شناسهٔ خبر: 55655308 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه صنعتی شریف:

باید برای اساتید و فارغ التحصیلان دکترا امکانات حداقلی فراهم کنیم

فاطمه حسین‌پور

رئیس دانشگاه صنعتی شریف از ایجاد اولین مجتمع نخبه استادی برای دانشگاه صنعتی شریف خبر داد و گفت: باید برای اساتید و فارغ التحصیلان دکترا امکانات حداقلی را فراهم کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا دکتر رسول جلیلی در نشست خبری که عصر امروز در این دانشگاه برگزار شد در خصوص ظرفیت پذیرش دانشجو در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: برای سال تحصیلی جدید در پذیرش دانشجویان ظرفیت مطابق با سال گذشته خواهیم داشت و تغییر ظرفیت، تنها برای رشته مهندسی کامپیوتر ایجاد شده که این ظرفیت از 60  نفر به 120دانشجو افزایش پیدا کرده است. چرا که در حال حاضر رقابت رتبه های زیر 100 در این رشته وجود دارد.

وی درباره خوابگاه های دانشگاه صنعتی شریف گفت: برای سال تحصیلی جدید ظرفیت پذیرش خوابگاهها تغییر نخواهد کرد و با توجه به بازسازی خوابگاههای دانشگاه شریف این خوابگاه ها به دانشجویان ساکن شهرستان تخصیص خواهد یافت.

جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در رابطه با  ارائه امکانات به فارغ التحصیلان دانشگاه شریف گفت: تعریف نخبه در کشور ما نسبت به دو دهه قبل تغییر کرده است وخانواده ها بسترهای بیشتری را برای پرورش و شکوفایی استعدادهای فرزندانشان فراهم می کنند.  

وی در این خصوص ادامه داد: حجم فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف نسبت به حجم نیاز صنعت بیشتر است و زمانی که عرضه از تقاضا بیشتر می شود ما مجبور به صادرات می شویم. خروج فارغ التحصیلان توانا از کشور نیز قابل توجه است. ما در کشور به دانشجویان دکترا حقوق نمی دهیم ولی در دنیا به دانشجویان دکترا حقوق پرداخت می شود و زمانی که دانشجو فارغ التحصیل می شود رقابت شدیدی برای جذب این فارغ التحصیلان نخبه در سطح بین المللی ایجاد می شود. ولی بدانید که هنوز هم وجود دارند فارغ التحصیلانی که شرایط کشور را با تمام کاستی ها می پذیرند و  برخی از این افراد که در خارج از کشور تحصیل می کنند به کشور بازمی گردند.

وی در خصوص جذب هیات علمی در دانشگاه صنعتی شریف گفت: جذب هیات علمی در دانشگاه صنعتی شریف ترتیب بسیار سختی دارد و ما باید برای اعضای هیات علمی حداقل حقوق، مسکن  و محیط آموزشی و پژوهشی خوبی فراهم کنیم که به محل کار و دانشجوی خوب مربوط می شود. محیط آزمایشگاهی ما کیفیت متوسطی دارد  که منتظر دریافت وام هستیم. در مورد مسکن فارغ التحصلان مقطع دکترا نیز امیدواریم با همکاری بنیاد نخبگان اولین مجتمع نخبه استادی را در شهرک دانشگاه در منطقه وردآورد افتتاح کنیم که مسکن هیات علمی ما را تا 5 سال آینده تامین خواهد کرد. همچنین قصد داریم مسکن دانشجویان دکترای متاهل را نیز تامین کنیم تا این جوانان نخبه دغدغه معیشت نداشته باشند.

جلیلی در خصوص اشتغال دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: اگر کسی شریفی شد حتما باید نخبه هم باشد.  ما برای تامین محیط اشتغال دانشجویان ناحیه نوآوری شریف را داریم که شامل 600 شرکت می شود که ظرفیت اشتغال دانشجویان را فراهم می کنند.ولی بعضی از دانشجویان ما تمایلی به کار کردن در این بازار ندارند. به عنوان مثال برخی از آنها طلبه می شوند و یا فارغ التحصیلان زن، مادر بودن و تربیت فرزند را به حقوق های چند ده میلیون تومانی ترجیح می دهند.

وی در خصوص تامین امنیت دانشجویان دانشگاه شریف در خوابگاههای منطقه طرشت گفت: با توجه به خفت گیری های اخیری که در این منطقه شاهد بوده ایم برنامه داریم که تعامل با کلانتری محله و همکاری با بخش خصوصی حافظ امنیت را ارتقاء دهیم.

رئیس دانشگاه شریف در پایان در خصوص بودجه ارائه شده به این دانشگاه گفت: در این سالها سفره آموزش عالی بسیار گسترده شده است و بودجه دولتی توان برآورده کردن این نیازها را ندارد چرا که تعداد دانشگاه های سطح دو و سه بسیار افزایش پیدا کرده که بعضا ظرفیت بسیاری از این دانشگاههای سطح سه خالی است. بنابراین باید برای آموزش عالی کشور آمایش جدیدی اتفاق بیفتد تا این سفره کوچکتر شود و بودجه دانشگاه های برتر افزایش پیدا کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما