شناسهٔ خبر: 55661767 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روزنامه‌های امروز در یک نگاه؛

احیای برجام معطل آمریکا

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، بیست و ششم مردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «واکسیناسیون ۸۰ درصدی در ۸۰ روز» نوشت: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته برای پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بهارستان رفت و در صحن علنی حضور یافت تا یکی از پاسخگوترین وزرای دولت باشد.

در میان وزرای کابینه سیزدهم، وزیر بهداشت به دلیل حساسیت حوزه سلامت و شیوع بیماری کرونا، بارها از سوی نمایندگان مورد سوال قرار گرفته است. دیروز نیز سوالات نمایندگان مردم از این مقام مسئول فراوان بود.

نخستین سوال پرچالش بهارستان‌نشین‌ها پیرامون ابهامات عوارض واکسن‌های کرونا، واکسیناسیون اجباری و روند مدیریت مقابله با بیماری کرونا بود. هرچند به نظر می‌رسید وزیر بهداشت به دلیل بازگویی برخی انتقادها آن هم پس از واکسیناسیون بیش از ۸۰ درصد جمعیت مشمول دریافت واکسن و کاهش قابل توجه آمار ابتلاها و فوتی‌ها، رنجیده اما دکتر بهرام عین‌اللهی با صراحت و با ارائه آمار از عملکردش در حوزه نظام سلامت کشور دفاع کرد.

انتقادات مجلس در حالی از عوارض مربوط به تزریق واکسن‌های کرونا بالا گرفته که طی چند روز گذشته فشار کاربران شبکه‌های اجتماعی مبنی بر ثبت نشدن عوارض واکسن‌های کرونا از سوی نظام سلامت بالا گرفته است.

مهدی عسگری نماینده استان البرز از تعارض منافع در کمیته علمی کرونا گلایه کرد و همچنین به این نکته که شماری از پزشکان در اوایل کرونا گفته بودند واکسن‌های تازه ساخته شده عوارض جدی دارند و باید از استفاده از آنها پرهیز شود، اشاره کرد.

این نماینده همچنین در ادامه سؤالاتش شائبه‌های پیرامون وضعیت بازار مالی داروهایی از جمله رمدسیور را نیز از وزیر بهداشت جویا شد.
پس از استماع سخنان وزیر بهداشت از مجموع ۲۳۹ آرای مأخوذه، ۱۵۵ نماینده به پاسخ‌های وزیر بهداشت رأی موافق دادند، به طوری که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از موافقان عملکرد وزارت بهداشت در این جلسه اظهار کرد: از همه کسانی که در دوره کرونا تلاش کردند تقدیر و تشکر می‌کنم کسانی که این افتخار را برای جمهوری اسلامی و مخصوصاً دولت فراهم کردند که در یک دوره ۸۰ روزه، بیش از ۸۰ درصد افراد را تحت پوشش واکسن قرار دادند و همین‌جا از شهدای سلامت نیز یاد می‌کنم.

احیای برجام معطل آمریکا

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ایران «نه گفتن» را برای آمریکا سخت کرد» نوشت: ایران همانطور که اعلام کرده بود، دو شنبه شب با ارسال پاسخ به متن پیشنهادی طرف‌های غربی، عملاً نشان داد که نه تنها از تعامل سازنده فرار نمی‌کند بلکه در رویارویی با چالش‌های احتمالی دستی پر دارد.

اروپایی‌ها با اعلام اینکه پاسخ ایران را دریافت کرده‌اند، می‌گویند که مشغول مطالعه آن هستند. واشنگتن و تل‌آویو در رویکردی هم راستا با هدف انداختن توپ به زمین ایران، همچنان به اتهام‌زنی به تهران ادامه می‌دهند.از ۱۷ مرداد که هیئت‌های مذاکره‌کننده به پایتخت‌ها برگشتند، بار دیگر گمانه‌زنی‌ها درباره آینده مذاکرات شدت گرفت.

روز دو شنبه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که تا ۱۲ همان شب آخرین جمع‌بندی راجع به مسائل باقیمانده به صورت مکتوب به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ارائه خواهد شد و پس از آن، تهران بازخورد آمریکا را ارزیابی خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: «تصمیم نظام بر این قرار گرفت موضوع مذاکرات وین را به زندگی روزمره مردم گره نزند. از تیتر اخبار صدا و سیما و رسانه‌ها خارج کنیم، ولی به جای اینکه یک روزشمار هیجانی به کشور ارائه دهیم در دل مذاکرات کار واقعی را انجام می‌دهیم.»

دو شنبه اروپاییان و رسانه‌های غربی از دریافت پاسخ ایران درباره جمع‌بندی مذاکرات وین توسط اتحادیه اروپا خبر داده‌اند. خبرگزاری رویترز با تأیید ارسال پاسخ ایران گزارش داد که اتحادیه اروپا جزئیاتی درباره محتوای پاسخ ایران ارائه نکرده است.

اما لارنس نورمن می‌گوید که ایران در نامه خود ایده‌هایی درباره اینکه چگونه می‌توان نگرانی‌هایش را برطرف کرد ارائه کرده است. بعد از اتمام دور جدید مذاکرات، مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مدعی شده بودند که یک متن نهایی به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و باید یا پذیرفته شود یا شکست مذاکرات اعلام شود.

