شناسهٔ خبر: 55667143 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

موتورسواران تور پاریس تا پرسپولیس!

گردشگری یکی از صنایع بزرگ و پول‌ساز در تمام جهان محسوب می‌شود و به همین دلیل کشورهای مختلف تلاش می‌کنند که در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشند.

صاحب‌خبر -

گردشگری یکی از صنایع بزرگ و پول‌ساز در تمام جهان محسوب می‌شود و به همین دلیل کشورهای مختلف تلاش می‌کنند که در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشند. در این میان برخی کشورها به دلیل برخورداری از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی مختلف موقعیت و شرایط آسان‌تری دارند و فقط با ایجاد زیرساخت‌های مهندسی شده به‌راحتی می‌توانند فضا را برای پذیرش جمع زیادی از گردشگران آماده کنند.

خوشبختانه کشور ما هم به دلیل موقعیت مکانی، شرایط طبیعی و جاذبه‌های تاریخی به‌خوبی می‌تواند به این صنعت پول‌ساز رونق دهد و در عین حال کشورهای دیگر را با موقعیت توریستی ایران آشنا کند. برای رسیدن به این هدف ممکن است تلاش‌های مختلفی انجام شده باشد، اما در این میان تور موتورسواران رالی گردشگری بین‌المللی پاریس از فرانسه وارد ایران می‌شوند و تا شیراز و پرسپولیس حرکت می‌کنند.

تور پاریس تا پرسپولیس به دلیل جذابیت‌های مختلف خود روشی جالب برای آشنا کردن گردشگران کشورهای مختلف با جاذبه‌های توریستی ایران است. در ادامه کمی با تور پاریس تا پرسپولیس آشنا می‌شویم.

تاریخچه رالی موتورسواران جهانی در ایران

رالی پاریس تا پرسپولیس برای اولین بار در سال ۱۹۷۱ میلادی از طرف یک شرکت فرانسوی برگزار شد که هدف آن به‌نوعی معرفی ایران و جاذبه‌های گردشگری آن بود و البته تاثیر زیادی هم در معرفی کشور ما داشت. اما این رالی فقط در همان سال انجام شد و بعد از آن کاملا متوقف شد.

51

حالا بعد از ۴۳ سال این‌ شرکت فرانسوی که مجری پروژه است، تصمیم دارد برای بار دوم خاطره‌ آن رالی را با انجام برخی تغییراتی در سیستم ماشین‌ها و موتورها زنده کند. در عین حال قرار بر این بود که این رالی با همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران در سال ۱۳۹۳ برگزار شود، اما این اتفاق نیفتاد. به هر صورت این رالی بعد از این سال‌ها دوباره در ایران انجام می‌شود و می‌تواند تاثیر خوبی در معرفی ایران و موقعیت توریستی آن داشته باشد.

مسیر رالی پاریس به مقصد شیراز

این رالی که در آن 20 نفر از موتورسواران و اتومبیل‌رانان کشورهای سوییس، فرانسه، نروژ و هلند حضور دارند از شهر پاریس در فرانسه حرکت می‌کنند و مقصد نهایی آن‌ها شهر شیراز است. در این رالی ١٦ دستگاه موتورسیکلت سنگین و همچنین سه دستگاه خودرو دو دیفرانسیل توسط اعضای تیم حرکت داده می‌شود. علاوه بر آن تیم رالی پاریس از طریق مرز ماکو در استان آذربایجان غربی وارد ایران می‌شوند.

این مطلب را هم بخوانید: بهترین هتل های یزد

نکته مهم دیگر اینکه یکی از اهداف این رالی موتورسواری، معرفی تاریخ و تمدن ایران است که با هماهنگی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی ایران انجام می‌شود. در عین حال مسیر سفر این رالی بعد از ورود به ایران از شهرهای کندوان، تبریز، سقز، کرمانشاه، گلپایگان، اصفهان و یاسوج است و از جاذبه‌های مختلف طبیعی و تاریخی این شهر بازدید می‌شود. سفر در این شهرها طی 21 روز انجام شده و بعد از آن به مدت چهار روز در شهر شیراز اقامت خواهند کرد. در مسیر بازگشت هم شهرهای اصفهان، اراک، قزوین و گیلان را بازدید می‌کنند و درنهایت از طریق مرز آستارا به مقصد فرانسه از ایران خارج می‌شوند.

