شناسهٔ خبر: 55662251 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

درآمد نفتی دولت عربستان دو برابر شد

درآمد نفتی عربستان سعودی در سه ماهه دوم سال میلادی جاری، با وجود عدم تغییر میزان سود نقدی که آرامکو به دولت پرداخت می‌کند، تقریبا دو برابر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، اظهارنامه‌های مالی که هفته جاری منتشر شد، نشان داد آرامکوی سعودی به دولت که ۹۴ درصد سهم این شرکت را در اختیار دارد، بیش از ۶۵ میلیارد دلار پرداخت کرد که بالاتر از ۳۵ میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته بود. این پرداخت شامل سود نقدی سهام، مالیات بر درآمد و حق امتیاز تولید نفت بود.

با وجود تلاش‌ها برای متنوع سازی اقتصاد عربستان سعودی، نفت خام همچنان بزرگترین منبع درآمد این کشور مانده است. افزایش قیمت نفت کمک کرد عربستان سعودی برای نخستین بار در حدود یک دهه گذشته بدون افزایش میزان پرداخت سود نقدی از سوی آرامکو، به مازاد بودجه دست پیدا کند.

تحت سیستمی که در ژانویه سال ۲۰۲۰ معرفی شد، آرامکو در قیمت نفت برنت که بالاتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه است، حق امتیاز ۸۰ درصدی و در قیمت نفت بین ۷۰ تا ۱۰۰ دلار، ۴۵ درصد حق امتیاز پرداخت می‌کند. بهای معاملات نفت برنت، اواخر فوریه پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کرد و تا اواخر ژوییه، در همین حدود ماند.

برخلاف بعضی از بزرگترین شرکتهای نفتی جهان که در زمان ریزش قیمت، پرداخت سود نقدی سهام را کاهش دادند، آرامکو به پرداخت ۷۵ میلیارد دلار سود نقدی در سال در زمان سقوط قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ و متعاقبا بهبود آن، پایبند ماند.

امین ناصر، مدیرعامل آرامکو، احتمال افزایش پرداخت سود نقدی تا پایان سال را رد نکرد با این حال بر ضرورت حفظ برنامه‌های هزینه، تاکید کرد و گفت:‌ما نمی‌خواهیم ارزش بلندمدت را برای سود کوتاه مدت، به خطر بیاندازیم.  هدف ما اجرای یک سیاست سود نقدی مستمر و رو به رشد است و هیچ تغییری در این طرح صورت نگرفته است. این شرکت بر اساس نتایج مالی کل سال در مارس ۲۰۲۳، سود نقدی را مورد بازبینی قرار می‌دهد و بر اساس نتایج سال ۲۰۲۲، شرایط سود نقدی را بررسی می‌کند.

آرامکو از سود هنگفت کم سابقه‌ای که داشته است، برای بزرگترین برنامه سرمایه در تاریخ خود استفاده می‌کند. این شرکت در تلاش برای افزایش ظرفیت تولید به ۱۳ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۷ از ۱۲ میلیون بشکه در روز فعلی است و انتظار دارد تقاضا برای نفت تا پایان دهه جاری، همچنان رشد کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هزینه سرمایه آرامکو امسال بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار خواهد بود که بالاتر از حدود ۳۲ میلیارد دلار در سال میلادی گذشته است. هزینه بالاتر ممکن است فضا برای افزایش پرداخت سود نقدی را برای آرامکو محدود کند اما دولت عربستان در صورت بالا ماندن قیمت نفت، می‌تواند درآمد نفتی را افزایش دهد.

انتهای پیام

نظر شما