شناسهٔ خبر: 55665549 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

انتشار فراخوان سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر خوزستان

فراخوان سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان خوزستان برای برگزاری در آذر ۱۴۰۱ منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان خوزستان توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و انجمن هنرهای نمایشی خوزستان با مشارکت گروه‌های نمایشی سراسر استان خوزستان با هدف ارتقا و اعتلای سطح کیفی هنر نمایش، حمایت از تولید و اجرای عمومی تئاتر در سطح استان و تولید آثار فاخر و ارزشمند نمایشی و کاهش آسیب‌های اجتماعی با در نظر گرفتن دوره شیوع پاندومی کرونا در آذر ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

اولویت‌های موضوعی جشنواره

انتخاب موضوع و مضامین آزاد است ولی آثار با موضوعات ذیل از محورهای مورد تاکید جشنواره خواهند بود:

۱) موضوعات مرتبط با شعار سال ۱۴۰۱ (تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین).

۲) آثار نمایشی که به موضوعاتی همچون کاهش آسیب‌های اجتماعی، امید و نشاط اجتماعی، ارتقای نهاد خانواده، همگرایی ملی، ارزش‌های انسانی ـ اسلامی توجه ویژه داشته باشند.

۳) نمایش‌هایی که با توجه به موضوعات و مسایل منطقه و استان با چشم‌انداز جهانی و بهره‌گیری از شیوه‌ها، شگردها، جریان‌های روز تئاتر جهان تولید شده باشد.

۴) استفاده از بسترهای فرهنگی، هنری، اجتماعی، تاریخی، ادبی، اقتصادی، سیاسی، آداب و رسوم و سنت‌های در جهت رشد و توسعه تئاتر در استان خوزستان.

شرایط جشنواره

در سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان خوزستان برای معرفی به چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، صرفا آثار صحنه‌ای مورد داوری قرار خواهند گرفت.

۱) آثار بخش رقابتی صرفا اختصاص به آثار و نمایشنامه‌های ایرانی دارد اما حضور گونه‌های مختلف نمایشی از جمله عروسکی، فیزیکال، آیینی سنتی و... بلامانع است.

۳) متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده، مترجم به صورتی که حقوق صاحب اثرحفظ شود، می‌توانند در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشند. در صورت رعایت نشدن این مهم، مسؤولیت هر گونه عدم شفاف‌سازی در درجه اول متوجه نویسنده و کارگردان و سپس هیات انتخاب و دبیرخانه جشنواره تئاتر استان خوزستان خواهد بود و حتی در صورت انتخاب اثر برای حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، ستاد جشنواره فجر می‌تواند اثر را در هر مرحله‌ای حذف کند.

۴) ارایه مجوز کتبی نویسنده یا مترجم برای شرکت در سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان خوزستان سال ۱۴۰۱ از سوی کارگردان و گروه متقاضی، به دبیرخانه جشنواره استان خوزستان الزامی است. مسؤولیت پذیرش آثار بدون کسب مجوز نویسنده یا مترجم به عهده شورای صدور پروانه نمایش شهرستان، استان (با توجه به اجرای عمومی آثار) و دبیرخانه جشنواره است.

۵) حفظ حقوق معنوی نویسنده یا مترجم در اقلام تبلیغاتی نمایش‌ها الزامی است.

۶) آثار بخش رقابتی سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان خوزستان صرفا مختص آثار نمایشی تولید شده «هنرمندان استان خوزستان» که اجرای عمومی آنها به انجام رسیده، خواهد بود. لذا گروه‌هایی می‌توانند در سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان خوزستان حضور داشته باشند که در فاصله زمانی اتمام جشنواره استانی ۱۴۰۰ تا ۲ هفته قبل از شروع جشنواره استانی ۱۴۰۱، اثر آن‌ها حداقل پنج نوبت اجرای عمومی در یکی از شهرستان‌های استان خوزستان داشته باشد. (در صورت عدم اجرا به علت شیوع بیماری پاندومی کرونا گروه‌ها بعد از حضور در جشنواره باید اجرای عمومی خود را به انجام برسانند).

۷) هر گروه نمایشی راه یافته به سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان خوزستان مبلغ ۵۰ میلیون ریال به عنوان کمک هزینه دریافت خواهد کرد.

۸) تنها ملاک تایید اجرای عمومی آثار نمایشی جهت شرکت در سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان خوزستان و نیز حضور در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر؛ درج اطلاعات آثار نمایشی در بازه زمانی اجرا در «درگاه تئاتر خوزستان» با ذکر تاریخ اجرای عمومی اثر است. لذا در تهیه و گزارش اجراهای عمومی، لازم است مؤلفه‌ها و مشخصات کامل آثار در «درگاه تئاتر خوزستان» ثبت شود.

۹) چنانچه در هر مرحله از انتخاب آثار مغایرتی با بندهای مذکور اثبات شود، دبیرخانه جشنواره گروه نمایشی را از حضور در سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استانی خوزستان و چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بازخواهد داشت.

نحوه ثبت تقاضای حضور در جشنواره

با توجه به ظرفیت درگاه جامع تئاتر ایران مراحل ثبت تقاضا جهت سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان خوزستان به صورت الکترنیکی و از طریق درگاه تئاتر خـوزستان انجام می‌پذیرد.

۱) فرآیند ثبت تقاضا از تاریخ سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ از طریق بخش ویژه «سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان خوزستان» در «درگاه تئاتر خوزستان» به نشانی https://khoozestan.theater.ir انجام خواهد گرفت.

