شناسهٔ خبر: 55666683 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

حق پخش تلویزیونی معضل همیشگی و حل نشدنی فوتبال ایران

موضوع حق پخش تلویزیونی به یکی از مشکلات اساسی فوتبال کشورمان تبدیل شده است که اگر حل نشود باش‌گاه‌های زیادی را به سمت انحلال خواهد کشاند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، چند سالی است که موضوع حق پخش تلویزیونی  بین باشگاه‌های لیگ برتر علی‌الخصوص استقلال و پرسپولیس و سازمان صداوسیما چالشی ایجاد کرده که گویا کسی نمی تواند آن را حل کند یا به عبارتی بهتر اینکه کسی نمی خواهد این معضل را برطرف سازد. بدون تردید اگر این مسئله طی یکی دو سال آینده حل نشود باشگاه‌های زیادی در فوتبال‌مان به سمت انحلال خواهند رفت.

در بیست و دومین دوره مسابقات لیگ برتر مسئله حق پخش تلویزیونی باز وارد فاز جدیدی شده  و قبل از شروع مسابقات هر 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس طی نامه ای مشترک به صداوسیما اعلام کردند که نه تنها بازی های زنده این 2 تیم، فقط امکان پخش از تلویزیون و نه هیچ پلتفرم دیگری دارد بلکه هر گونه برنامه تلویزیونی ورسانه های تصویری برای پخش خلاصه بازی و حتی گل های این 2 تیم  نیاز به توافق با 2 باشگاه دارند.

صداو سیما که تا چند وقت پیش در مظان اتهام بود که چرا حق پخش تلویزیونی را به باشگاه ها نمی دهد، این روزها مدعی شده  که 2 سال است حق پخش فوتبال و سایر رشته های ورزشی را پرداخت می کند و از طرف دیگر  مدعی شده که باید از تبلیغات دور زمین مسابقه هم به این سازمان پولی تعلق بگیرد.

باشگاه های استقلال و پرسپولیس در هفته ابتدایی لیگ برتر فوتبال از ورود دوربین های تلویزیونی به نشست های خبری سرمربیان خود ممانعت کردند اما در نهایت فشارهایی از نواحی مختلف ممکن است تصمیم باشگاه ها را بی اثر کند.

پرواضح است که باشگاه های فوتبال کشورمان که اسم حرفه ای را  به یدک می کشند بدون حق پخش تلویزیونی نتوانند روزگار خود را سپری کنند و در آمد تیم های طراز اول دنیا و پیشرفت فوتبال در کشورهای اروپایی همگی نشات گرفته از درآمد حاصله از حق پخش تلویزیونی است.

تیم های فوتبال ما  همگی صنعتی و وابسته به ارگانی نیستند و تیم های استقلال و پرسپولیس برخلاف تیم‌های صنعتی مشکلات مالی زیادی دارند و چشم آنها به حق پخش تلویزیونی است. شاید اگر سهمی از حق پخش به این 2 تیم برسد، آنها با فراهم کردن زیرساخت ها و جذب مربیان و بازیکنان مطرح به راحتی بتوانند در لیگ قهرمانان آسیا هم بدرخشند.

به نظر می رسد که دولت سیزدهم می‌تواند با حل مشکل حق پخش میراث ماندگاری را در بین اهالی ورزش  از خود به یادگار بگذارد، همانطور که در بخش خصوصی سازی گام های مثبتی برداشته شد.

پرداخت فقط 30 درصد از پخش تلویزیونی به درد سرخابی ها نمی خورد 
کاظم اولیایی مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال درباره این مطلب گفت: عدم به رسمیت شناختن فدراسیون فوتبال به نام یک سازمان مستقل معضل اساسی فوتبال ماست. همچنین مشکل اساسی ما این است که فوتبال به عنوان  ورزش حرفه ای یک کار فرهنگی نیست که در کمیسیون فرهنگی مجلس مورد بررسی قرار بگیرد.

او افزود: طبق قانون فیفا،فوتبال یک بنگاه اقتصادی است و حق فوتبال حرفه ای را نباید در کمیسیون فرهنگی مجلس تعریف کنیم. همچنین فدراسیون فوتبال به استناد فیفا یک فدراسیون مستقل است، که باید در آمد و هزینه داشته باشد.

اولیایی درباره اختلاف بین صداو سیما و سرخابی ها در مورد حق پخش تلویزیونی گفت: صدا وسیما می گوید که وزارت ورزش قیم سرخابی ها است و فقط 30 درصد  درآمد حاصله از حق پخش را به وزارت ورزش می دهیم و باشگاه ها از قیم خود پول را بگیرند. البته مشخص است فقط پرداخت 30 درصد از حق پخش  دردی از فوتبالمان را دوا نمی کند.

