شناسهٔ خبر: 55666075 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

رئیس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان در پاسخ به «جام‌جم»:

۷۵درصد رتبه‌های دو رقمی کنکور سمپادی هستند

کنکور۱۴۰۱ و رتبه‌های برترش رسما در قبضه دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان بود، وضعیتی که نه مربوط به امسال و پارسال بلکه اتفاقی تقریبا هر ساله است. مدارس سمپاد، دولتی‌اند اما نوعی مدرسه دولتی خاص که استعدادهای برتر را در محیطی ایزوله جمع کرده و پرورش می‌دهند.

صاحب‌خبر -
همین جداشدگی دانش‌آموزان سمپاد از بقیه دانش‌آموزان در موردشان حرف و حدیث‌های زیادی ایجاد کرده به‌طوری که عده‌ای از فخرفروشی و خود برتربینی این محصلان، عده‌ای از تک بعدی بودن پرورش‌شان و عده‌ای از بچه پولدار بودن آن‌ها صحبت می‌کنند. روز گذشته که الهام یاوری، رئیس کمتر رسانه‌ای سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان در جمع خبرنگاران حاضر شد، در مورد تفاخر دانش‌آموزانی که خودش روزگاری یکی از آن‌ها بوده، موضع گرفت و آن را رد کرد، اما درباره این که کنکور و رتبه‌های برترش در سیطره دانش‌آموزان مدارس استعداد‌های درخشان است، پاسخی به نشانه تایید داد.

در کنکور امسال از۴۰رتبه برترآزمون سراسری که رتبه‌های یک تا ۱۰ در سه گروه آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی و پنج رتبه برتر در دو گروه آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی هستند، ۲۹رتبه به دانش‌آموزان مدارس سمپاد اختصاص یافت که سهم درشتی است. به همین دلیل، جام‌جم سهم این دانش‌آموزان را در رتبه‌های زیر ۱۰۰کنکور (دو رقمی‌ها) جویا شد که یاوری با درصد پاسخ این سؤال را داد. وی گفت: امسال سهم سمپادی‌ها از رتبه‌های برتر کنکور ۷۵درصد بود که درمورد رتبه‌های زیر۱۰۰ نیز معمولا حدود ۷۵ درصد رتبه‌های دو رقمی را دانش‌آموزان مدارس استعداد‌های درخشان کسب می‌کنند.

ربات تست زن تربیت نمی‌کنیم

بعد از اعلام نتایج کنکور امسال، مدارس سمپاد در یک کفه ترازو و مدارس دولتی عادی در کفه دیگر قرار گرفتند تا نتیجه این شود که امکانات و آموزش‌های ویژه‌ای که به سمپادی‌ها داده می‌شود و البته بقیه دانش‌آموزان از آن‌ها بی‌بهره‌اند، باعث موفقیت گروه اول در کنکور می‌شود. یکی از تندترین نقد‌ها را نیز احمد نادری، نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش مطرح کرد که گفت «امروز مدارس سمپاد نیز به سمت تبدیل شدن به موسسات کنکوری حرکت می‌کنند و دانش‌آموزان تک ساحتی به دور از تربیت سایر وجوه در این مدارس فقط در حال آموزش تست‌زنی هستند.»

این اظهارات، روز گذشته دستمایه سؤال دیگر خبرنگارجام‌جم از الهام یاوری قرار گرفت که پرسید تربیت دانش‌آموزان در مدارس سمپاد براساس اصول تست‌زنی تا چه حد صحت دارد که وی پاسخ داد: متاسفانه فضای عمومی جامعه از ادعا‌هایی پرشده که برای اثبات آن‌ها سند و مدرکی وجود ندارد، بنابراین اگر مدعیان ادعایی دارند، باید حرف‌شان را اثبات کنند.

او توضیح داد: در مدارس استعداد‌های درخشان برنامه‌های متعدد فرهنگی و تربیتی تدارک دیده شده و دوره‌های نقادی، طراحی، ساخت پویانمایی و فیلم کوتاه در جهت تربیت ساحت‌هنری دانش‌آموزان و جشنواره فردوسی برای تقویت مهارت‌های زبان فارسی و عرق ایرانی در این مدارس برپا می‌شود، ضمن این که باشگاه کتابخوانی سمپاد نیز با هدف ارتقای توانمندی‌های سیاسی و اجتماعی دانش‌آموزان ایجاد شده تا مطابق سند تحول، تربیت چند ساحتی در این مدارس محقق شود؛ بنابراین دانش‌آموزان این مدارس به ربات‌های تست زنی تبدیل نشده‌اند. یاوری حتی به نتایج پژوهشی در سال۹۷ اشاره کرد و گفت دانش‌آموزان سمپادی پنج‌برابر متوسط سایر دانش‌آموزان کشور به فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌پردازند.

استعداد‌های درخشان بچه پولدار نیستند

هر سال در آزمون ورودی مدارس سمپاد حدود ۳۰۰هزار دانش‌آموز شرکت می‌کنند که حدود ۳۰هزار نفر موفق به ورود به این مدارس می‌شوند. هم‌اکنون در دوره‌های اول و دوم متوسطه نیز ۱۲۰هزار دانش‌آموز در ۷۰۰ مدرسه مشغول تحصیلند که نگاه غالب نسبت به آن‌ها دانش‌آموزانی برآمده از قشر مرفه جامعه است.
رئیس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان، البته قویا این موضوع را رد و تشریح کرد به‌صورت میانگین یک سوم دانش‌آموزان این مدارس از تخفیف‌های شهریه حتی تا صددرصد استفاده می‌کنند که نشان از طبقه اجتماعی آن‌ها دارد.

او به شغل والدین رتبه‌های برتر کنکور و المپیادی‌های امسال نیز اشاره کرد و گفت: بازنشسته، خانه‌دار، فرهنگی، پزشک عمومی، پرستار، مهندس و عایق کار ازجمله مشاغل پدرومادر‌های این دانش‌آموزان است.
او در مورد طبقه‌اجتماعی و اقتصادی دانش‌آموزانی که در آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد پذیرفته می‌شوند نیز همین‌ها را گفت و اعلام کرد ۵۰درصد این بچه‌ها از مدارس دولتی وارد سمپاد می‌شوند که ۵۸درصد والدین آن‌ها کارمند و با مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس هستند.

منبع: روزنامه جام جم 

نظر شما