شناسهٔ خبر: 55664851 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مروری بر کارنامه یکساله دولت سیزدهم در شهرستان‌های استان فارس

اختصاص پنج هزار میلیارد ریال به طرح‌های عمرانی لارستان، نویدبخش توسعه

لارستان- ایرنا- فرماندار ویژه لارستان با اشاره به برخی تحولات و جذب بودجه های دولتی برای شتاب بخشی به طرح های عمرانی این شهرستان گفت: در مدت کمتر از یک سال ،پنج هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و با رایزنی و حضور در سازمان ها و وزارتخانه های مختلف به پروژه های نیمه تمام این شهرستان اختصاص یافته است.

صاحب‌خبر -

داریوش دهقان چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد که این اعتبارات البته علاوه بر آن میزان اعتبار مشخص و مندرج در بودجه ۱۴۰۱ در قالب استانی، سه درصد نفت و یا توازن است.
وی به بخشی از این میزان اعتبارات ملی تخصیص یافته به بخش های مختلف اشاره کرد و گفت: مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال در زمینه پروژه های زیرساختی مخابراتی، ۵۱۰ میلیارد ریال نوسازی مدارس ، ۲۰۰ میلیارد ریال در بخش ورزش و توسعه فضاها و سالن های ورزشی بوده است.
دهقان یادآور شد: همچنین در حوزه بنیاد مسکن و علاوه بر سیل بیرم مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال برای آسفالت و بهسازی معابر  روستایی تخصیص یافته ، در حوزه بهداشت و درمان حدود ۹۰ میلیارد ریال به ویژه برای تسریع در ساخت بیمارستان جویم و همچنین در حوزه آموزش و پرورش نیز مبلغ ۸۳۰ میلرد رایال اختصاص یفته است.
وی بیان کرد: در همین مدت رقمی افزون بر ۵۸۰ میلیارد ریال برای اجرای چندین طرح آبخیزداری به خصوص پس از سیل دیماه گذشته به لارستان و بخش بیرم این شهرستان اختصاص یافته که با اجرای آنها بسیاری از مشکلات و چالش های موجود در بحران ها و حوادث طبیعی از جمله سیلاب مرتفع خواهد شد.
فرماندار ویژه لارستان یادآور شد: همچنین مبلغ ۸۰ میلیارد ریال برای تجهیز و شتاب بخشی به روند اجرای برج فناوری و خیرساز لارستان نیز تخیص یافت که به زودی و با حضور مقامات کشوری این طرح بزرگ پژوهشی ، آموزشی  افتتاح خواهد شد.
وی بیان کرد: همچنین ۳۵۰ میلیارد ریال برای روکش آسفالت جاده های اصلی و روستایی در سطح شهرستان اختصاص یافت.
وی همچنین به میزان کمک ها و اعتباراتی که دولت سیزدهم در بیرم و پس از سیل به این بخش اختصاص یافته اشاره کرد و گفت: با رایزنی و حضور مسئولان و مقامات کشوری در این بخش و ظرف همین چند ماه از وقوع سیل بیرم بالای هزار میلیارد ریال در این شهر سیل زده هزینه شده است.
وی بیان کرد:  بخشی از این اعتبارات در قالب وام و کمک های بلاعوض برای سیل زدگان و بخشی هم برای رفع مشکلات از جمله در زمینه راه های دسترسی، آب و طرح های مربوط به آبخیزداری و یا کمک های موردی به سیل زدگان بوه است.

فرماندار ویژه لارستان گفت: تاکنون رقمی افزون بر ۷۷۰ میلیارد ریال در قالب تسهیلات و کمک های بلاعوض برای ساخت مسکن به سیل زدگان بیرم در این شهرستان پرداخت شده است.
دهقان اظهار داشت: ۶۱۰ میلیارد ریال از این میزان در قالب ۲۲۹ فقره تسهیلات بانکی و با نرخ سود چهار درصد و ۱۶۰ میلیارد ریال هم تاکنون به صورت بلاعوض به مردم سیل زده این بخش از لارستان پرداخت شده ست.
وی افزود: همچنین در همین مدت کمتر از یک سال از فعالیت دولت سیزدهم تاکنون رقمی افزون بر پنج هزار میلیارد ریال با روش های نوین مالی به ویژه در قالب ماده ۵۶ و به صورت وام به طرح بزرگراهی لار- جهرم- بندرعباس تخصیص یافته است.

اختصاص پنج هزار میلیارد ریال به طرح‌های عمرانی لارستان، نویدبخش توسعه

وی گفت: این پروژه با گذشت بیش از ۱۲ سال از ساخت ان هنوز با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۵۰ درصد تا پیش از فعلالیت دولت سیزدهم مواجه بود که با تزریق اعتبار و شتاب بخشی در اجرای آن، بیش از ۴۰ کیلومتر از این مسیر در همین هفته دولت زیر بار ترافیک می رود.
این جاده از مسیر لار به سمت سه راهی کهورستان در استان هرمزگان نیازمند ایجاد ۱۵۵ کیلومتر بزرگراه است که ۸۵ کیلومتر از آن در محدوده اداره کل راه و شهرسازی لارستان قرار دارد و بقیه آن در محدوده جغرافیایی استان هرمزگان است. در جنوب فارس، ۲۰ کیلومتر از پروژه بزرگراه لار - بندرعباس از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و تاکنون به اتمام نرسیده است.
فرماندار لارستان گفت: البته بر اساس برآورد همچنان برای تکمیل و بهره برداری نهایی از این طرح مهم بزرگراهی رقمی افزون بر ۳۰ هزار میلیارد ریال نیاز است.

شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار و با جمعیتی حدود ۲۰۰ هزار نفر در فاصله ۳۸۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

نظر شما