شناسهٔ خبر: 55661584 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

مدیر عامل ایران خودرو: تحریم ها ما را خودروساز کرد

صاحب‌خبر -

مهدی خطیبی در سمت مدیرعاملی ایران خودرو اعلام کرد که تحریم ها ما را خودروساز کرد و امروز برنامه های مهمی برای اجرا داریم.

این روزها مدیران شرکت ایران خودرو و سایپا هر یک درباره خودروسازی‌های تحت اختیار خود تعریف و تمجید می‌کنند و مشخص نیست که هدف آنها از پر کردن نوار خالی چیست! مهدی خطیبی به عنوان مدیرعامل شرکت ایران خودرو به تازگی اعلام کرده تحریم‌های بین المللی باعث شده تا گروه صنعتی ما خودروساز واقعی شود.

مهدی خطیبی اعلام کرده، تحریم ها ما را خودروساز کرد!

به گفته خطیبی، ایران خودرو در آینده تبدیل به تولیدکننده‌ای قابل اعتماد و احترام خواهد شد. وی همچنین توضیح داد که در سالیان آینده کمپانی‌های خارجی نسبت به خرید محصولات ما روی خوش نشان می‌دهند. یکی از برنامه‌های آتی این خودروسازی افزایش تیراژ تولید و صادرات خودرو به مناطقی نظیر غرب آفریقا، آسیای میانه، ترکمنستان، آذربایجان، عراق، سوریه، ونزوئلا، شمال آفریقا و روسیه است.

خطیبی خطیبی

مدیرعامل ایران خودرو تأکید کرده که موافق تحریم‌ها نبوده بلکه موافق داد و ستد در جریان بین المللی هستند. ایشان همچنین خاطرنشان کرده که هم اکنون برنامه‌های مهمی برای تولید و توسعه این شرکت دارند و افزوده:

مهم‌ترین آن تبدیل شدن به یکی از پنج خودروساز رده دوم جهانی در پنج سال آینده و قرار گرفتن در زنجیره جهانی ارزش خودرو در ۱۰ سال آینده است و به این اهداف پایبند بوده و پیگیر آن هستیم.

به عقیده وی، باید خودروهای ناقص را از چرخه تولید خارج کرد و اقدام به تولید و عرضه خودروی کامل نمود. ایشان به تحریم‌های بین المللی و همچنین پاندمی کرونا اشاره کردند و توضیح دادند که تمام خودروسازان جهان در مواجهه با کرونا دچار چالش‌های جدی شدند و ایران خودرو نیز همین طور بوده و نتیجه چالش‌های سالیان اخیر، تولید خودروهای ناقص بوده است. خطیبی گفت:

در بهمن ماه سال گذشته بیش از 82 هزار دستگاه خودرو ناقص در ایران خودرو دپو شده بود، در حال حاضر تعداد کل خودروهای ناقص وارد کانال 10 هزار دستگاه شده، در سایت‌های خزر، کرمانشاه، فارس و خراسان تعداد این خودروها صفر شده است و در سایت تهران ظرف چند روز آینده، 192 دستگاه باقی مانده صفر خواهد شد و در سایت تبریز نیز در 10 روز آینده به عدد صفر نزدیک خواهیم شد و به این ترتیب گروه صنعتی ایران‌خودرو با خودروهای ناقص خداحافظی خواهد کرد.

تحریم ها ما را خودروساز کرد تحریم ها ما را خودروساز کرد

بر اساس آماری که مهدی خطیبی عنوان کرده، از ابتدای سال جاری میزان تولید خودرو حدود 41 درصد افزایش یافته و مجموع تولیدات از فروردین ماه 1401 تا 23 مرداد ماه نزدیک به 221 هزار دستگاه بوده است. به اعتقاد مدیرعامل ایران خودرو صنعت خودرو، صنعت تیراژ است و برای اینکه بتوان هزینه‌های سربار را کاهش داد، باید اقدام به افزایش تولید کرد.

به گفته خطیبی ایران خودرو به عنوان خودروساز برتر کشور قصد دارد تیراژ محصولات خود را افزایش دهد و در این راستا می‌خواهد از تولید خودروهای قدیمی به سمت تولید محصولات تازه همچون تارا برود. ایشان مطابق آمار شرکت اعلام کرده در سال گذشته میزان تولید خودروی تارا حدود 9 هزار دستگاه بوده و قرار است در سال جاری به 75 هزار دستگاه برسد. به نظر خطیبی حذف خودروی ناقص از چرخه تولید یکی از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم است.

