شناسهٔ خبر: 55661800 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رییس دانشکده صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان:

اصفهان میزبان نخستین همایش ملی دو سالانه خوشنویسی است

رییس دانشکده صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان از برگزاری نخستین همایش ملی دو سالانه خوشنویسی با رویکرد تخصصی و پژوهشی در آذر امسال در اصفهان خبر داد.

صاحب‌خبر -

فرهاد خسروی بیژائم گفت: نخستین دوره همایش ملی دو سالانه خوشنویسی توسط دانشکده صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان و همزمان با هفته پژوهش در ۲۳ آذر امسال‌ برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی همایش ملی دو سالانه خوشنویسی اظهار داشت: این رویداد نخستین همایش تخصصی و پژوهشی در زمینه خوشنویسی است که در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه شده و با همکاری حدود ۱۵ دانشگاه و نهاد فرهنگی و هنری برگزار خواهد شد.

خسروی محور اصلی این همایش را " منبع شناسی و متون کهن در خوشنویسی و هنر‌های وابسته" عنوان و اضافه کرد: محور‌های فرعی این همایش نیز شامل احوال و آثار خوشنویسان، نسخه آرایی، مضمون‌شناسی کتیبه‌های اسلامی، مواد و ابزار خوشنویسی و کتیبه نگاری، نقش خوشنویسی و گرایش‌های نوین در هنر معاصر، سیر تحول و تطور خوشنویسی در جغرافیای جهان اسلام، زیبایی‌شناسی آثار خوشنویسی و کتیبه نگاری، سبک شناسی خوشنویسی و کتیبه نگاری و شناسایی و معرفی نسخه‌های شاخص در تاریخ خوشنویسی است.

او با بیان اینکه محور‌های این همایش با تاکید بر سده‌های یک تا چهار هجری قمری است، خاطرنشان کرد: ثبت نام و دریافت مقاله در این رویداد از اول مرداد آغاز شده و علاقه‌مندان تا یکم آذر امسال برای ارسال مقاله به دبیرخانه و تا دهم آذر برای ثبت نام فرصت دارند.

استاد دانشگاه هنر اصفهان با تاکید بر اینکه تاکنون در زمین پژوهش خوشنویسی در کشور قوی عمل نکرده ایم، افزود: ۲ سال گذشته دانشگاه هنر اصفهان همایشی درباره خوشنویسی و نگارگری برگزار کرد، اما بدلیل حیطه گسترده خوشنویسی و اهمیت پژوهش در آن تصمیم گرفتیم تا همایش دو سالانه خوشنویسی بصورت مجزا برگزار و کم کاری در این زمینه جبران شود.

خسروی با اشاره به اینکه در منبع شناسی خوشنویسی نیز ضعیف عمل کرده ایم، ادامه داد: خوشنویسی سنتی احیا شده، اما آنقدر در نظام استاد شاگردی مانده ایم که از مسائلی مانند تاریخچه، سبک شناسی و زیبایی شناسی خوشنویسی غفلت شد و لازم است دانشگاه‌ها درباره آن کار کنند تا این خلاء پژوهشی برطرف شود.

او خوشنویسی را هنری چند وجهی دانست و اظهار داشت: بخشی از آن زیر مجموعه هنر کاربردی و سنتی و بخشی هم هنر تجسمی است و از این هنر در تولید بسیاری از آثار صنایع دستی نیز استفاده می‌شود.

خسروی با اشاره به اینکه در حال حاضر رشته تحصیلی کتابت و نگارگری مرتبط با خوشنویسی و در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه هنر اصفهان و تعداد معدود دیگری از دانشگاه ارائه می‌شود، افزود: خوشنویسی نخستین هنری است که پس از اسلام در کشورمان شکل گرفت، زیرا کتابت زیبای قرآن اهمیت ویژه‌ای داشت.

دانشگاه هنر اصفهان با حدود سه هزار دانشجو، دانشگاه هنر برتر کشور است.

منبع:ایرنا

نظر شما