زمان و هدف رالی پاریس تا پرسپولیس

این رالی که بعد از 43 سال در شهر شیراز انجام شده، به مناسبت هفته شیراز در روزهای 11 تا 16 اردیبهشت برگزار می‌شود. همچنین هدف آن توسعه برنامه گردشگری بین ایران و کشورهای اروپایی با نمادی از صلح است. البته علاوه بر این برنامه بین‌المللی که در ماه اردیبهشت در شیراز انجام می‌شود، در روز 31 خرداد که روز جهانی موتورسیکلت است، برنامه‌هایی توسط رییس فدراسیون موتورسواران در شیراز انجام می‌گیرد.

در عین حال این دو برنامه به‌خوبی می‌توانند نقشی طلایی در توسعه گردشگری داشته باشد. علاوه بر آن توریست‌های ایرانی و خارجی هم با فرهنگ، طبیعت و دیدنی‌های تاریخی شهرهای مهم گردشگری شمال شیراز، اصفهان و یزد آشنا می‌شوند. این برنامه جذاب به‌خوبی می‌تواند روند توریست پذیری و اشاعه فرهنگ ایرانی را آسان‌تر کند و اقتصاد گردشگری ایران را به شکل بهتری توسعه بدهد. اگر شما هم دوست دارید هر سال در این برنامه جذاب و جهانی شرکت داشته باشید، فقط کافی است در ماه اردیبهشت با پرواز تهران شیراز خودتان را به این شهر منحصر به فرد و خاص برسانید. برای خرید بلیط شیراز تهران برگشت و یا یا هر بلیط دیگر از مبدا تمام شهر های داخلی و خارجی به شیراز به سایت علی بابا مراجعه کنید.

چرا شیراز؟!

52

شاید برای شما هم سوال باشد که چرا شهر شیراز به‌عنوان مقصد این رالی بین‌المللی انتخاب شده است؟ اگرچه شهرهای اصفهان و یزد نیز به‌عنوان مناطق طلایی گردشگری در ایران شناخته می‌شوند، اما شیراز و استان فارس به دلیل برخورداری از برخی شرایط طبیعی، تاریخی و فرهنگی اهمیت بیشتری دارد. علاوه بر آن استان فارس از جاذبه‌های مختلفی مانند تنوع در اقلیم و شرایط چهار فصل برخوردار است که موقعیت جذب گردشگران را بهتر می‌کند.

همچنین برخی رویدادهای ورزشی مانند کشتی سنتی ارسنجان و شمشیر زنی لارستان به همراه اجلاس بین‌المللی ورزش پهلوانی در شهر شیراز، جاذبه بیشتری به استان فارس و شهر تاریخی شیراز داده است.

نکته جالب توجه دیگر این است که کمپرها و خودروهای مسافرتی با عضویت در برنامه اتومبیل‌رانی می‌توانند به کمپین رالی تور پاریس تا پرسپولیس بپیوندند و در این همایش جذاب در شیراز شرکت کنند.

درنهایت اینکه...

شیراز شهر بهارنارنج، حافظ و سعدی است! دیدنی‌های تاریخی و طبیعی این شهر به قدری زیاد است که به‌خوبی می‌تواند تمام گردشگران ایرانی و خارجی را به سمت خود جذب کند. علاوه بر آن صنایع دستی این شهر مانند خاتم‌کاری، قالی‌بافی، گلیم و سایر محصولات دست‌ساز می‌توانند در این مراسم به توریست‌های خارجی و ایرانی معرفی شوند و شرایط اقتصادی صنایع دستی نیز با بهبود همراه شود.

 

 

 

نظر شما