شناسهٔ خبر: 55654386 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ورود «ابر سامانه موشکی اس-500 » به ارتش روسیه ‌

رسانه‌های روسی اعلام کردند که سامانه قدرتمند موشکی «اس-500» به طور رسمی وارد ارتش روسیه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع روسیه و شرکت «آلماز-آنتی» در مراسمی که روز سه‌شنبه در مجمع بین‌المللی فنی-نظامی ارتش روسیه  برگزار شد، قراردادی را برای تحویل جدیدترین سامانه‌های پدافند هوایی «اس-۵۰۰» به نیروهای روس امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» در این مراسم اعلام شد که قرارداد دولتی برای تحویل سامانه موشکی زمین به هوای دوربرد اس-۵۰۰ امضا شده است. این قرارداد توسط «آلکسی کریوروچکو» معاون وزیر دفاع و «ویتالی نسکورودوف» معاون شرکت آلماز-آنتی امضا شد.

اس-۵۰۰ برای از بین بردن تمام سلاح‌های تهاجمی هوافضای موجود و آینده در تمام ارتفاعات و سرعت طراحی شده است. کارشناسان نظامی این سامانه موشکی را «کابوس آمریکا» نامیده‌اند.

اس-۵۰۰، سلاحی است که مسکو امیدوار است قدرت دفاعی خود را تقویت کرده و به پرفروش‌ترین محصول صادراتی تبدیل شود. اس-۵۰۰ به عنوان یک سامانه دفاع فضایی توصیف شده است و می‌تواند موشک‌های بالستیک قاره پیما، موشک‌های کروز مافوق صوت و هواپیماها را رهگیری کند.

 

روسیه سال گذشته آزمایش این سامانه را آغاز کرد و ارتش روسیه اعلام کرده که اولین آتشبار اس-۵۰۰  اطراف شهر مسکو مستقر خواهد شد.

گفته می‌شود این سامانه از حیث سرعت و قدرت از اس-۴۰۰ برتر است و برد عملیاتی آن ۶۰۰ کیلومتر است و بین سه تا چهار ثانیه سریع‌تر از سامانه اس-۴۰۰ عمل می‌کند. موشک‌های اس-۵۰۰ قادرند موشک‌های کروز و  قاره‌پیما با سرعتی فراتر از پنج ماخ را رهگیری کنند. شرکت آلماز آنتی سازنده این سامانه مدعی است که اس-۵۰۰ می‌تواند ماهواره‌های پایین‌تر از مدار زمین را هدف گیرد.

 مدیر شرکت آلماز آنتی گفته که اس -۵۰۰ ضربه‌ای به حیثیت نظامی آمریکا وارد می‌کند و تمامی سلاح‌های هجومی آمریکا را از کار انداخته و از تمام لایه‌های دفاع هوایی و موشکی آمریکا رد می‌شود.

«سرگئی باباکوف» فرمانده نیروهای دفاع موشکی نیروهای هوافضای روسیه ، در مصاحبه با روزنامه «کراسنایا زوزدا» متعلق به وزارت دفاع روسیه گفت: «در حال حاضر تعدادی آزمایش با پرتاب‌های رزمی انجام شده است. موشکهای هدایت شونده این سامانه با موفقیت به اهداف هوایی برخورد کردند».

نوع فعلی این سامانه سطح محور است و در صورت لزوم می‌تواند برای نیروی دریایی نیز کاربرد داشته باشد. نسخه دریایی اس-۵۰۰ می‌تواند از الگوی توسعه مشابه اس-۳۰۰ و اس- ۴۰۰ برخوردار باشد.

انتهای پیام/ص

نظر شما