شناسهٔ خبر: 55661541 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

آبله میمون چیست؟ + علائم، راه‌های انتقال و آخرین اخبار شیوع بیماری ویروسی در ایران

بیماری آبله میمون یک بیماری نادر است که در اثر عفونت با ویروس ایجاد می‌شود؛ این ویروس از جنس Orthopoxvirus و خانواده Pxvididae است. محققان این بیماری را برای نخستین‌بار در سال ۱۹۵۸ در میمون‌های آزمایشگاهی شناسایی کردند و نخستین مبتلا انسانی به آبله میمون در سال ۱۹۷۰ در جمهوری کنگو ثبت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، آبله میمون به‌تازگی بسیار مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته و جهان را درگیر خود کرده است. این بیماری که تحت عنوان monkeypox نیز شناخته می‌شود، بیماری نادری است که اخیراً در کشورهای مختلف جهان شیوع یافته است. دانشمندان در سراسر جهان در تلاش هستند تا علت شیوع و پدید آمدن این ویروس را شناسایی کنند. تاکنون آبله میمون خیلی شایع نبوده است. در ادامه به بررسی و شناخت این بیماری می‌پردازیم:

آبله میمون چیست؟

آبله میمون یک بیماری نادر است که در اثر عفونت با ویروس ایجاد می‌شود. این ویروس از جنس Orthopoxvirus و خانواده Pxvididae است. محققان این بیماری را برای نخستین‌بار در سال ۱۹۵۸ در میمون‌های آزمایشگاهی شناسایی کردند و نخستین مبتلا انسانی به آبله میمون سال ۱۹۷۰ در جمهوری کنگو ثبت شد؛ این ویروس از حیوانات وحشی مانند جوندگان یا از طریق افراد آلوده منتقل می‌شود.

علائم آبله میمون

علائم اولیه ابتلاء به بیماری آبله میمون شامل سردرد، دردهای عضلانی، تب و بدن‌درد می‌شود. روی بدن مبتلایان به‌تدریج برآمدگی‌هایی به شکل جوش ظاهر می‌شود که حالت تاول پیدا خواهند کرد. داخل بعضی از این برآمدگی‌ها مایع سفیدرنگی وجود دارد که در صورت ترکیدن می‌تواند عامل انتقال ویروس به دیگران شود. افراد مبتلا یا مشکوک به آبله میمون باید خود را قرنطینه کنند و از تماس با دیگران دوری کنند. احتمال اینکه بیماری آبله میمون با بیماری‌های دیگر مانند تبخال با آبله مرغان اشتباه گرفته شود، وجود دارد.

علائم جدید آبله میمون

یکی از علائم جدید بیماری آبله میمون ضایعات منفرد است. این ضایعات کوچک و موضعی هستند همچنین می‌توانند از ضایعات بی‌ضرر (زگیل) تا ضایعات تهدیدکننده زندگی افراد مانند «ملانوم» متغیر باشد. برخی افراد مبتلا به آبله میمون درگیر تورم لوزه‌ها شدند؛ پیش از این تورم لوزه‌ها به عنوان علائم آبله میمون شناخته نشده بود و ممکن بود با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته شود.

پیشگیری از آبله میمون

موارد ابتلاء به بیماری آبله میمون در حالی رو به افزایش است که سازمان جهانی بهداشت اخیراً به دلیل شیوع این بیماری در سطح جهان «وضعیت اضطراری» اعلام کرده است. بیماری آبله میمون به طور معمول بین دو تا چهار هفته طول می‌کشد؛ دوره پنهان بیماری پس از ابتلای افراد به ویروس بین پنج تا ۲۱ روز است.

