاپوریژیا می‌تواند بر کشورهای اتحادیه اروپا، ترکیه، گرجستان و دیگر کشورها در مناطق دور دست‌تر تاثیر بگذارد. مقام‌های اوکراینی و مقام‌هایی که از سوی روسیه در برخی مناطق اوکراین منتصب شدند، هر کدام یکدیگر را در مورد حمله به نزدیکی این نیروگاه هسته‌ای در جنوب شرقی اوکراین متهم می‌کنند. ولادیمیر روگوف یک مقام منتصب از سوی روسیه در شهر انرهودار روز دوشنبه گفت که حدود ۲۵ حمله توپخانه ای سنگین طی دو ساعت توسط هویتزرهای M۷۷۷ ساخت آمریکا به نزدیکی نیروگاه هسته ای و مناطق مسکونی اصابت کرده است.

منبع: ایرنا

پایگاه آمریکایی موشک باران شد

برخی منابع خبری از وقوع چند انفجار شدید در اطراف پایگاه ارتش آمریکا در کنار حوزه نفتی "الجبسه" در شرق سوریه همزمان با تمرین های نظامی نیروهای آمریکایی با شبه نظامیان مسلح وابسته به آمریکا خبر دادند.خبرگزاری اسپوتینک در شرق سوریه به نقل از منابع محلی خود در ریف استان الحسکه گفت: "انفجارهای شدیدی بامداد سه شنبه در انبارهای سلاح در اطراف پایگاه آمریکا در کنار حوزه نفتی الجبسه در شهر الشدادی در جنوب استان الحسکه روی داد." این منابع افزودند: "این انفجارها همزمان با شلیک گلوله های منور از سوی ائتلاف تحت سرکردگی اشغالگران آمریکایی در جریان یک تمرین نظامی در داخل پایگاه یاد شده روی داد که یکی از بزرگترین پایگاههای آمریکا در منطقه جزیره سوریه به شمار می رود." به گفته این منابع، "به محض وقوع این انفجارها، آسمان شهر الشدادی شاهد پرواز گسترده پهپادای آمریکا بود و صدای آژیر خودروهای آتش نشان و آمبولانس شنیده شد و ستوی از دود غلیط به آسمان بلند شد." برپایه این گزارش، به گفته این منابع مشخص نشده است که انفجارها ناشی از حمله ای مسلحانه یا اشتباهی در جریان تمرین های نظامی بوده است و هیچ اطلاعاتی درباره تلفات احتمالی نیز در دست نیست این درحالی است که پیش از این نیز، فرمانده نیروهای ائتلاف تحت سرکردگی آمریکا از اصابت چند موشک به بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در کنار حوزه نفتی "العمر" در شرق سوریه خبر داده بود. این فرماندهی گفته بود که این حمله تلفاتی نداشته است. خبرگزاری اسپوتنیک درباره انفجار در پایگاه آمریکا در کنار حوزه نفتی العمر به نقل از منابع محلی خود اعلام کرده بود که صدای چند انفجار دوشنبه شب در پیرامون منطقه به گوش رسید و سپس روشن شد که محل اقامت و استراحت نظامیان ارتش آمریکا در این پایگاه مورد حمله قرار گرفته است. این خبرگزاری افزود که پس از شنیده شدن صدای انفجار، آژیر خطر و آژیر آمبولانس در پیرامون این حوزه نفتی به صدا درآمد و بالگردهای ارتش اشغالگر آمریکا نیز همزمان در محل به پرواز درآمدند. براساس گزارش رسانه ها، پایگاه آمریکا در کنار حوزه نفتی العمر بزرگترین پایگاه ارتش اشغالگر آمریکا در شرق استان دیر الزور و حوزه نفتی العمر بزرگترین حوزه نفتی سوریه است. اشغالگران آمریکایی در چند سال اخیر اقدام به سرقت منابع نفتی سوریه کرده اند.

