شناسهٔ خبر: 55666308 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

یورگن لوکادیا گران ترین بازیکن این فصل لیگ برتر شد

دریبل‌زن شماره۴

فعلا «یورگن لوکادیا» مهره جذاب و شاخص پرسپولیسی‌هاست. هر چند او کارنامه خوبی به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای دارد اما به نظر می‌رسد برخی تعاریف از بازیکنی که هنوز حتی یک بازی رسمی هم برای پرسپولیس انجام نداده کمی شبیه اغراق و بزرگنمایی است.

صاحب‌خبر -

یورگن لوکادیا همین چند روز پیش بالاخره پرسپولیسی شد. او نه تنها گران‌ترین که جذاب‌ترین خرید نقل و انتقالات سرخ‌ها هم محسوب می‌شود.

هواداران پرسپولیس حق دارند بابت جذب چنین بازیکنی خوشحال باشند چرا که او نه تنها سابقه بازی در رده‌های ملی هلند را دارد بلکه در تیم‌هایی چون آیندهوون، برایتون، هوفنهایم و بوخوم به میدان رفته است. همین نشان می‌دهد با چه بازیکن باکیفیتی روبه‌رو هستیم.

یحیی و لوکادیا

سرمربی پرسپولیس برخلاف نظر بسیاری از هواداران هنوز اعتماد چندانی به لوکادیا ندارد. دلیلش هم این است که لوکادیا از بهمن سال گذشته در هیچ مسابقه‌ای به میدان نرفته و از آمادگی کاملا به دور است.

او در ۱۱ بازی که برای بوخوم انجام داد دو گل به ثمر رساند. درویش مدیرعامل پرسپولیس با این وجود او را بهترین لژیونر ۳۰ سال اخیر فوتبال ایران معرفی می‌کند و یکی از دلایلش هم این است که او به به بایرن‌مونیخ، دورتموند و آرسنال گل زده است.

به هرحال همه می‌گویند لوکادیا مشهورترین بازیکن خارجی است که تا به حال به ایران آمده است. یحیی گل‌محمدی هنوز نظر مبهمی نسبت به لوکادیا دارد.

گل‌محمدی می‌تواند از لوکادیا بازی بگیرد؟ اصلا اینطور حساب کنید که بخشی از عیار مربیگری گل‌محمدی در گرو این است که آیا لوکادیا را در پرسپولیس تبدیل به ستاره می‌کند یا خیر.

بازیکن همیشه مصدوم؟

برخی دیگر اعتقاد دارند لوکادیا از آن دست بازیکنانی است که همیشه در دسته مصدوم‌ها قرار می‌گیرد. او در فصل گذشته مدام مصدوم بوده و پس از بهبودی نیز مشخص نیست تحت چه شرایطی تمرین کرده است و آیا این تمرینات استاندارد بوده یا خیر. حتی برخی از منابع دیگر خبر از این می‌دهند که او در ۹ سال گذشته مدام با مصدومیت کشاله ران روبه‌رو بوده است. در این میان او در این سال‌ها بارها گرفتار مصدومیت زانو و مچ پا شده است.

این اتفاقات نشان می‌دهد که لوکادیا بازیکن آسیب‌پذیری است و با این‌که در بالاترین سطح فوتبال بازی کرده اما تاب بازی فیزیکی ندارد و به سرعت مصدوم می‌شود. این خود به تنهایی می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های یحیی باشد. لوکادیا به معنای واقعی مستعد این است که مصدوم شود.

ویژگی‌های منفی و مثبت لوکادیا

بازیکن جدید پرسپولیس یک ویژگی منفی هم دارد. گفته می‌شود او سرعت پایینی دارد و در یک کلام کند است. کند بودن او در تیم‌های قبلی‌اش باعث شد مهاجم نوک نباشد و در اکثر مواقع نیز تعویض شود. نکته مهم دیگر درباره این بازیکن شاخص هلندی وجود دارد، این است که براساس آمارهای مربوط به این بازیکن او در مدت پنج فصل فقط ۱۵ گل به ثمر رسانده است که رکورد منفی دیگری برای او به شمار می‌رود. البته او حالا قرار است در لیگ‌برتر ایران بازی کند، لیگی که به طور قطع پایین‌تر از لیگ‌های آلمان و انگلیس است که لوکادیا در آنها به میدان رفته.

شاید کمی ساده انگارانه باشد اما گلزنی در ایران برای او باید راحت‌تر باشد. به نکات منفی لوکادیا اشاره کردیم، بهتر است کمی هم به نکات مثبت او بپردازیم. لوکادیا توانایی دریبل زدن دارد و علاوه بر آن شوت زن قهاری هم به شمار می‌رود. البته نکته دیگری که درباره او وجود دارد این است که خوب هم پنالتی می‌گیرد. اما نکته مهم‌تر همان دریبل زدن اوست. از این دریبل‌ها چقدر در ترکیب پرسپولیس می‌بینیم؟

یورگن لوکادیا بی برو برگرد گران‌ترین بازیکن خارجی تاریخ فوتبال ایران است. در واقع از حرف‌های درویش مدیرعامل پرسپولیس این موضوع را تلویحا متوجه شدیم. بر اساس آخرین اخبار لوکادیا نزدیک به یک میلیون دلار با پرسپولیس قرارداد بست. به عبارت دیگر قرارداد او به صورت تمام و کمال دلاری است. ابتدا گفته می‌شد که او دو میلیون دلار با پرسپولیس قرارداد بسته اما واقعیت مبلغ قرارداد او نیمی از این عدد است. به هرحال او گران‌ترین بازیکن خارجی تاریخ فوتبال ایران و گران‌ترین بازیکن این فصل از رقابت‌های لیگ‌برتر فوتبال ایران است. پرسپولیس چه نتیجه‌ای از این سرمایه‌گذاری عظیم خواهد گرفت؟ نکته بسیار مهم: مجموع رقم قرارداد بازیکنان خارجی پرسپولیس غیر از لوکادیا ۶۸۵ هزار دلار است.

مشخصات: لوکادیا نام کامل: یورگن لئورناردو لوکادیا سن: ۲۸ سال ملیت: هلند قد: ۱.۹۳ تعداد تیم های قبلی: ۵

نظر شما