شناسهٔ خبر: 55664892 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

نورصالحی:

تمام خدمات حوزه شهرسازی تا پایان سال غیرحضوری می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: فعالیت شورای ششم طی یک سال گذشته به دنبال اقدامات ادوار گذشته شورای اسلامی شهر بوده است؛ در این راستا اقدامات گذشته را بر اساس توان و فهم، با دقت بیشتر ادامه می‌دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نورصالحی امروز _چهارشنبه بیست‌وششم مردادماه_ در جمع اصحاب رسانه، اظهار کرد: در آستانه دومین سال فعالیت شورای اسلامی شهر اصفهان و هم‌زمان با گرامیداشت روز خبرنگار اولین نشست خبری خود را با خبرنگاران اصفهان برگزار کردیم؛ امیدواریم این ارتباط خوب و ثمره‌بخش بین رسانه و شورای اسلامی شهر به نفع مردم و دائمی باشد.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر اصفهان از پانزدهم مردادماه سال ۱۴۰۰ به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد، ادامه داد: در این مدت ۵۱ جلسه علنی و ۷۸ جلسه تلفیق برگزار شده است، در جلسات علنی و تلفیق اصل مصوبات شورای اسلامی شهر شکل می‌گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: هفت کمیسیون شورای اسلامی شهر با پنج عضو و کمیسیون آب با ۹ عضو فعال هستند و طی یک سال گذشته از ۳۴ تا ۵۲ جلسه برای بررسی مسائل و مشکلات شهر برگزار کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت شورای ششم شهر طی یک سال گذشته به دنبال اقدامات ادوار گذشته شورای اسلامی شهر بوده است؛ لذا در این راستا اقدامات گذشته را بر اساس توان، فهم و با دقت بیشتر ادامه می‌دهیم.

نورصالحی اظهار کرد: به طور مثال در حوزه شهرسازی و معماری اقدامات مطلوبی در حوزه فرایند مکانیزه شهرسازی از گذشته آغاز شده بود، بر این اساس در این دوره سامانه صدور پروانه ساختمانی موسوم به سرای هشت به نسخه جدید سرای ۱۰ ارتقا یافت و از یکم تیرماه صدور پروانه الکترونیکی به صورت غیر حضوری آغاز شد.

وی گفت: غیرحضوری شدن صدور پروانه مزیت‌های خوبی دارد و اگر چه در ابتدای راه است، اما تکمیل خواهد شد و بر اساس قولی که حوزه شهرسازی داده است تا پایان امسال تمام فعالیت‌ها و خدمات حوزه شهرسازی غیرحضوری خواهد شد.

همکاری میراث فرهنگی و مدیریت شهری برای بازآفرینی بافت تاریخی

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه توجه به بافت فرسوده یکی از شاخص‌ها و اولویت‌های مدیریت شهری محسوب می‌شود، افزود: در این راستا کارگروه احیای بافت فرسوده در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تشکیل شد تا به صورت هفتگی به این مهم بپردازد، در مناطق پانزده‌گانه شهر اصفهان پروژه‌های بازآفرینی شهری تعریف شده است، البته برخی از مناطق در این موضوع پیشتاز هستند و به زودی کار اجرایی پروژه‌های بازآفرینی آنها آغاز می‌شود، جهت بازآفرینی بافت تاریخی، سازمان میراث فرهنگی همراه مدیریت شهر بوده و در این راستا کارگروه مشترک تشکیل شده است تا دقیق‌تر به بافت تاریخی توجه داشته باشیم.

پیشرفت ۴۰ درصدی خط دو مترو اصفهان

وی با اشاره به اقدامات مدیریت شهری در بخش حمل‌ونقل، اظهار کرد: در حال حاضر خط یک مترو به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کند، در این راستا به منظور ارائه خدمات بیشتر به شهروندان روزهای تعطیل نیز این خط فعال و در اختیار شهروندان قرار گرفت.

نورصالحی با بیان اینکه اجرای خط دوم مترو ادامه دارد، در این راستا تصمیم گرفته شده است تا هیچ توقف یا تعطیلی در انجام پروژه نداشته باشیم، گفت: تاکنون عملیات اجرایی خط دوم ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود: اتفاق مهمی که در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ رقم خورد انعقاد قرارداد با شرکت مپنا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده داخلی برای تأمین تجهیزات ناوگان مکانیکال برق خط دوم مترو به مدت ۴۰ ماه بود. ارزش این قرارداد ۵۹۰ میلیون یورو است که با هزینه‌های جنبی، سود و سرمایه‌گذاری به ۶۸۰ میلیون یورو معادل دو هزار میلیارد تومان می‌رسد.

۵۰ دستگاه میدل باس تا مهرماه به شهرداری تحویل داده می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه دوره ششم شورای اسلامی شهر در حوزه حمل‌ونقل ۴,۵۰۰ میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی کرده است، خاطرنشان کرد: این میزان عدد و رقم اهتمام و توجه اعضای شورای اسلامی را به این حوزه نشان می‌دهد، در حالی که کل بودجه شهرداری اصفهان نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است. ناوگان اتوبوسرانی نیز در سال ۱۳۹۶ با ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس با عمر کمتر از پنج سال فعال بود که بعد از دو سه سال اخیر شیوع ویروس کرونا تعداد اتوبوس‌های شهر به ۶۰۰ دستگاه با عمر ۱۰ سال رسید.

