شناسهٔ خبر: 55654881 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در دیدار استاندار کربلا با معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح شد:

از کنترل ترافیک با سیستم‌های هوشمند تا جایگاه بیستم مترو تهران در جهان

تهران - ایرنا - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر کنترل هوشمند ترافیک، گفت: برای مدیریت ترافیک پایتخت سیستم متمرکز کنترل چراغ های راهنمایی و رانندگی را راه اندازی کردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش عصر سه شنبه خبرنگار ایرنا از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سید مجتبی شفیعی در دیدار با نصیف الخطایی استاندار کربلا با بیان اینکه کنترل زمان‌بندی چراغ‌های تقاطع‌ها به دو شیوه منفرد و متمرکز(هماهنگ‌شده) انجام می‌شود، گفت: یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های کنترل چراغ‌های راهنمایی، این سیستم هوشمند است که از ۲۱ سال پیش در تهران استفاده می‌شود و به‌صورت متمرکز، زمان‌بندی همه چراغ‌ها را کنترل می‌کند.

به گفته وی، نرم‌افزار این سیستم از کشور استرالیا وارد شده اما سخت‌افزارهای موردنیاز آن در ایران تولید می‌شود، این امکان وجود دارد که ما این سیستم و کنترل‌کننده‌های پیشرفته را در کربلا راه‌اندازی کنیم که موجب کنترل و کاهش ترافیک این شهر خواهد شد.

معاون شهردار تهران درباره توانمندی دیگر معاونت حمل و نقل و ترافیک اظهار کرد: بیش از ۱۰ سال است که در تهران از سیستم کنترل  برای اتوبوس‌های شرکت واحد استفاده می‌شود، این سیستم در اتوبوس‌های درون‌شهری برای مکان‌یابیِ خودکارِ اتوبوس‌ها استفاده می‌شود و از طریق آن می‌دانیم که هر اتوبوسی در کجا قرار دارد و چگونه و چه مدتی خدمات رسانی‌ می‌کند. ما می‌توانیم این سیستم و سیستم جمع آوری اتوماتیک کرایه را در اختیار شهرداری کربلا قرار دهیم.

شفیعی درباره یکی دیگر از توانمندی‌های حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: سیستم ثبت پلاک خودرو یکی از فناوری‌هایی است که در داخل کشور ایجاد شده و توسعه پیدا کرده است کاربردهای این سیستم غیر از مباحث امنیتی، در حوزه تشخیص تخلفات خودرو است و تخلف‌هایی مثل سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز و ثبت خودروهای ورودی به محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا را ثبت می‌کند.

وی افزود: ما در تهران برای کنترل آلودگی هوا و ترافیک شهر، دو طرح محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا را اجرا می‌کنیم و حدود ۱۰۶ هزار خودرو روزانه امکان ورود به این محدوده‌ها و مرکز شهر را دارند. البته خودروهای حمل و نقل عمومی، امدادی و انتظامی محدودیتی برای تردد در این محدوده‌ها ندارند. پلاک خودروهایی که به‌صورت غیرمجاز وارد محدوده‌های ترافیکی می‌شوند ثبت شده و به پلیس گزارش می‌شوند.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: ما برای تردد خودروها در محدوده‌های ترافیکی عوارضی را پیش‌بینی کرده‌ایم که از طریق یک نرم‌افزار میزان عوارض مشخص می‌شود و خودروها در ساعات اوج ترافیک مشمول عوارض بیشتر می‌شوند و هم‌چنین خودروهایی که آلایندگی کمتری دارند، عوارض کمتری پرداخت می‌کنند. ما در عرصه‌های دیگر مثل مهندسی ایمنی و ترافیک، تجاربی در حوزه ایمن‌سازی معابر برای کاهش تصادفات و هم‌چنین در حوزه مترو، توانمندی‌هایی داریم که می‌توانیم در اختیار استانداری عراق قرار دهیم.

از کنترل ترافیک با سیستم‌های هوشمند تا جایگاه بیستم مترو تهران در جهان

جایگاه بیستم مترو تهران در جهان
وی افزود: درخصوص مترو ما رتبه ۲۰ را در بین ۲۵۰ شهر دنیا داریم. غیر از قطار که حدود ۸۰ درصد تکنولوژی آن از خارج تامین می‌شود، بخش زیادی از تجهیزات و خدمات توسط متخصصان داخلی تولید و ارائه می‌شوند. از مرحله طراحی و برنامه‌ریزی برای ساخت و حفر تونل تا تجهیزات و مدیریت ایستگاه‌ها توسط متخصصان ایرانی انجام می‌شود همچنین سیستمی برای شناسایی چهره مسافران داریم که می‌توانیم درخصوص انتقال تجارب و تجهیزات با دوستان عراقی تبادل‌نظر کرده و تقاهمنامه همکاری امضا کنیم.

معاون شهردار تهران با بیان این که معاونت و سازمان حمل و نقل ترافیک از حدود ۵۰ سال پیش مشغول فعالیت و خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی است و مرکز هوشمند کنترل ترافیک تهران نیز ۲۶ سال سابقه فعالیت دارد.

وی تاکید کرد: ما در عرصه‌های مختلف حوزه حمل و نقل عمومی و به‌کارگیری سیستم هوشمند، با تمام توان و افتخار، آمادگی تبادل تجربه و مشارکت داریم.

در این دیدار، استاندار کربلا نیز ضمن تشکر از میزبانی شهرداری تهران گفت: ما می‌توانیم درخصوص اشتراکات تاریخی، مذهبی و مدیریتی، تبادل تجربه کنیم تا خدمات بهتری را به مردم کشور خود ارائه کنیم.

نصیف الخطایی، گفت: با وجود فشرده بودن برنامه‌های کاری‌اش در تهران، تمایل داشته است که حتما از مرکز کنترل ترافیک و مترو تهران بازدید کند و با معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران دیداری داشته باشد.

استاندار کربلا تصریح کرد: در سال‌های اخیر با توفیق الهی و مشارکت‌ خیّرین توانستیم سطح خدمات خود را در استان کربلا ارتقا دهیم یکی از مهم‌ترین خدمات، سیستم نظارت بر حمل و نقل عمومی است که مطمئن هستم دوستان ما در تهران تجارب ارزنده‌ای در این حوزه دارند.

وی در پایان از معاون شهردار تهران دعوت کرد که به همراه هیأتی از مدیران و متخصصان حمل و نقل و ترافیک از کربلا بازدید کرده تا مکانیزم‌های همکاری را ارتقا دهند.

نظر شما