با رویکردهای اجرا شده دولت و وزارت صمت و حذف خودرو ناقص، افزایش 25 درصدی در کیفیت خودروها و کاهش هزینه قابل توجه ناشی از تولید ناقص محقق شده است، با تحقق برنامه تولید امسال، کاهش هزینه هفت هزار میلیارد تومانی محقق خواهد شد.

ایران خودرو در سال جاری از محصولاتی نظیر آریسان 2، اتوبوس برقی و کشنده اچ 5 رونمایی کرده و قرار است در سال آینده از خودروهایی نظیر ری‌را و پروژه تی اف 21 پرده بردارد. بنابر آنچه خطیبی گفته، ریرا خودرویی است که می‌توان شرکت ایران خودرو را به شرکت‌ها و بازارهای خارجی پیوند بزند. وی همچنین اضافه کرد:

ری‌را محصولی با کیفیت و به روز است که علاوه بر عرضه در بازارهای داخلی، به بازارهای جهانی نیز وارد خواهد شد و اگر بخواهیم ظرف پنج سال آینده به یکی از پنج خودروساز رده دوم جهان بدل شویم، باید بتوانیم تنوع خوبی در محصولات تولیدی داشته باشیم.

تحریم ها ما را خودروساز کرد تحریم ها ما را خودروساز کرد

یکی از مهمترین برنامه‌های ایران خودرو، راه اندازی پاورترین به عنوان قلب تپنده تولید پیشرانه است. بنابر گفته خطیبی ایران خودرو باید بتواند درآمد خوبی از محل تولید قوای محرکه و عرضه آن به دست آورد. ایشان یادآوری می‌کند که برای طراحی محصولات و تولید آنها حساب ویژه‌ای روی شرکت‌های دانش بنیان باز می‌کنیم. خطیبی گفته است:

تاکنون با برگزاری همایش‌ها، 200 نیاز شناسایی شده و در راستای حل آنها نزدیک به 54 تفاهم نامه با شرکت‌های مختلف امضا کرده‌ایم. قرار است با همکاری چهارجانبه وزارت صمت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و گروه صنعتی ایران‌ خودرو، پارک علم و فناوری صنعت خودرو راه‌اندازی شود. تمامی اینها در کنار سایر اقداماتی که برای افزایش کیفیت صورت‌ گرفته و در این راستا 279 پروژه در قالب برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف شده است، ایران‌ خودرو را به روزهایی بهتر از گذشته خواهد رساند، به طوری که پیش از گذشته موجب افتخار مردم ایران و صنعت کشور شود.

کاری به تحریم‌ها بین المللی و آینده برجام نداریم

ممکن است این سوال پیش بیاید که در صورت تأیید آیین نامه واردات خودرو و ورود سری اول محصولات خارجی، قیمت خودروهای داخلی و خارجی به چه صورت خواهد بود. مهدی خطیبی در پاسخ به این سوال توضیح داده که ایران خودرو مشکلی با واردات خودرو ندارد و حتی به احترام تجارت آزاد و رقابتی، کاملا موافق واردات خواهد بود. به عقیده وی رقابت منجر به افزایش کیفیت محصولات داخلی می‌شود. وی همچنین می‌افزاید:

از نظر قیمت نیز اتفاقی که پس از شیوع بیماری کرونا در صنعت خودروی جهانی افتاد، موجب افزایش قیمت بسیاری از محصولات شده است، مقایسه قیمت محصولات ایران خودرو با قیمت خودروهای جهانی هیچ جای نگرانی برای فروش محصولات ما ایجاد نمی‌کند و آماده هستیم تا از نظر کیفیت و قیمت وارد رقابت شویم.

