شناسهٔ خبر: 55654901 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

کلاهبرداری از متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی ترکیه / هر صندلی فقط ۵۰هزار دلار

تبلیغات این گروه چنان وسوسه انگیز بود که متقاضیان به راحتی فریب خورده بودند، چرا که کلاهبرداران برای وسعت دادن به‌کار خود از هنرپیشه‌ها و افراد سرشناس برای تبلیغات استفاده می‌کردند.

صاحب‌خبر -

تحصیل در رشته‌های پزشکی در معتبرترین دانشگاه‌های ترکیه، ترفند اعضای باندی بود که با تبلیغات گسترده در فضای مجازی توانسته بودند افراد زیادی را فریب داده و از آنها کلاهبرداری کنند. اعضای این باند در ازای هر صندلی در دانشگاه‌های پزشکی 50هزار دلار از طعمه‌هایشان دریافت می‌کردند.

به گزارش همشهری، اعضای این گروه از مدت‌ها قبل 3صفحه اینستاگرامی با عنوان اعزام دانشجو به خارج از کشور، راه‌اندازی کرده بودند و تبلیغات گسترده‌ای در این زمینه انجام می‌دادند. اعضای این باند فکر همه جا را کرده بودند تا همه‌‌چیز را طبیعی جلوه بدهند؛ ‌به‌عنوان مثال دفتری در تهران اجاره و نام معتبری برای مؤسسه خود انتخاب کرده بودند. آنها به بهانه اعزام دانشجو به ترکیه در رشته پزشکی توانسته بودند از هر متقاضی 20تا 50هزاردلار بگیرند و حتی شرایط اقساط هم تعیین کرده بودند.

تبلیغات این گروه چنان وسوسه انگیز بود که متقاضیان به راحتی فریب خورده بودند، چرا که کلاهبرداران برای وسعت دادن به‌کار خود از هنرپیشه‌ها و افراد سرشناس برای تبلیغات استفاده می‌کردند.

کلاهبرداران پس از تبلیغات و به دام انداختن متقاضیانی که سودای تحصیل در خارج از کشور را داشتند به سراغ مرحله بعدی نقشه خود می‌رفتند. آنها محلی را در ترکیه اجاره کرده و سر در آن تابلوی شرکتشان را زده بودند و خوابگاهی نیز برای دانشجویان درنظر گرفته بودند.

همه‌‌چیز اما کاملا نمایشی بود و کالجی که کلاهبرداران تاسیس کرده بودند هیچ اعتباری نداشت. در آنجا دانشجویان سال‌های بالاتر پزشکی آموزش فریب‌خوردگان را به‌عهده می‌گرفتند و خبری از استادان معتبر نبود. چند وقت بعد هم اعضای باند با خانواده‌ها تماس می‌گرفتند و با این ترفند که فرزند شما نمره قبولی را کسب نکرده مدعی می‌شدند که برای خرید صندلی دانشگاه باید 50هزار پرداخت کنند.

هم‌اکنون تعداد زیادی از مالباختگان از اعضای این گروه شکایت کرده‌اند که یکی از آنها در توضیح ماجرا می‌گوید: پس از دیدن تبلیغات اغوا‌کننده در فضای مجازی تصمیم گرفتم فرزندم را برای تحصیل به ترکیه بفرستم. ابتدا مبلغ 22هزار دلار پرداخت کردم که بعد متوجه شدم نه دانشگاهی وجود دارد و نه اقامت قانونی. ماجرای نیاوردن نمره قبولی هم دروغی بیش نبود تا اعضای این گروه با این شگرد فقط جیب‌های خودشان را پر از دلار کنند و حالا نه‌تنها به ما خسارت وارد شده بلکه فرزندانمان از نظر روحی و روانی بهم ریخته‌اند.

شاکی دیگر گفت: من و همسرم هم در فضای مجازی فریب اعضای این باند را خوردیم. آنها در فضای مجازی برای تبلیغات از شاخ‌های اینستاگرام و چهره‌های مشهور و رسانه‌ای استفاده می‌کردند. بعد از آنکه به ادمین پیج پیامی فرستادم، پیامکی برایم ارسال شد با این مضمون که در تاریخ مشخص شده به دفترشان بروم. شاکی ادامه داد: وقتی به دفتر رفتم شرایط تحصیل در ترکیه را برایم توضیح دادند و حتی فیلم‌هایی از امکانات رفاهی مانند ویلا و استخر برای دانشجویان نشانمان داد که وسوسه‌انگیز بود. حتی به دانشجویی زنگ زدند و تلفن را روی آیفون گذاشتند که او توضیح داد شرایط تحصیل و زندگی در آنجا ایده‌آل است و مشکلی وجود ندارد.

در این شرایط بود که فرزندم را راهی ترکیه کردم و قرار شد 20هزاردلار به‌صورت اقساطی بپردازم. آنها می‌گفتند استادان دانشگاه، بعضا ترکیه‌ای یا اروپایی هستند اما همه حرف‌هایشان دروغ از آب در آمد. مدتی پس از اینکه پسرم به ترکیه رفت، اعضای باند با من تماس گرفتند و مدعی شدند که پسرم در دانشگاه نمره قبولی نیاورده اما می‌توانم با پرداخت 50هزار دلار برایش صندلی رشته پزشکی را بخرم.

