شناسهٔ خبر: 55667699 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ادامه دردسرهای ترامپ پس از کشف اسناد طبقه‌بندی شده توسط اف‌بی‌آی

کارشناسان آمریکایی معتقدند ادعای ترامپ مبنی بر از طبقه بندی خارج بودن اسناد کشف شده توسط اف‌بی‌آی، دفاعیه محدودی برای او ایجاد می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، کارشناسان آمریکایی معتقدند اگر وزارت دادگستری قصد پیگیری حقوقی پرونده ترامپ را داشته باشد، ادعای ترامپ مبنی بر از طبقه بندی خارج بودن اسناد کشف شده توسط اف‌بی‌آی، دفاعیه محدودی برای او ایجاد می‌کند.

گروهی از کارشناسان در مصاحبه با نشریه هیل اظهار کردند ترامپ مانند هر رئیس جمهور دیگری قدرت کافی برای از طبقه بندی خارج کردن اسناد را دارد اما این قدرت زیاد این اجازه را به او نخواهد داد تا انبوهی از اسناد ریاست جمهوری را در خانه‌اش نگه دارد.

این در حالی است که دو روز پیش دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از اف‌بی‌آی خواست اسنادی را که از عماراتش در فلوریدا برده است، بازگرداند.

وی در شبکه اجتماعی خود موسوم به سوشال تروث اظهار کرد اف‌بی‌آی اسنادی را از عمارت مارالاگو برده که تحت حفاظت قانون محرمانه بودن گفتگوها بین وکیل و موکل و نیز تحت حفاظت قانون مصونیت رئیس جمهور و حق قوه مجریه بوده، و اف‌بی‌آی این حق را نداشته که اسناد را ببرد.

ترامپ افزود: من محترمانه از اف‌بی‌آی می خواهم این اسناد را به سرعت به همان جایی که از آن برده است، بازگرداند. متشکرم.

ترامپ پیش از این نیز با دفاع از خود مدعی شده بود این اسناد را از طبقه بندی دولتی خارج کرده و اف‌بی‌آی هیچ حقی برای بردن آنها نداشته است.

کل مک کلاناهان مدیر مشاوران امنیت ملی در این باره اظهار کرد تصمیم ترامپ مبنی بر طبقه بندی کردن این اسناد از طریق دستگاه های اطلاعاتی منعکس شده که این اسناد را به دقت رصد کرده و باید آنها را به شیوه‌ای درست دسته بندی کنند.

وی افزود: وقتی که شما سندی را از طبقه بندی خارج می کنید از همه جا از طبقه بندی خارج می شود یعنی هر نسخه از این سند در سیا، شورای امنیت ملی و هر نهاد و ارگان دیگری از طبقه بندی خارج می شود و باز هم این بدان معناست که همه متوجه می شود این سند از طبقه بندی خارج شده است.

مک کلاناهان تاکید کرد که هنوز هیچ شخصی در تیم ترامپ به هیچ نوشته‌ای از سوی رئیس جمهور سابق مبنی بر از طبقه بندی خارج شدن اسناد اشاره نکرده است. دستور شفاهی برای خارج کردن این اسناد از طبقه بندی تا زمانی که برای آن سندی ارائه نشود کافی نیست.

وی تصریح کرد ترامپ باید دفاعیه تمام عیاری را ارائه دهد تا توضیح دهد چرا اسناد طبقه بندی شده دولتی را در عمارت مارالاگو نگه داری کرده است.

این در حالی است که انتشار این فهرست جنجالی از وسایل توقیف‌شده با واکنش ترامپ روبه‌رو شده است و او در پستی نوشته است: شماره یک، همه از طبقه‌بندی خارج شد. شماره دو، آنها نیازی به توقیف نداشتند. آنها می‌توانستند هر زمان که می‌خواستند، بدون سیاست بازی کردن و نفوذ به مارالاگو، آن را در اختیار داشته باشند.

ترامپ افزود: این اسناد در انباری امن نگهداری می‌شد و طبق درخواست آنها یک قفل اضافی روی آن گذاشته شده بود.

چند روز پیش روزنامه نیویورک تایمز خبر داد یکی از وکلای مدافع وی تایید کرده بود که ترامپ تمام اسناد طبقه بندی شده‌ای را که پیشتر به عمارت مارالاگو در فلوریدا برده بود، بازگردانده است.   

منابع آگاه به نشریه نیویورک تایمز خبر دادند که گروهی از وکلای مدافع دونالد ترامپ در اوایل ماه ژوئن سال جاری و پس از بازدید «جی برت» مدیر ارشد بخش امنیت ملی وزارت دادگستری از عمارت مارالاگو، بیانیه‌ای را که حاوی تایید بازگردانده شدن تمام اسناد و مدارک محرمانه توسط ترامپ بوده، نوشته و امضا کردند.

وزارت دادگستری پس از کشف ده‌ها جعبه اسناد محرمانه و سری از عمارت ترامپ در فلوریدا، وی را به جاسوسی متهم کرد.

جمیل جعفر کارمند سابق بخش امنیت ملی وزارت دادگستری در این باره گفت: رئیس جمهور باید اساسی را برای از طبقه بندی خارج کردن اسناد یا مدارکی را دال بر نیاز به انتشار عمومی آنها ارائه دهد.ترامپ هیچ کدام از این اقدامات را انجام نداده است.

کارشناسان خاطرنشان کردند وزارت دادگستری در حال حاضر در حال گفتگو با برخی نهادهای اطلاعاتی است تا دریابد آیا آنها مدرکی در اختیار دارند که نشان دهد این اسناد از طبقه بندی خارج شده‌اند.

در همین حال، حتی اگر ترامپ این اسناد را از طبقه بندی خارج کرده باشد باز هم مورد دفاعی کاملی برای او نخواهد بود و با این دفاعیه او نمی تواند در صورت مرتکب شدن جرمی، به طور کامل از خود دفاع کند.

در همین حال، رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک و یکی از دوستان و طرفداران ترامپ در مصاحبه با نشریه نیویورک پست اظهار کرد اگر ترامپ در انتخابات 2024 پیروز شود، به خانه جو بایدن حمله خواهد کرد.

وی ضمن سیاسی خواندن یورش اف‌بی‌آی به عمارت ترامپ در فلوریدا گفت: ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات از اف‌بی‌آی برای اقدامی تلافی جویانه استفاده و به خانه بایدن حمله می کند.

همچنین روز گذشته گروهی از طرفداران مسلح دونالد ترامپ در اعتراض به یورش پلیس به عمارت وی در فلوریدا، در مقابل دفتر اف‌بی‌آی در ایالت فونیکس، تجمع کرده و اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کردند.

براساس این گزارش، معترضان پلاکاردهایی با عنوان «اف‌بی‌آی را منحل کنید» در دست داشته و فریاد اعتراض سر دادند.

 

انتهای پیام/

نظر شما