منبع: ایرنا

ترکیه مهیای آغاز عملیات جدید شد

نیروهای ترکیه‌ای از طریق بلندگوها در مساجد شهرهای مرزی اطراف شهر جرابلس در ریف حلب به شهروندان هشدار دادند و از آنها خواستند در راستای آماده سازی برای آغاز حمله ترکیه به اراضی سوریه، در منازل خود باقی بمانند. منابع محلی به خبرنگاران سانا در الحسکه و الرقه گفتند که این هشدار ارتش ترکیه همزمان با پرواز گسترده پهپادهای ترکیه‌ای در حریم هوایی شهرهای مرزی و همچنین بسیج گسترده نیروهای ترکیه‌ای در اکثر مناطق مرزی شهرهای الحسکه، الرقه و حلب بوده است. بر اساس این گزارش، ارتش ترکیه در روزهای اخیر حملات خود به شهرهای مرزی سوریه در حومه حلب، الرقه و الحسکه را افزایش داده است. پیش تر یک منبع نظامی سوری از حمله هوایی ترکیه به مواضع ارتش سوریه خبر داده بود. این منبع گفته بود که بر اثر حمله هوایی ترکیه به روستای تل جارقلی غربی در شهر عین العرب در ریف حلب شمالی سه نظامی سوری جان خود را از دست دادند و ۶ نفر دیگر زخمی شدند ارتش ترکیه از سال ۲۰۱۶ در ۲ عملیات موسوم به سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است. از سوی دیگر، آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ در اقدامی غیر قانونی برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» (قسد) از مناطق مرزی الرقه و الحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند. ارتش ترکیه هم اکنون بیش از یکصد پایگاه غیرقانونی در شمال سوریه ایجاد کرده است. درحالی که آنکارا مدعی است که حضور نظامیانش در شمال سوریه با هدف جلوگیری از تهدید گروه‌های مسلح کردی است، دمشق این اقدام را اشغالگری می‌داند. دولت دمشق در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت نسبت به قصد ترکیه برای حمله نظامی در خاک سوریه اعتراض کرده است.

منبع: ایرنا

آمریکا ارائه تضمین و راستی آزمایی رفع تحریم‌ها را پذیرفت

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در مذاکرات هسته ای، طرف مقابل بر اساس منطق جمهوری اسلامی، اصل ۲ موضوع راستی آزمایی رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین را پذیرفته و اساس توانمندی‌های هسته‌ای ایران حفظ خواهد شد.ابوالفضل عمویی افزود: آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور پاسخ فرستاده شده ایران به پیشنهادهای معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را برای جمع‌بندی مذاکرات تشریح کرد. به گفته آقای شمخانی قانون اقدام راهبردی مجلس، نقش مهمی در پیشبرد منافع ملی داشت و در ادامه روند مذاکرات و برنامه هسته‌ای کشور نظر نمایندگان ملت مهم خواهد بود. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: رئیس سازمان انرژی اتمی ابعاد فنی متن مذاکرات را تشریح کرد. حل و فصل مسائل باقیمانده پادمان بین ایران و آژانس از مطالبات جدی ایران در مذاکرات است و طرف اروپایی برای آن پیشنهادهایی را ارائه داده است. آقای عمویی افزود: بر اساس گزارش ارائه شده، در جریان مذاکرات هدف انتفاع اقتصادی و رفع موانع تجارت خارجی کشورمان، از جمله رفع تحریم‌های غیرقانونی فروش نفت و دسترسی بانکی به منابع آن با جدیت دنبال شده و می‌شود. همچنین حفظ چارچوب برنامه هسته‌ای صلح آمیز از اصول جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات است. او اضافه کرد: رفع فرمان‌های اجرایی تحریمی دوره ترامپ و تحریم‌هایی که ترامپ با خروج از برجام آن‌ها را دوباره اعمال کرد، از خواسته‌های اساسی ایران بوده که باید در متن نهایی در نظر گرفته شود؛ در نتیجه تأکید شد این مذاکرات صرفا در چارچوب برجام است و ایران مسائل غیر هسته‌ای را قابل مذاکره نمی‌داند. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز با دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزیر امور خارجه، رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌‎ای، رئیس و معاون سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات هسته‌ای نشستی را برگزار کرد که در آن، علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشور روند مذاکرات را تشریح کرده است.

منبع: شبکه خبر

سرخک ۱۵۰ کودک را زیمبابوه قربانی کرد

دولت زیمبابوه روز سه شنبه اعلام کرد، شیوع سرخک در این کشور جان دست کم ۱۵۷ کودک را گرفت و بیش از ۲۰۰۰ نفر نیز مبتلا شدند.خبرگزاری فرانسه گزارش داد، از زمان ظهور نخستین مورد ابتلا در اوایل اوت، تعداد مبتلایان در این کشور جنوب آفریقا به سرعت افزایش یافته و درکمتر از یک هفته، تعداد جان باختگان تقریبا دو برابر شده است. بیش از ۱۵۰ کودک براثر شیوع سرخک در زیمبابوه جان باختندمونیکا موستوانگوا وزیر اطلاع رسانی در کنفرانس خبری گفت «در تاریخ ۱۵ اوت، آمار جمع آوری شده در کشور به ۲۰۵۶ مبتلا و ۱۵۶ جانباخته رسید».وی اعلام کرد دولت واکسیناسیون را افزایش خواهد داد و قصد دارد برای مقابله با شرایط اضطراری به صندوق ملی بلایای طبیعی کمک کند. دولت همچنین از رهبران مذهبی درخواست حمایت می‌کند تا مردم را به واکسن زدن ترغیب کنند. وزارت بهداشت پیش از این شیوع سرخک را به تجمع‌های مذهبی نسبت داده بود.

منبع: شبکه خبر

نظر شما