شناسهٔ خبر: 55656484 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس دانشگاه شریف: سفره آموزش عالی باید کوچک شود

تهران - ایرنا - رییس دانشگاه صنعتی شریف گفت: سفره آموزش عالی کشور خیلی گسترده شده و بودجه دولتی توان غذا دادن به این همه مهمان سر این سفره را ندارد، بنابراین باید سفره آموزش عالی کوچک شود تا بتواند به دانشگاه‌های اصلی بهتر برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، رسول جلیلی عصر سه شنبه در نشست خبری درباره بودجه دانشگاه شریف و کمبود اعتبار برای کارهای عمرانی و پژوهشی دانشگاه افزود: مانند خیلی از دانشگاهها و حتی کمتر از بعضی از دانشگاهها بودجه تخصیص داده شده است. بودجه ما در بودجه سالیانه فعلا آمده است و تخصیص تا ۲۹ اسفند وجود دارد بنابراین آخر سال قضاوت می کنیم چرا که امیدواریم که به ما اعتبارات لازم را خواهند داد اما باید بگویم اعتبار عمرانی دانشگاه درخور نیازهای ما نیست البته رایط دولت و سازمان برنامه و بودجه را درک می کنیم.

رییس دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: سفره آموزش عالی خیلی گسترده شده و بودجه دولتی توان غذا دادن به این همه مهمان سر این سفره را ندارد زیرا نمودار جمعیتی کشور تغییر کرده که این واقعیتی است.

وی گفت: تعداد صندلی های خالی دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های دولتی سطح ۲ و ۳ و به ویژه سطح ۳ خیلی خالی است. حتی در بعضی از دانشگاهها بین ۵۰ تا ۶۰ درصد صندلی ها خالی است. برخی دانشگاههای شهرهای بزرگ در بعضی از رشته ها سال قبل هیچ دانشجویی نپذیرفته است اما استاد و کارمند جذب کردند و امکانات دارند، بنابراین باید آمایش جدیدی برای آموزش عالی کشور اتفاق بیفتد و سفره آموزش عالی کوچک شود تا این سفره کوچک نشود، نمی توان به دانشگاه های اصلی تر رسیدگی بیشتر کرد.

جلیلی درباره ظرفیت پذیرش دانشجو دانشگاه شریف افزود: ظرفیت دانشگاه در عمده رشته‌ها مانند سال گذشته است، البته امسال یک ظرفیت رشته کامپیوتر بنا به مصلحت و حساسیت اضافه شده زیرا این رشته از رشته های محبوب و مورد استقبال رتبه های دو رقمی کنکور است بنابراین ظرفیت را از ۶۰ به ۱۲۰ رساندیم یعنی امسال پذیرش رشته مهندسی کامپیوتر را دو برابر کردیم. رشته های مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر از رشته برق سبقت گرفته است.

رییس دانشگاه صنعتی شریف درباره ظرفیت خوابگاه های دانشگاه شریف هم گفت: از نظر خوابگاه ظرفیت جدیدی را نسبت به چند سال گذشته نداشته ایم. در  زمان کرونا که خوابگاهها تعطیل بود، همه آنها را بازسازی کردیم تا بتوانم از همه ظرفیت‌های آن استفاده کنیم.

وی افزود: در دفترچه کنکور هم اعلام کردیم که خوابگاه به کسانی که در تهران و شهرهای اطراف تهران هستند تعلق نمی گیرد اما به بقیه طبق روال گذشته خوابگاه داده می شود.

رییس دانشگاه صنعتی شریف درباره مهاجرت نخبگان گفت: تعریف نخبه تعبیری است که نسبت به دو دهه قبل گسترده تر شده و تلقی من این است که خانواده ها بیشتر از قبل به فرزندان خود رسیدگی می کنند و این استعدادها فضای شکوفایی بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه حجم فارغ التحصیلان نسبت به نیاز صنعت بیشتر است، افزود: در زمینه جذب نیروی نخبه در بعضی رشته ها رقابت شدیدی وجود دارد، از این رو جوانان ما در معرض مهاجرت هستند، از طرف دیگر در ایران به دانشجویان دکتری حقوق داده نمی شود در حالیکه در کشورهای دیگر حقوق می دهند و شرایط کاری بهتر است بنابراین ترجیح می دهند به کشور دیگری برود. همچنین حقوق کاری در کشورهای دیگر زیاد است و باید تعلقات خانوادگی و وطنی بالایی داشته باشند تا بازگشت به ایران پس از تحصیل را انتخاب کنند.

