شناسهٔ خبر: 55655495 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

سخنگوی وزارت امور خارجه چین:

آمریکا از شکست در افغانستان درس نگرفته است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز در سخنانی تصریح کرد: آمریکا از شکست در افغانستان درس نگرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از رسانه های چین، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز سه شنبه و در سالروز خروج غیرمسئولانه نظامیان اشغالگر خارجی به سرکردگی تروریست های آمریکائی از افغانستان در سخنانی اعلام کرد: آمریکا در افغانستان شکست خورد؛ اما از آن درس نگرفت.

سخنگوی وزارت خارجه چین در این خصوص ادامه داد: یک سال پیش نیروهای آمریکایی به تهاجم ۲۰ ساله خود به افغانستان با خروج عجولانه از کابل پایان دادند. سقوط دولت سابق افغانستان نشان دهنده شکست تحول دموکراتیک تحمیل شده از سوی واشنگتن است. ایالات متحده و متحدانش ۲۰ سال افغانستان را اشغال کردند تا در یک عقب نشینی ناموفق از آن فرار کنند.

«وانگ ونبین» در این باره اضافه کرد: تحمیل دموکراسی به یک کشور به سبک آمریکا، همواره به اختلال در عملکرد و شکست در اجرای آن منتهی شده است و مهم تر اینکه رویداد مذکور نشان دهنده شکست راهبرد هژمونی واشنگتن است. آمریکا از زمان پایان جنگ سرد، به بهانه دموکراسی و حقوق بشر در کشورهای جهان مداخله می کند و به خاطر اهداف ژئوپلتیکی خود به اختلاف افکنی و تقابل دامن می زند.

وی در ادامه ادامه بلوکه کردن دارائی های افغانستان از سوی آمریکا را به شدت محکوم کرد.

در همین ارتباط، نماینده دائم چین در سازمان ملل پیشتر از دولت آمریکا خواست به چنبره بر دارایی‌های خارجی کشور افغانستان پایان دهد.

«ژانگ جون» با غیرقابل توجیه خواندن اقدام آمریکا در قبال دارایی‌ های افغاستان اعلام کرد که آمریکا باید فوراً تصمیم خود در خصوص دارایی‌های خارجی افغانستان را لغو کند و این دارایی‌ ها را به این کشور فقیر بازگرداند، تا به کاهش بحران انسانی در این کشور کمک شود.

ژانگ همچنین از دولت واشنگتن خواست به درخواست‌ های مطرح از سوی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و نیز آژانس‌های بشردوستانه در خصوص استرداد بی قید و شرط دارایی‌ های افغانستان توجه کند. این مقام دولت چین گفت پکن از اقدامات جامع با هدف حمایت از توسعه کشور جنگ‌زده افغانستان حمایت می‌کند.

پیش از این نیز «هوآ چونیینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به ادعای آمریکا برای کمک به مردم زلزله زده افغانستان اعلام کرد که مقامات آمریکایی مدعی هستند که آمریکا در کنار مردم افغانستان است. پس چرا ۷ میلیارد دلار (دارایی بلوکه شده افغانستان) را به آنها پس نمی‌دهید؟

نظر شما