شناسهٔ خبر: 55667863 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

در طولانی‌ترین حکم حبس؛

عربستان یک شهروند عادی را به دلیل توییت‌هایش به ۳۴ سال زندان محکوم کرد!

روزنامه گاردین گزارش داد، یک دانشجوی عربستانی دانشگاه لیدز انگلیس که برای تعطیلات به وطنش بازگشته بود، از بابت داشتن حساب کاربری در توئیتر و دنبال کردن و بازانتشار مطالب مخالفان و فعالان حقوق بشری منتقد، توسط دادگاه عربستان به ۳۴ سال زندان محکوم شده است!

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از روزنامه گاردین، حکم مذکور از سوی دادگاه ویژه تروریستی عربستان چند هفته بعد از سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی صادر شده است. پیشتر فعالان حقوق بشری عربستان هشدار داده بودند که این سفر رئیس جمهور آمریکا میتواند باعث تشویق مقامات عربستان برای سرکوبگری خود علیه مخالفان و فعالان دموکراسی خواه این کشور شود.

این پرونده همچنین به مثابه جدیدترین نمونه از سیاستهای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در راستای هدف گرفتن کاربران عربستان منتقد فعال در توئیتر در کمپین سرکوبگرانه‌اش علیه مخالفان ریاض است، در حالی که او همزمان از طریق یک صندوق ثروت حاکمیتی عربستان، دارای سهامی به صورت غیرمستقیم در توئیتر است.

به گزارش روزنامه گاردین، "سلمی الشهاب" ۳۴ ساله، مادر دو فرزند کوچک است و ابتدا به خاطر آنچه که "جرم" استفاده از یک وب سایت اینترنتی برای "ایجاد ناآرامی عمومی و بی ثبات کردن امنیت مدنی و ملی" اعلام شد، به تحمل سه سال زندان محکوم شد. اما دادگاه تجدیدنظر عربستان روز دوشنبه حکم جدید  ۳۴ سال زندان و ۳۴ سال ممنوع السفر شدن را پس از درخواست دادستان عمومی از دادگاه برای بررسی سایر جرایم ادعایی مطرح شده علیه این زن صادر کرد.

بر اساس ترجمه اسناد دادگاه که توسط گاردین مشاهده شده است، اتهامات جدید شامل این ادعا است که سلما الشهاب  در اتهامات جدیدش همچنین متهم به "کمک به برخی افراد در ایجاد ناآرامی عمومی و بی ثبات کردن امنیت مدنی و ملی عربستان با دنبال کردن حسابهای توئیتری آنها" و انتشار مجدد توئیتهای آنها شده است. گمان برده می‌شود که الشهاب هنوز هم ممکن است بتواند درخواست تجدید نظر جدیدی در قبال این مجازات مطرح کند.

این در حالی است که سلمی الشهاب، نه در داخل عربستان و نه در داخل انگلیس، یک فعال برجسته سعودی پر سر و صدا به حساب نمی‌آمده است. او که در اینستاگرام تنها ۱۵۹ دنبال کننده دارد در توصیف خودش نوشته است که یک متخصص بهداشت دندان، مدرس پزشکی، دانشجوی دکترا در دانشگاه لیدز و استاد در دانشگاه شاهدخت نوره بنت عبدالرحمن، و همسر و مادر پسرانش، نوح و آدم، است.

مقامات عربستانی یک شهروند عادی را به دلیل توییت‌هایش به ۳۴ سال زندان محکوم کردند!

پروفایل توییتر او نشان داد که او ۲۵۹۷ دنبال کننده دارد. شهاب در میان توئیت‌هایش با موضوعاتی نظیر خستگی و مشکلات ناشی از مشکل کووید و تصاویر فرزندان خردسال خود، گاهی اوقات توئیت‌های مخالفان سعودی ساکن تبعید را هم که خواستار آزادی زندانیان سیاسی در عربستان بودند بازنشر می‌کرد. به نظر می‌رسید که او در پرونده لجین الهزلول، یک فعال عربستانی حقوق زنان که قبلاً زندانی شده بود، از او حمایت کرده است.

یکی از کسانی که سلمی الشهاب را می‌شناسد درباره او گفت که او نمی‌تواند ظلم را هضم کند. او به عنوان یک زن تحصیلکرده و مشتاق کتابخوانی توصیف شده که در سال ۲۰۱۸ یا ۲۰۱۹ برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه لیدز به انگلیس آمد. او در دسامبر ۲۰۲۰ برای گذراندن تعطیلات به عربستان بازگشت و قصد داشت دو فرزند و شوهرش را با خود به انگلیس ببرد اما وی در آن زمان توسط مقامات عربستانی برای بازجویی فراخوانده شد و در نهایت به خاطر توییت‌هایش دستگیر و محاکمه شد.

نظر شما