جلیلی درباره راهکارهای جلوگیری از مهاجرت نخبگان گفت: باید حداقل حقوق، مسکن، محیط آموزش و پژوهش خوب را برای آنها آماده کنیم باید آزمایشگاه های مدرن داشته باشیم که پاسخگوی نیاز آنها باشد. بنابراین دانشگاه شریف بدنبال تجهیز آزمایشگاه های خوب است که امیدواریم بتوانیم وامی را از بانک توسعه اسلامی بگیریم.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه های ما حل مشکل مسکن هیات علمی و نخبگان است که درباره مسکن هم اقدامات خوبی را شروع کردیم و امیدواریم با همکاری بنیاد ملی نخبگان اولین مجتمع استاد - نخبه را در منطقه وردآورد داشته باشیم، زمین را داریم درخواست مجوز از شهرداری هم دادیم، شهردار و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بسیار به ما کمک کردند. تفاهمنامه ای با بنیاد نخبگان در این زمینه به امضا رسیده و قرار شده است که بنیاد نخبگان این شهرک را احداث کند یعنی زمین از دانشگاه شریف است و ساخت با بنیاد است. بخشی از این شهرک را به عنوان مسکن هیات علمی بین آنها توزیع خواهد شد و بخشی را بنیاد نخبگان بین نخبگان توزیع خواهد کرد.

جلیلی در رابطه با تامین امنیت اطراف دانشگاه شریف گفت: دغدغه تامین امنیت اطراف دانشگاه از دهه های قبل بوده و بعید می دانم که بتوانیم امنیت اطراف دانشگاه را به صفر برسانیم. البته تعامل دانشگاه با نیروی انتظامی و کلانتری این ناحیه زیاد شده است و آنها قول همکاری در این زمینه داده اند. البته باید دانشگاه، همکاران و دانشجویان خود را در این زمینه آموزش دهد که برای تامین امنیت خود چه کارهایی را انجام دهند.

وی افزود: از ساعت ۱۱ شب به بعد بین خوابگاه های اصلی دانشگاه که در منطقه طرشت و یادگار هستند، مینی بوس و اتوبوس و ون گذاشته ایم که احتمالا بتوانیم در روز هم این کار را انجام دهیم. همچنین با تعامل کلانتری محل، از بخش خصوصی حافظ امنیت استفاده می کنیم که بتوانیم تردد بین دانشگاه و خوابگاه اصلی و ایستگاه های مترو و ایستگاه اتوبوس به نحوی امن تر کنیم. البته در جاهایی که مجاز بودیم دوربین کار گذاشته شده است. قرار شده که با شهرداری هماهنگ کنیم که تردد بین دانشگاه و ایستگاه مترو را دوربین نصب شود.

جلیلی در پاسخ به سوالی درباره ترمیم و یا ساخت ساختمان های فرسوده شریف گفت: ساختمان های ما در دانشگاه شریف غیر از چند ساختمان کوچکی که قدمت آنها بیش از ۵۰ سال است که با مقاوم سازی هم نمی توان آنها را مقاوم کرد، ساختمان های فرسوده ای که نگران کننده باشد نداریم.

رییس دانشگاه صنعتی شریف افزود: ساختمان ابن سینا دانشگاه شریف را به عنوان نماد دانشگاه مقاوم سازی خواهیم کرد. اما ساختمان های قدیمی را در اولین فرصت خراب و از نو خواهیم ساخت و در ساختمان های جنوبی دانشگاه توسط خیر سرمایه گذار پارکنیگ چند طبقه ای ساخته خواهد شد.

نظر شما