وی گفت: سال‌های گذشته دولت کمک‌های خود را در این بخش انجام نمی‌داد که وزارت کشور مجدد به کمک شهرداری آمد و بر اساس فرمول ۸۰ درصد دولت و ۲۰ درصد شهرداری، همکاری‌ها شکل گرفت و بر این اساس ۱۷۳ دستگاه اتوبوس خریداری شده؛ در این رابطه شهرداری اصفهان سهم خود را به صورت نقدی پرداخت کرده است و این تعداد به تدریج به ناوگان حمل‌ونقل اضافه خواهد شد.

نورصالحی افزود: به تازگی حدود ۱۰۰ دستگاه میدل باس برای خطوطی که متقاضی کمتری دارد، خریداری شده که ۵۰ دستگاه آن تا مهرماه به شهرداری تحویل داده می‌شود؛ در مجموع با مشارکت بخش خصوصی و بازسازی ناوگان و اضافه شدن اتوبوس‌های جدید، تعداد اتوبوس‌ها به یک هزار دستگاه افزایش می‌یابد. امیدوارم با افزایش تعداد اتوبوس‌ها تا مهرماه شرایط بهتری داشته باشیم و سرفاصله‌ها که به ۳۰ دقیقه رسیده است، کاهش یابد. برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز به کمک وزارت کشور و مدیریت استان کمک‌های حمایتی از ناوگان تاکسیرانی خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای تشویق به ساخت هتل در شهر نیز طرح تخفیف ۹۹ درصدی در شورای اسلامی شهر به تصویب رسید تا گردشگری در اصفهان رونق یابد، استقبال خوبی نیز در این حوزه برای ساخت هتل شده است.

امروز درآمدهای شهرداری شفاف و روشن است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های مهم ادوار مختلف شورای اسلامی شهر، شفافیت در درآمدها بوده است، اظهار کرد: امروز بعد از گذشت یک سال از عمر دوره ششم شورای شهر موضوع شفافیت در درآمدهای شهرداری و هزینه‌هایی که مردم در صدور پروانه ساخت پرداخت می‌کنند، عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: در ارائه خدمات شهرسازی و صدور پروانه ساختمانی توافقات، دلال بازی و موارد بسیاری وجود داشت که موجب نارضایتی شهروندان شده بود، لذا این مهم دغدغه جدی دوره ششم شورای شهر بود که با اجرای طرح صدور پروانه ساختمانی به صورت غیرحضوری سلیقه افراد در زمینه دریافت وجوهات حذف شد. بارها از زبان اعضای شورای اسلامی در دوره پنجم شنیدیم که مبارزه با فساد و شفاف کردن درآمدهای شهرداری کار سختی است که نتوانستند انجام دهند، اما در این دوره با همتی که اعضای دوره ششم انجام دادند در سال اول فعالیت شورای ششم شهر، این مهم رقم خورد، همچنین با همکاری جمعی، امروز درآمدهای شهرداری شفاف و روشن است و شهروندان با ورود به سامانه‌ها می‌توانند، پرینت دقیق صدور پروانه خود را دریافت کنند. در مسیر ایجاد شفافیت، این نگرانی وجود داشت که ممکن است درآمدهای شهرداری کاهش یابد، اما در مجموع شورای اسلامی شهر و شهرداری پذیرفت حتی اگر درآمدها کاهش یابد، ارزش شفافیت بسیار بیشتر است. در سامانه شفافیت که با آرا اعضای شورای اسلامی تصویب شد؛ هر گونه خرید و فروش و مناقصه در شهرداری برای عموم مردم مشخص است.

نورصالحی تصریح کرد: ایجاد سامانه سوت زنی اتفاق مبارک دیگری است که در طول یک سال گذشته در مدیریت شهری اصفهان راه‌اندازی شد، بر این اساس گزارش‌هایی که از سوی مردم ارائه می‌شود مورد بررسی قرار خواهد گرفت که تاکنون مواردی که گزارش شده، صحیح بوده است، امیدواریم به مرحله‌ای برسیم که اگر مردم روال مشکل‌زا و تخلفاتی را گزارش دادند، بتوانند نتایج آن را نیز مشاهده کنند.

وی در خصوص جزئیات روئوس اقدامات دوره ششم شورای اسلامی شهر، خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته از عمر شورای اسلامی شهر اصفهان، طرح‌هایی همچون طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، طرح شفافیت فرایندها و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به تصویب رسیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر در طرح حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، شهرداری موظف شده است که نیازهای خود را تا جایی که شرکت‌های دانش‌بنیان توانایی داشته باشد، از این طریق تأمین کند، همچنین ایجاد کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار در دوره ششم، از جمله اقدامات مهمی بود که برای اولین بار در شورای اسلامی شهر رقم خورد، در این راستا طی یک سال گذشته ۳۸ جلسه تشکیل شده است که راه‌اندازی دبیرخانه فرهنگی زاینده رود در راستای تبیین مطالبه بحق مردم و کمک به تسریع در بازگشت جریان دائمی آب به زاینده رود از مصوبات جدید و ابتکاری این کمیسیون محسوب می‌شود.

این خبر در حال تکمیل است…

نظر شما