تحریم ها ما را خودروساز کرد

خطیبی به صورت تلویحی خودروسازان خارجی را برای ورود مجدد به بازار ایران تهدید کرده است. به گفته وی وقتی تحریم‌ها لغو شود، شرکت‌های خودروسازی خارجی مطمئناً به بازار ایران به عنوان یکی از بهترین بازارهای خاورمیانه و به شرکت ایران خودرو نیز به مثابه بزرگترین شرکت صنعتی غرب آسیا نظر خواهند داشت ولی متاسفانه آنها باید بدانند که ایران خودرو متناسب با شرایط موجود رفتار خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت ایران خودرو معتقد است که در دنیای امروز همه شرکت‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند و نمی‌توان گفت داد و ستد معنایی ندارد. هیچ کشوری به طور کامل نمی‌تواند مدعی خودکفایی شود اما ایران خودرو در حد خود توانسته خودکفایی داشته باشد. به گفته وی بیشترین قسمتی که ایران وابستگی به قدرت‌های برتر دارد در بحث تراشه‌ها و قطعات الکترونیکی است.

مهدی خطیبی بر این باور است که نباید ایران را از نظر رتبه صادرات خودرو با دیگر کشورهای جهان بررسی کرد چرا که شرایط داخل کشور متفاوت و حساس است. تحریم‌های بین المللی و محدودیت‌هایی که در زمینه صنعت خودرو وجود دارد در حال حاضر ایران را در رتبه خوبی قرار نداده اما طبق برنامه‌ریزی‌هایی که برای دو سال آینده داریم، مطمئناً اوضاع متفاوت خواهد شد.

مدیریت ایران خودرو تأکید می‌کند که برای گسترش فعالیت‌های بین المللی باید در کشورهای دیگر خطوط تولید و مونتاژ راه اندازی کنیم. به گفته ایشان تا به امروز در سه کشور عراق، سوریه و آذربایجان موفق به ایجاد کارخانه شده‌ایم ولی باید کیفیت تولیدات در این سایت‌ها را افزایش دهیم. خطیبی می‌گوید:

موافق تحریم نیستیم، اما صنعت خودروی کشور به درجه‌ای از بلوغ و کیفیت رسیده که خود را با شرایط تحریم وفق داده و ادامه حیات داده است، به هیچ عنوان توسعه و رشد خود را به برجام گره نزده‌ایم و اگر تحریم‌ها برداشته شود، شرایط نوینی فراهم خواهد شد که فراخور با آن شرایط عمل خواهیم کرد.

تحریم ها ما را خودروساز کرد تحریم ها ما را خودروساز کرد

آذربایجان پلی برای صادرات ایران خودرو

سطح ارتباطات ایران خودرو با آذربایجان در چه حد است؟ به نظر می‌رسد ایران خودرو و آذربایجان همکاری‌های خوبی با یکدیگر دارند و در حال حاضر یک خط مونتاژی در این کشور راه اندازی شده و طرفین قرارداد از مفاد معاهده رضایت کامل دارند. مدیریت ایران خودرو افزوده است:

محصولات تولیدی و مونتاژ شده در سایت آذربایجان، مورد وثوق و استقبال کشور همسایه قرار گرفته است، اما برنامه‌های توسعه‌ای برای این سایت در نظر گرفته‌ایم که شامل افزایش تنوع و تیراژ تولید است و قرار است این کشور به عنوان پایلوتی برای صادرات به کشورهای عضو CIS در نظر گرفته شود که در آینده خبرهای خوبی در این خصوص خواهید شنید.

آبی پوشان جاده مخصوص برنامه‌های زیادی برای توسعه سایت‌های تولیدی خود و افزایش کیفیت محصولاتشان دارند. هم اکنون به گفته مهدی خطیبی حدود 279 پروژه در بازه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تهیه شده و معاونت‌های مربوطه در حال انجام آنها هستند. خطیبی به گزارش‌های سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اشاره کرده و معتقد است پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده.

به اعتقاد مدیرعامل ایران خودرو محصولات این شرکت داخلی توسط نهادهایی خارج از مجموعه قیمت گذاری می‌شوند. یکی از مشکلات عمده خودروسازان لغو قیمت گذاری دستوری دولت است. خطیبی خاطرنشان می‌کند:

به دنبال رفع مشکل قیمت‌گذاری دستوری هستیم. با این‌که محصولات ایران خودرو با بهایی کمتر از قیمت تمام شده عرضه می‌شود، در بازار شاهد تفاوت قیمت چشمگیری هستیم. این در حالی است که میزان عرضه ایران خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۳۰ درصد و صدور فاکتور نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش ۳۵ درصدی داشته است، بنابراین این افزایش قیمت خودرو در بازار مرتبط با ایران خودرو و میزان عرضه آن نیست، باید دلایل آن را در خارج از این خودروساز جستجو کرد.