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال یادآور شد: طبق برنامه توسعه،  درآمد حاصله از تبلیغات دور زمین باید به خزانه برگردد و باشگاه های استقلال و پرسپولیس باید جوابگو باشند که چرا پول تبلیغات محیطی را به حساب خزانه واریز نکردند.

او ادامه داد: کفاشیان در دوران مدیریتش در فدراسیون فوتبال شجاعت به خرج داد و از ورود دوربین های تلویزیونی به ورزشگاه ها ممانعت کرد اما شرکت های طرف قرارداد تبلیغات محیطی ضرر کردند و  فدراسیون فوتبال مبلغ 40 میلیارد تومان جریمه شد.

کمیسیون فرهنگی مجلس نباید درباره حق پخش تلویزیونی تصمیم بگیرد 
اولیایی تصریح کرد: جایگاه فوتبال را طبق قوانین کشوری و حقوقی مجلس تبیین  کنند و حاکمیت باید بپذیرد که فوتبال ورزش حرفه ای است و کار فرهنگی نیست که  کمیسیون فرهنگی مجلس درباره مسئله حق پخش تلویزیونی تصمیم بگیرد. مسیری که باشگاه های ما می روند به ناکجا آباد است و مدیران سرخابی شو و نمایش اجرا می کنند و به جایی نمی رسند.

ممانعت از ورود دوربین های تلویزیونی به ورزشگاه ها ایجاد  تنش می کند 
صادق رئیسی کیا کارشناس حقوقی کشورمان گفت: حق پخش تلویزیونی یکی از ظرفیت های تجاری در جهان است.  سازمان لیگ به نمایندگی از باشگاه های فوتبال قراردادهای حق پخش را می‌بندند. در اصل حق پخش یک حق قانونی برای باشگاه ها است انعقاد قراردادهای حق پخش از طریق سازمان لیگ کشورها انجام می‌شود. 
او افزود: به نظرم باشگاه های فوتبال ما  باید مطالبات خود  در مورد حق پخش تلویزیونی را از مجلس داشته باشند و درصدد اقناع دولت برآیند تا دولتمردان لایحه ای به مجلس بدهند و در آنجا مصوب شود و به تایید شورای نگهبان برسد تا تکلیف صداو سیما مشخص شود.

رئیسی کیا گفت: شیوه مطالبه حق پخش تلویزیونی این نیست که باشگاه های فوتبال ما دوربین های تلویزیونی را به ورزشگاه ها راه ندهند و تنش ایجاد کنند و به سرنوشت اجتماعی آسیب برسانند. از آن طرف هم صداو سیما مذاکره ای  با وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال  و باشگاه ها انجام بدهد تا موانع حق پخش برطرف شود.

او ادامه داد:  همانطور که صدا و سیما حق  پخش  برنامه های تلویزیونی را به تهیه کنندگان پرداخت می‌کند ،برای پخش مسابقات فوتبال که 90 دقیقه کنداکتورش را پر می کند باید حق باشگاه های استقلال و پرسپولیس را بپردازد.

کارشناس حقوقی گفت: البته ذهنیتی در دولتمردان است که اگر میلیاردها تومان را به عنوان حق پخش تلویزیونی  به باشگاه های فوتبال بدهیم، شفافیت مالی و اقتصادی برای درآمدزایی در فوتبال وجود ندارد که این پول ها را به خوبی مدیریت کنند. به نظرم تا زمانی که نظام اقتصادی و مالی فدراسیون های ورزشی و نظام باشگاه داری و آکادمی باشگاه های فوتبال درست نشود پرداخت حق پخش تلویزیونی فقط هدر رفتن هزینه ها است.

حق پخش تلویزیونی باید در برنامه هفتم توسعه گنجانده شود 
رئیسی کیا همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه باشگاه های استقلال و پرسپولیس در فاز خصوصی سازی هستند باید هر چه سریعتر مسئله حق پخش تلویزیونی حل شود. همچنین در برنامه ششم توسعه تقسیم درآمد حاصله از تبلیغات یک قاعده ای است که باید به آن توجه شود. به نظرم  مسئولان ورزش کشور به جای مقابله با صدا وسیما باید با دولت و مسئولان اجرایی کشور گفتگو و تعامل داشته باشند تا حق پخش را در برنامه های هفتم توسعه بگنجانند و این مسئله ریشه ای حل شود.

انتهای پیام/

نظر شما