شناسهٔ خبر: 55661447 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

به مناسبت سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی؛

اسوه‌هایی که در دل سختی‌ها مشق صبر و مقاومت کردند/ آزادگان؛ گنجینه‌ای ارزشمند برای نسل امروز

آزادگان، اسوه های صبر و استقامت هستند که در دوران اسارت با صبر و بردباری خویش، سبب روسفیدی ملت ایران شدند و افتخار آفرینانی هستند که باید قدر ایثارگری‌های آنها را بدانیم و آن را ارج نهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، روز ۲۶ مرداد، روز آغاز مبادله اسرا در تقویم کشورمان به نام سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی نام نهاده شده است.

در پایان جنگ هشت ساله که از ۳۱ شهریور سال ۵۹ صدام حسین با پشتیبانی غربی ها علیه ایران اسلامی آغاز کرد، حدود ۴۰ هزار رزمنده ایرانی به اسارت نیروهای عراقی درآمدند و همچنین ۷۰ هزار اسیر عراقی نیز در اختیار ایران بود که بعد از دو سال از آتش بس میان ایران و عراق، مبادله اسیران جنگی میان ایران و عراق، در تاریخ ۲۶مرداد ۱۳۶۹ آغاز و تا اسفند ۱۳۸۱ به طول انجامید.

رزمندگان سرافراز، سال های اسارت را تحمل کرده و ۲۶ مرداد ماه با سربلندی و عزت به خاک ایران اسلامی گام نهادند و بسیاری از چشمان منتظر در این روز سرشار از اشک شوق دیدار با عزیزان خود شدند.

آزادگان، اسوه های صبر و استقامت هستند که در دوران اسارت با صبر و بردباری خویش، سبب روسفیدی ملت ایران شدند و افتخار آفرینانی هستند که باید قدر ایثارگری های آنها را بدانیم و آن را ارج نهیم.

اسرا با صبر و استقامت بر سختی ها پیروز شدند

ابراهیم منصوری یکی از این آزادگان میاندوآبی است که افتخار 40 درصد جانبازی و هفت ماه و سه روز سابقه اسارت را دارد، که در مورد اسارتش به خبرنگار ما می گوید: در هویزه به محاصره افتادیم، در نتیجه درگیری ها، ساعت یک بامداد بود که من از ناحیه دست راست زخمی شدم و چند تن از بچه ها نیز شهید شدند، تا صبح در آنجا بودیم و صبح به همراه تعدادی از رزمندگان اسیر و به بصره منتقل شدیم.

وی می گوید: در دوران اسارت آنقدر از سوی بعثی ها شکنجه می شدیم که از شدت شکنجه بیهوش می شدیم و زمانی که به هوش می آمدیم خود را در جای ناشناسی می دیدیم.

منصوری با اشاره به اینکه شکنجه بعثی ها، سن و سال نمی شناخت، افزود: پیر و جوان و .... همه را شکنجه می کردند ولی اسرا با صبر و استقامت بر این سختی ها پیروز شدند.

 

ایمان، بصیرت و صبر ویژگی اصلی آزادگان است

کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی نیز در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ما  با اشاره به اینکه ایمان، بصیرت و صبر ویژگی اصلی آزادگان است، گفت: آزادگان اسوه های صبر و استقامت هستند که در دوران اسارت با صبر و بردباری خویش، سبب روسفیدی ملت ایران شدند.

مهدی صادقی با بیان اینکه دشمن در دوران جنگ تحمیلی با تمام ظرفیت خود به میدان آمده بود، اظهار کرد: این رزمندگان اسلام و ایثارگری آنها بود که به رهبری امام خمینی(ره) و با تاسی از فرهنگ عاشورایی در مقابل دشمنان استقامت و انقلاب را حفظ کرده و پیروز میدان شدند.

وی با تاکید بر اینکه باید قدردان خون شهیدان و نعمت ولایت و امنیت باشیم، افزود: آسایش امروز ما مدیون فداکاری و ایثارگری این عزیزان است و لذا باید قدر کسانی که برای امنیت ما جان فشانی کرده و می کنند را بدانیم و در راستای حفظ ارزش ها قدم برداریم.

رشادت های رزمندگان و آزادگان در قالب سخن بیان شدنی نیست

رئیس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران میاندوآب هم با بیان اینکه آزادگان، اسوه های صبر و بردباری هستند، گفت: این عزیزان با اقتدا به سید وسالار آزادگان، امام سجاد(ع) در دوران اسارت، این دوران را سپری کرده و از بند دشمن رهایی یافتند.

عیسی گل حسنی با اشاره به اینکه رشادت های رزمندگان و آزادگان در قالب سخن بیان شدنی نیست، اظهار کرد: آزادگان باید به عنوان الگو و اسوه به نسل حاضر معرفی شده و تجربیات آنان به نسل چهارم و سوم انتقال یابد.

وی با بیان اینکه ما هنوز هم به عهدی که با شهدا بسته ایم، پایبند هستیم، افزود: باید همواره قدردان خون شهدا بوده و بدانیم که این امنیت و آسایش ما مدیون رشادت های رزمندگان اسلام است.

اما با مروری بر خاطرات آزادگان به خوبی می توان فهمید که بصیرت وصبر و استقامت ویژگی برجسته اسرا در دوران اسارت بوده است که توانسته اند با تکیه بر خداوند متعال و با بهره گیری از آموزه های دین و با صبر و استقامت، این دوران سخت را تحمل کرده و به میهن اسلامی بازگردند.

ایثارگران و رزمندگان از ارزش های نظام هستند

در این زمینه امام جمعه میاندوآب گفت: آزادگان برای آرامش و آزادی ما در بند اسارت دشمن گرفتار شدند و لذا باید قدردان این عزیزان و ایثارگران و شهدا باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین حمید حسن زاده با اشاره به اینکه در میاندوآب 180 نفر آزاده سرافزار جنگ تحمیلی داریم، افزود: آزادگان از خانواده خود دور شدند تا ما در کنار خانواده خود باشیم، اسیر شدند تا ما آزاد زندگی کنیم و باید این ایثارگری ها را قدر بدانیم.

وی اظهار کرد: ایثارگران و رزمندگان از ارزش های نظام هستند و باید قدردان ایثارگری ها و مشقت های ایثارگران، آزادگان و جانبازان و خون شهدا باشیم.

حسن زاده با تاکید بر تجلیل و تکریم خانواده های معظم شهدا و ایثارگری ها و آزادگان، تصریح کرد: مسئولان امر باید در این زمینه برنامه ریزی های لازم را انجام دهند تا از ایثارگری های رزمندگان و آزادگان تجلیل شود.

 

آری، آزادگان اسوه های صبر و استقامت هستند و این رزمندگان اسلام و ایثارگری آنها بود که به رهبری امام خمینی(ره) و با تاسی از فرهنگ عاشورایی در مقابل دشمنان استقامت و انقلاب را حفظ کرده و پیروز میدان شدند و امروز وظیفه داریم تا قدردان رشادت های این  عزیزان بوده و چه بهتر که برای فهم بیشتر ایثار و صبر آزادگان، پای صبحت های این عزیزان و نشسته و نیز لازم است در سینه های این عزیزان اسراری وجود دارد که بر روی کاغذ بیایند تا با رشادت های آنان آشنا شویم.

انتهای پیام/

نظر شما