این ادعا را یک مقام وزارت خارجه ایران رد کرد و گفت: «با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم.»‌

در پی پاسخ هوشمندانه ایران که راه را برای پیش دستی طرف‌های غربی بسته است، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکرات رفع تحریم‌ها، پاسخ ایران به اروپایی‌ها درباره پیشنهاد بازگشت به توافق هسته‌ای را سازنده توصیف کرد و گفت که توپ اکنون در زمین دولت آمریکاست و ایران پیشنهاد کرده است که در جریان اصلاح پیش‌نویس احیای توافق هسته‌ای، تضمین‌های مربوط به حفظ توافق در آینده تقویت شود. وی دیدار قریب‌الوقوع در سطح وزرای خارجه در خصوص توافق هسته‌ای را بعید ندانست.

در حالی که برخی محافل گفته‌اند جواب طرف‌های غربی به پاسخ ایران باید امشب یا فردا شب باشد، بروکسل و واشنگتن هم به پاسخ ایران واکنش نشان دادند.

سخنگوی اتحادیه اروپا گفت: «ما پاسخ ایران را شب گذشته دریافت کردیم و در حال بررسی آن هستیم و با دیگر طرف‌های برجام و ایالات متحده در مسیر پیش‌رو رایزنی می‌کنیم.» ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اعلام اینکه دیپلماسی بهترین راه برای اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای ایران است، بار دیگر به زبان زور متوسل شد و گفت: «اگر ایران بازگشت به توافق هسته‌ای را نپذیرد ما دوباره برای مسیر تحریم آماده هستیم. ما هیچ برنامه‌ای برای کاهش یا تعلیق تحریم‌های اعمال شده علیه ایران که به پرونده هسته‌ای مربوط نیست، نداریم.»‌

وی افزود که آمریکا پاسخ خود را به صورت علنی اعلام نمی‌کند، بلکه آن را به‌طور مستقیم در اختیار جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد گذاشت.

این مقام امریکایی با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس و بدون اشاره به بدعهدی‌های برجامی کشورش گفت: «تن‌ها راه دستیابی به توافق برای بازگشت دوجانبه به تعهدات برجامی این است که ایران خواسته‌های غیرقابل پذیرش و فرابرجامی خود را کنار بگذارد. ما از مدت‌ها قبل گفته‌ایم که این درخواست‌ها نامربوط هستند.»

احیای برجام معطل آمریکا

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تکرار «اعتبارسنجی بانکی؛ فعلاً ناقص!» نوشت: «اعتبارسنجی» موضوعی بود که همزمان با مطرح شدن تسهیلات خرد بدون ضامن بیان شد تا به این وسیله نیاز به وثیقه و ضامن برای دریافت وام‌های خرد کمتر شود و از سوی دیگر ریسک معوقات بانکی نیز کاهش یابد.

در این خصوص ۲۳ دی ماه سال گذشته، محبوب صادقی مدیر اداره اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه دسترسی به سامانه اعتبارسنجی برای عموم مردم فراهم شده، سامانه مای کردیت را برای اطلاع مردم از وضعیت اعتبارسنجی خود معرفی کرد.

هر چند که به نظر می‌رسد هم اینک سامانه‌های دیگری نیز اعتبارسنجی را انجام می‌دهند، اما به طور مشخص برخی گزارش‌های رسیده به خراسان در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که گزارش‌های اعتبارسنجی توسط سامانه یاد شده، چندان به روز نیست.

به عنوان مثال پیگیری‌های خراسان نشان می‌دهد که وامی که فردی از یک بانک گرفته، در گزارش اعتبارسنجی نیامده است. همچنین با وجود پرداخت اقساط، گزارش اعتبارسنجی دریافت شده این فرد نشان دهنده دو قسط عقب افتاده به فاصله چند ماه است.

شاید هم به همین دلیل است که بانک‌ها هنوز اتکای زیادی به این سیستم برای ارائه تسهیلات ندارند. در این خصوص دیروز معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، جزئیات این طرح و نیز وضعیت کنونی اجرای آن را تشریح کرد و بر این اساس به نظر می‌رسد هنوز برای اجرای کامل اعتبارسنجی در نظام بانکی موانعی وجود دارد.

اظهارات مهران محرمیان نشان می‌دهد که هم اینک زمینه دریافت اطلاعات لازم برای اعتبارسنجی از سازمان‌های متعدد فراهم شده، اما مشکل این جاست که تقریباً تمام سازمان‌ها اطلاعات ناقص را در اختیار بانک مرکزی می‌گذارند.

وی دلیل این مسئله را این موضوع ذکر کرده که اطلاعات برخی از این سازمان‌ها کامل نیست و به میزان کافی دیجیتال نشده است. ضمن اینکه برخی از سازمان‌های دیگر هم به لحاظ حقوقی ممکن است محدودیت‌هایی برای ارائه اطلاعات داشته باشند.

محرمیان با اذعان به اینکه ایران در اعطای تسهیلات خرد رتبه خوبی در بانکداری دنیا ندارد، می‌گوید: نقطه گمشده ماجرا همین موضوع اعتبارسنجی است. اگرچه در این زمینه امسال گام‌های خوبی برداشته شده، اما راه طولانی (برای تکمیل این مسیر) در پیش است.

احیای برجام معطل آمریکا

نظر شما