شناسهٔ خبر: 55654337 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

«حمايت از خانواده و جواني جمعيت»؛ قانوني راهبردي براي ايران

صاحب‌خبر -
«حمايت از خانواده و جواني جمعيت»؛ قانوني راهبردي براي ايران
خبرگزاری آریا-رئیس فراکسیون جمعیت مجلس گفت: در 8 ماه گذشته 20 درصد از قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» اجرایی شده است و این قانون برای آینده کشور یک قانون راهبردی است.
به گزارش خبرگزاری آریا، فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز و در همایش کشوری «تبیین نقش ماما در دستیابی به اهداف قانونی جوانی جمعیت» در هتل قلب تهران افزود: با توجه به این که قوانینی داشته‌ایم که پس از 15 سال 2 درصد اجرا شدند اجرای 20 درصدی قانون جوانی جمعیت در این مدت اتفاق خوشایندی است و ما را به اجرای مابقی این قانون امیدوار می‌کند.
وی با بیان اینکه نظام سلامت کشور از این قانون استقبال کرده است، ادامه داد: لازم است هر ماما یک نسخه از این قانون را همراه خود داشته باشد، در قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» به 21 مسئله اساسی کشور در رابطه با جمعیت پرداخته شده و ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی مزایای فرزندآوری در این قانون پیش بینی شده است.
افزایش فرزندآوری دغدغه همه دنیا
رئیس فراکسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی گفت: فرزندآوری فقط دغدغه نظام ما نیست بلکه همه دنیا به این مسئله توجه دارد؛ افزایش جمعیت و فرزندآوری مسئله تک تک ماست، بی‌توجهی به افزایش جمعیت معادل با تنها ماندن، پیری، نبود نیروی کار و نبود رشد فردی، اجتماعی و روانی افراد جامعه است.
محمدبیگی با اشاره به برخی از مزایای قانون جوانی جمعیت همانند افزایش استخدام ماماها افزود: برای الکترونیکی شدن فرآیند‌های سلامت، امسال 700 میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است و ثبت این فرآیند‌ها موجب می‌شود کار ماما‌ها بیشتر دیده و ارزیابی شود.
اعطای 50 هزار خودرو به مادران
وی با اشاره به این که بر اساس قانون جوانی جمعیت تاکنون به 50 هزار مادر خودرو اعطا شده است، ادامه داد: هر مادری از فرزند دوم به بعد می‌تواند خودرو ثبت نام کند. در این قانون برای تولد هر فرزند، سهام نوزاد پیش بینی شده است. تاکنون 450 میلیارد تومان وام فرزند به زوجین اعطا شده است. پوشش بیمه‌ای پیش بینی شده در قانون همه آزمایش‌های مادر و جنین و فرآیند بارداری را ارزان می‌کند.
تدوین قانون جوانی جمعیت به روش حل مسئله
رئیس فراکسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمایت از زوج‌های جوان، اعطای ودیعه مسکن به خانواده‌های پرفرزند، پوشش گسترده بیمه هزینه‌های درمان و راه اندازی مراکز سطح دو ناباروری بخشی از مزایای قانون جوانی جمعیت است، گفت: این قانون به روش حل مسئله نوشته شده است، تسهیلات پیش بینی شده در قانون با توجه به شرایط امروز اقتصادی کشور خوب است، برای اجرای این قانون امسال 12 هزار میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است.
محمدبیگی با اشاره به این که به ماما‌ها کارانه پرداخت خواهد شد، افزود: براساس این قانون مادران دارای 5 فرزند در سن 42 سالگی بازنشسته می‌شوند و همه مادران دارای 3 فرزند بیمه می‌شوند، شیفت شب مادران باردار اختیاری می‌شود و دور کاری مادران افزایش می‌یابد، همچنین همه وزارتخانه‌ها مکلف هستند مهد کودک داشته باشند.
وی با بیان اینکه متاسفانه در مرحله اضمحلال جمعیتی و قومیتی قرار گرفته‌ایم، ادامه داد: برنامه تنظیم خانواده 10 ساله بود و اجرای آن باید سال 79 لغو می‌شد، ولی این برنامه سه برابر مدت پیش بینی شده اجرا شد، ایران برنامه تنظیم خانواده را همزمان با کشور کره شروع کرد، ولی شیب سالمندی کره یک سوم شیب ایران است.
رئیس فراکسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری 140 جلسه مشاوره با دانشمندان، کارشناسان و اعضای انجمن‌های علمی و تخصصی برای تدوین قانون حمایت خانواده و جوانی جمعیت، گفت: 34 ماده از این قانون یعنی 60 درصد از آن مربوط به حوزه سلامت است.

نظر شما