۲) متقاضیان در مرحله اول ثبت تقاضا باید فایل Word و PDF نمایشنامه به همراه خلاصه نمایشنامه، مجوز کتبی نویسنده یا مترجم و سایر مدارک درخواستی را در بخش ویژه «سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان خوزستان» در «درگاه تئاتر خوزستان» بارگذاری کرده کد رهگیری دریافت کنند.

تبصره: شرکت‌کنندگان در جشنواره با ثبت تقاضا و ارسال اثر خود، متعهد به پذیرش قوانین و سیاستگذاری‌های جشنواره هستند و عدم رعایت این قوانین به ویژه زمان‌بندی جشنواره موجب حذف آثار خواهد شد.

۳) گروه‌های متقاضی حضور در سی‌وچهارمیـن جشنواره تئاتر استان خوزستان در مرحله دوم ثبت‌نام (آبان ماه) باید فرم شماره یک (فرم تکمیل شده درخواست حضور در جشنواره شامل فهرست بازیگران و عوامل) و پنج قطعه عکس با کیفیت از اجرا را در درگاه تئاتر خوزستان بارگزاری کنند و در ادامه طبق تاریخ مقرر در گاه‌شمار جشنواره پنج نسخه از فیلم اجرای اثر نمایشی خود را بر روی لوح فشرده به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

۴) کارگردانان در هنگام تکمیل فرم شماره یک شرکت در جشنواره دقت لازم را به عمل آورند زیرا فـرم شماره یک ملاک برنامه‌ریزی‌های آتی خواهد بود. تغییر در نام نمایش یا بازیگران و عوامل، پس از اتمام جشنواره تئاتر استانی باید از طریق مکاتبه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اداره کل هنرهای نمایشی صورت پذیرد.

۵) گروه‌های نمایشی برای انجام ضبط تصویری آثار نمایشی به نکات مهم زیر توجه کنند:

الف) با هدف ارتقای کیفیت ضبط آثار فایلی با عنوان «راهنمای تصویربرداری، صدابرداری و تدوین فیلم نمایش» در صفحه اصلی ایران تئاتر و پورتال‌های استانی بارگذاری شده است.

ب) به صدابرداری اثر توجه ویژه شود. به عنوان مثال موسیقی یا افکت پایین‌تر از سطح صوتی دیالوگ‌ها باشد.

ج) برای ارسال فیلم تئاتر بر روی DVD یا فلش مموری پیشنهاد می‌شود از فرمت MP۴ استفاده شود تا هم در دستگاه‌های خانگی و هم در رایانه قابل مشاهده باشد.

د) در تصویربرداری با یک دوربین مونتاژ انجام نشود و نمایش در یک برداشت ضبط شود تا منعکس کننده رویداد کامل اجرای نمایش در روی صحنه باشد.

شیوه برگزاری جشنواره

با توجه به شرایط ناشی از شیوع پاندومی کرونا برگزاری سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان خوزستان به یکی از ۲ شیوه زیر خواهد بود:

۱) با حضور تماشاگر به صورت زنده در صورت موافقت ستاد استانی مقابله با کرونا و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی.

۲) اجرا برای داوران بدون حضور تماشاگر و پخش از سامانه‌های فضای مجازی.

نکته: با توجه به شرایط ناشی از شیوع پاندومی کرونا و در صورت غیرعادی شناخته شدن وضعیت استان خوزستان با توجه به نظر ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا هر گونه تصمیم‌گیری در مورد انتخاب آثار یا شیوه برگزاری جشنواره منوط به اعلام شرایط از سوی آن ستاد خواهد بود.

مدارک مورد نیاز

مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام و شرکت در سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان خوزستان به شرح زیر است:

۱) تکمیل فرم تقاضای حضور در جشنواره  (فرم شماره یک).

۲) فایل word یا PDF نمایشنامه.

۳) مجوز کتبی نویسنده.

۴) خلاصه نمایشنامه.

۵) رزومه هنری کارگردان.

۶) اسامی کامل گروه شامل نویسنده، کارگردان، بازیگران و عوامل فنی.

۷) پروانه نمایش از شورای نظارت بر نمایش شهرستان محل اجرا.

گاه‌شمار جشنواره

برنامه زمان‌بندی جشنواره با توجه به شیوه‌نامه ابلاغی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر مشخص شده است:

۱) آخرین مهلت ثبت تقاضا در جشنواره:  ۱۵ مهر ۱۴۰۱.

۲) آخرین مهلت ارسال فیلم آثار: ۱۲ آبان ۱۴۰۱.

۳) تاریخ بازبینی حضوری:  ۲۰ آبان ۱۴۰۱.

۴) اعلام نتایج بازبینی:  ۲۵ آبان ۱۴۰۱.

۵) برگزاری جشنواره: دوم تا هفتم آذر ۱۴۰۱.

نشانی دبیرخانه

گروه‌های نمایشی استان خوزستان می‌توانند مدارک لازم در فراخوان جشنواره را به آدرس زیر ارسال کنند:

خوزستان، اهواز، خیابان فلسطین، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، طبقه سوم، اداره هنری، دبیرخانه سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان خوزستان.

تلفن: ۰۶۱۳۳۳۶۴۴۱۶

ایمیل: Email: khouz.nama@gmail.com

نشانی درگاه تئاتر خوزستان: https://khoozestan.theater.ir

انتهای پیام

نظر شما