تحریم ها ما را خودروساز کرد تحریم ها ما را خودروساز کرد

ایران خودرو و همکاری با کشورهای عربی

به نظر می‌رسد علاوه بر کشورهای آسیایی، ایران خودرو برنامه‌های جدی برای کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد. بنابر آنچه مهدی خطیبی بیان کرده قرار است دفاتری که در مناطق مناطق موردنظر دایر شده مورد بررسی قرار بگیرند و هم اکنون مراوداتی در حال انجام است.

ممکن است سوال پیش بیاید که آیا ایران خودرو قصد همکاری با شرکت‌های دانش بنیان خارجی همچون چین دارد یا خیر؟ به اعتقاد خطیبی برای قرار گرفتن در رده بندی‌های جهانی باید حتماً همکاری‌های معتبر و جدی با شرکت‌های خارجی داشته باشیم. یکی از مهمترین قسمت‌هایی که نیاز داریم دانش و فناوری لازم را به دست آوریم، حوزه برق و الکترونیک است.

ما منظومه‌ای از شرکت‌های دانش‌ بنیان را در درون گروه صنعتی ایران خودرو داریم و در کنار استفاده از توان این شرکت‌های داخلی، از توان شرکت‌های دانش‌ بنیان بخش خصوصی نیز استفاده خواهیم کرد و در حوزه انتقال تکنولوژی و توسعه آن، برنامه‌های خوبی را در همکاری با کشور چین پایه ریزی می‌کنیم و استفاده از شرکت‌های دانش‌ بنیان این کشور از اهداف ما است.

تحریم ها ما را خودروساز کرد تحریم ها ما را خودروساز کرد

تحریم ها ما را خودروساز کرد

صادرات خودرو به عراق جزو برنامه های ایران خودرو

برنامه دیگر ایران خودرو، صادرات محصولاتش به کشور عراق و افزایش کیفیت آنها است. به گفته خطیبی در سال‌های گذشته صادرات قابل توجهی به کشور عراق صورت گرفته است و ایران خودرو در سال جاری برنامه دارد نزدیک به هفت هزار دستگاه خودرو به این کشور صادر کند که عمده آنها تارا و دنا خواهند بود. وی افزود:

شرکت ایساکو به منظور ارائه خدمات پس از فروش، از این پس حضور چشمگیرتری در این کشور خواهد داشت و به طور جد پیگیر افزایش کیفیت محصولات صادراتی به عراق و از میان رفتن تفاوت میان خودروهای سی بی وی و سی کی دی صادراتی هستیم. از ماه آینده شاهد تفاوت و افزایش کیفیت محصولات ایران خودرو در کشور عراق ارتقا خواهد یافت.

ایران خودرو تصمیم گرفته علاوه بر کشورهایی نظیر عراق در بازار روسیه نیز ورود کند. خطیبی اعلام کرده تا به امروز کلینیک‌هایی برای برخی محصولات در این کشور برگزار شده و در هفته آینده نمایشگاهی مربوط به صنعت قطعه سازی و خودروسازی در این کشور برگزار می‌شود که ایران خودرو نیز با محصولات خود در آن حضور خواهد یافت. خطیبی همچنین اضافه کرده:

خودروی تارا به زودی به این کشور صادر خواهد شد و بر اساس مطالعات میدانی صورت گرفته از این خودرو استقبال خوبی به عمل خواهد آمد، در زمینه صادرات خودروهای تجاری و سنگین نیز توافقات خوبی با این کشور صورت گرفته است. در افق ۱۴۰۳ روسیه از بازارهای صادراتی ما خواهد بود و از امسال صادرات به این کشور آغاز خواهد شد.

تحریم ها ما را خودروساز کرد تحریم ها ما را خودروساز کرد

تحریم ها ما را خودروساز کرد

به نظر مدیرعامل خودرو در صورتی که مذاکرام برجامی به نتیجه مشخصی برسند، وضعیت ایران خودرو در مراودات تجاری و امور بین المللی و امورات مالی بهتر و آسان تر خواهد شد و نتیجه همه اینها کاهش قیمت محصولات خواهد بود. همچنین مهدی خطیبی معتقد است که یکی از برنامه‌های مفید آنها واگذاری سهام درون شرکتی به بخش خصوصی است.

نظر شما