شناسهٔ خبر: 55667479 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

تحقیقات و پژوهش های پزشکی

بعد هر وعده غذایی حداقل دو دقیقه راه بروید

طبق مطالعه تازه منتشر شده در نشریه Sports Medicine، پیاده روی کوتاه پس از غذا خوردن میتواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و مشکلات قلبی کمک کند. یکی از بازیکنان موفق والیبال تیم ملی ایران؛ ابوالفضل قلی پور است، این بازیکن جوان در سال ۱۴۰۰ وارد تیم ملی ایران شد و در مسابقات قهرمانی آسیا در سال ۲۰۲۱ به عنوان یکی از اعضا اعزام شد. در ادامه این مطلب سرپوش به بیوگرافی ابوالفضل قلی پور، این بازیکن موفق خواهیم پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش نیویورک تایمز پژوهشگران ایرلندی دریافتند پیاده روی سبک پس از غذا، حتی برای ۲ تا ۵ دقیقه، می تواند سطح قندخون و انسولین را کاهش دهد.

سطح قند خون بعد از خوردن غذا بالا می رود و انسولین تولید شده برای کنترل آن می تواند منجر به دیابت و مشکلات قلبی عروقی شود.

طبق مطالعه محققان دانشگاه لیمریک، با ایستادن و راه رفتن، ماهیچه های شما انقباضاتی ایجاد می کند که باعث مصرف گلوکز و کاهش سطح قند خون می شود. اگر بتوانید قبل از رسیدن به اوج گلوکز، یعنی معمولاً ۶۰ تا ۹۰ دقیقه بعد از غذا خوردن، فعالیت بدنی انجام دهید، از افزایش سطح گلوکز جلوگیری خواهید کرد.

پژوهشگران نتایج هفت مطالعه را بررسی کردند که اثرات نشستن در مقابل ایستادن یا راه رفتن را بر معیارهای سلامت قلب، از جمله سطح انسولین و قند خون مقایسه می کردند.

آنها دریافتند که پیاده روی به مدت دو تا پنج دقیقه بعد از غذا، تأثیر چشمگیری در تعدیل سطح قند خون دارد. به طوریکه افردی که برای مدت کوتاهی پس از غذا فقط می ایستادند، سطح قند خونشان بهبود می یافت اما تغییری در سطح انسولین حاصل نمی شد، در حالی که آن هایی که بعد از غذا کمی پیاده روی می کردند، هم سطح قند و هم انسولین خونشان پایین بود.

برای افراد مبتلا به دیابت، پرهیز از نوسانات شدید در سطح قند خون یک امر حیاتی در مدیریت بیماری آنها است. از این رو حرکت حتی برای زمان اندک ارزشمند است و می تواند منجر به تغییرات قابل توجه در نشانگرهای سلامتی از جمله سطوح قند خون شود.

نظر شما