او گفت: وقتی شرایط را اینطور دیدم، درخواست کردم که پسرم را به ایران بفرستند اما آنها مدعی شدند که اگر پول نپردازی، ‌فرزندم را بیرون می‌کنند و او جای مشخصی نخواهد داشت. من هم که یک مادر بودم نمی‌خواستم پسرم به خطر بیفتد و در یک کشور غریب سرگردان باشد و به ناچار پول را پرداخت کردم.

وی گفت: به ما گفته بودند رشته پزشکی مورد تأیید دانشگاه دولتی است که بعد متوجه شدیم چنین دانشگاهی اصلا وجود ندارد. ما گمان می‌کردیم بچه‌هایمان در دانشگاه تحصیل می‌کنند درصورتی که آنها در بدترین شرایط با یکدیگر در خانه‌های ویلایی زندگی می‌کردند و به کالج تقلبی می‌رفتند.

بازداشت

ماموران اداره سیزدهم پلیس آگاهی پایتخت در این پرونده تحقیقات گسترده‌ای را انجام دادند و برای شناسایی این باند به ردیابی در فضای مجازی پرداختند. آنطور که تحقیقات نشان می‌داد اعضای یک گروه از نام یک کالج معتبر به‌صورت غیرقانونی سوءاستفاده کرده و اکثر آنها در کشور ترکیه ساکن بودند.

تحقیقات نشان می‌داد که مردی به نام سعید در ترکیه گرداننده اصلی این باند است که جرایم متعددی در پرونده خود دارد. در این شرایط بود که نام این مجرم سابقه دار در لیست پلیس بین‌الملل قرار گرفت و دستور بازداشت وی از سوی بازپرس شعبه هفتم دادسرای ناحیه33 تهران صادر شد. اما در تهران مأموران از هیچ تلاشی دریغ نکردند تا اینکه نفر دوم این باند در پایتخت شناسایی و دستگیر شد.

این درحالی بود که هر روز بر تعداد شاکیان این پرونده افزوده می‌شد، شاکیانی که می‌گفتند از سوی سعید پیامک‌های عجیبی دریافت می‌کنند با این مضمون که اگر شکایت نکنند، ‌فرزندانشان در رشته‌های معتبر دانشگاه‌های ترکیه پذیرش خواهند شد.

تهدیدهایی که نشان می‌داد اعضای این گروه از اینکه پای پلیس به ماجرا باز شده ترسیده‌اند و در تکاپو هستند مالباختگان از شکایت صرف‌نظر کنند.

ما کلاهبردار نیستیم

متهم 47ساله کارشناس ارشد روانشناسی و دانشجوی دکتری یکی از دانشگاه‌های معتبر ایران است. او می‌گوید سابقه کیفری ندارد و کارش را قانونی انجام می‌داده است.

 

از اسم یک مؤسسه استفاده کرده‌اید و افراد را به بهانه تحصیل به خارج از کشور فرستاده‌اید بعد ادعا می‌کنید کارتان قانونی بوده است؟

ما کلاهبردار نیستیم، درست است که مجوز قانونی از وزارت علوم نداریم اما درخواست برای مجوز داده بودیم.

مگر اتهامتان کلاهبرداری نیست؟

هنوز تفهیم نشده، فقط گفته‌اند تعدادی دانشجو که برای تحصیل به خارج از کشور رفته‌اند از ما شاکی شده‌اند. حتی شنیدم می‌گویند 200تا شاکی داریم اما تأکید می‌کنم ما کلاهبردار نیستیم.

اما وعده‌هایتان دروغ از آب در آمده است؟

ما تبلیغات گسترده در فضای مجازی انجام دادیم تا افراد متقاضی تحصیل در رشته پزشکی را به کشور ترکیه بفرستیم. در آنجا ورود به دانشگاه راحت نیست. در آنجا باید آزمون بدهند که مانند کنکور در ایران است. اگر هم پولی گرفته شده برای اقامت و هزینه غذا و خرد و خوراک است. در آنجا ما افراد را در کالجمان برای آن آزمون آماده می‌کنیم. دیگر بستگی به هوش هر فرد دارد، خب طبیعتا هر فردی موفق نمی‌شود!

اما از هرکس بین 20هزار دلار تا 50هزار دلار پول می‌گرفتید؟

خب تحصیل در کشور خارجی هزینه دارد! آن هم رشته پزشکی. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه معمولا از 50میلیون تومان تا 400میلیون تومان است. خرج زندگی هم برای یک سال تقریبا از 500تا 600میلیون تومان است.

نقش تو چیست؟

مشاور هستم و کارهای جذب دانشجو را در ایران انجام می‌دهم. ما 7ساختمان داریم که یکی از آنها ساختمان آموزش بود. 3ساختمان برای خانم‌ها و 3ساختمان دیگر برای آقایان.

جذب دانشجو به چه صورت بود؟

تبلیغات در فضای مجازی. البته سایت هم داریم، سایت اما زیرنظر هیچ ارگانی نیست و خومان درستش کردیم.

منبع همشهری

نظر شما