شناسهٔ خبر: 55655278 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اتحادیه اروپا میانجی گفتگوی روسای جمهور صربستان و کوزوو در بروکسل

تهران-ایرنا- روسای جمهور کوزوو و صربستان در جریان نشست اتحادیه اروپا در بروکسل دیدار خواهند کرد و قرار است درباره همه مسائل موجود دوطرف تبادل نظر کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از آناتولی، کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد که انتظار می‌رود رهبران کوزوو و صربستان در جریان نشست خود در بروکسل درباره تمام گزینه‌های موجود و مسائل مربوط به روابط دو جانبه خود تبادل نظر کنند.

نبیلا ماسرالی سخنگوی کمیسیون اروپا در امور خارجی، به خبرنگاران گفت: همه مسائل موجود با میانجیگری اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

به دنبال تنش های اخیر بین دو کشور، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه میزبان آلبین کورتی نخست وزیر کوزوو و الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان خواهد بود.

ماسرالی خاطرنشان کرد هدف از میانجیگری اتحادیه اروپا تمرکز روی منافع مردم دو کشور صربستان و کوزوو خواهد بود. وی همچنین تاکید کرد اتحادیه اروپا از دو طرف خواسته است به خصومت‌های خود پایان داده و مسئولانه عمل کنند.

کورتی و ووچیچ روز چهارشنبه به طور جداگانه با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو دیدار خواهند کرد.

تنش ها بین بلگراد و پریشتینا در اواخر ماه جولای پس از اجرای قانونی در کوزوو بالا گرفت. این قانون داشتن کارت شناسایی و پلاک خودرو برای ساکنین صرب خود را اجباری اعلام کرده است.

کوزوو در سال ۱۹۹۹ از صربستان جدا شد و در سال ۲۰۰۸ استقلال خود را اعلام کرد. بیش از ۱۰۰ کشور از جمله ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ترکیه آن را به رسمیت شناخته‌اند. صربستان استقلال کوزوو را به رسمیت نشناخته و همواره ادعای بازپس‌گیری آن را دارد.

نظر شما