متخصصان معتقدند که با رعایت شماری از نکات بهداشتی می‌توان خطر ابتلاء به بیماری آبله میمون را به میزان قابل توجهی کاهش داد. سرویس سلامت ملی بریتانیا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا اعلام کرده است که شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون یا با استفاده از مایع ضدعفونی کنند، استفاده از تجهیزات ویژه حفاظتی هنگام پرستاری از افراد مبتلا به آبله میمون، پرهیز از مصرف گوشت‌هایی که به خوبی پخته نشده‌اند، فاصله‌گذاری با حیوانات وحشی و بیمار، پرهیز از لمس گوشت حیوانات وحشی، استفاده نکردن از وسایل افراد مشکوک به بیماری آبله میمون و پرهیز از تماس نزدیک با افراد مبتلا به بیماری می‌تواند خطر ابتلاء آبله میمون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

واکسن آبله میمون

واکسن‌های موجود آبله (انسانی) می‌توانند در مقابل آبله میمونی هم مؤثر باشند. این واکسن‌ها اگر مدت کوتاهی پس از در معرض قرارگیری به ویروس آبله میمونی به افراد تزریق شوند حتی ممکن است از ابتلای افراد به بیماری جلوگیری کنند یا ظهور علائم آن جلوگیری کنند.

آبله میمون چگونه منتقل می‌شود؟

این ویروس می‌تواند از طریق حیوان، انسان یا مواد آلوده منتقل شود. ویروس آبله میمون از طریق پوست آسیب‌دیده، دستگاه تنفسی یا غشاهای مخاطی وارد بدن می‌شود.

انتقال ویروس حیوان به انسان: انتقال از حیوان به انسان ممکن است از طرق گاز گرفتن یا چنگ انداختن، مصرف گوشت شکاری، تماس مستقیم با مایعات و مدفوع حیوانات یا تماس غیرمستقیم از طریق بسترهای آلوده رخ دهد.

انتقال انسان به انسان: انتقال این بیماری می‌تواند از طریق قطرات تنفسی بزرگ رخ دهد. تماس با مایعات بدن، لباس یا ملحفه‌های آلوده نیز ممکن است موجب انتقال بیماری شود.

آیا آبله میمون کشنده است؟

سازمان جهانی بهداشت در رابطه با میزان خطر بیماری آبله میمون اظهار کرده که خطر فعلی ابتلاء به این بیماری برای عموم مردم کم است، درصورتی‌که کارکنان بهداشتی بدون استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مناسب برای جلوگیری از انتقال بیماری آبله میمون با یک مورد در تماس باشند در معرض ابتلاء به بیماری قرار می‌گیرند.

متخصصان معتقدند اگر آبله میمون در میان گروه‌های آسیب‌پذیرتر شیوع پیدا کند، ممکن است تأثیر بیشتری بر سلامت آن‌ها داشته باشد، زیرا خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری و مرگ‌ومیر در میان افراد دارای نقص ایمنی، مانند افراد مبتلا به HIV که تحت درمان هستند بیشتر است.

آبله میمونی در ایران

در روز سه‌شنبه _بیست‌وپنجم مردادماه_ سخنگوی وزارت بهداشت از مشاهده اولین مورد آبله میمونی در کشور خبر داد.

پدرام پاک‌آئین با اعلام خبر مشاهده اولین مورد آبله میمونی در کشور، اظهار کرد: شناسایی این مورد با همکاری بیمار که یک بانوی ۳۴ ساله است و خانواده او از طریق مشاهده ضایعات پوستی بیمار صورت گرفته است.

وی افزود: بیماری که در اهواز سکونت دارد، بلافاصله قرنطینه شده و با تأیید آزمایش‌های اولیه و نهایی در حال طی کردن دوره بیماری خود در منزل است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه بنا به اظهار دانشمندان و متخصصان، آبله میمونی، کشندگی بالایی نداشته و قابل درمان است، خاطرنشان کرد: افرادی که در گذشته دور واکسن آبله را تزریق کرده‌اند تا حدود قابل توجهی نسبت به این بیماری مصونیت خواهند داشت.

برچسب‌ها:

نظر شما