شناسهٔ خبر: 55654301 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح کرد؛

تهران در رتبه بیستم شهرهای جهان در حوزه مترو

مهشید جعفری معظم

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: مترو تهران رتبه ۲۰ را در بین ۲۵۰ شهر دنیا دارد و جز قطار بخش زیادی از تجهیزات و خدمات توسط متخصصان داخلی تولید و ارائه می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، استاندار کربلا به همراه هیأت عراقی از مرکز کنترل ترافیک و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بازدید و با سید مجتبی شفیعی، معاون شهردار دیدار کرد.

شفیعی در این دیدار توضیحاتی درباره وضعیت حمل و نقل عمومی و نحوه کنترل ترافیک شهر تهران ارائه کرده و برای تبادل و به‌اشتراک گذاشتن تجربه و تخصص شهرداری تهران با استانداری و شهرداری کربلا در حوزه حمل و نقل عمومی و ترافیک اعلام آمادگی کرد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه معاونت و سازمان حمل و نقل ترافیک از حدود ۵۰ سال پیش مشغول فعالیت و خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی است و مرکز هوشمند کنترل ترافیک تهران نیز ۲۶ سال سابقه فعالیت دارد تاکید کرد: ما در عرصه‌های مختلف حوزه حمل و نقل عمومی و به‌کارگیری سیستم هوشمند، با تمام توان و افتخار، آمادگی تبادل تجربه و مشارکت داریم.

در ادامه این نشست، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به برخی از توانمندی‌های شهرداری تهران که ممکن است مورد توجه هیأت عراقی قرار گیرد، اشاره کرد و گفت: برای کنترل ترافیک تهران از سیستم‌های هوشمند استفاده می‌شود و یکی از توانمندی‌های ما برای مدیریت ترافیک شهر، استفاده از سیستم متمرکز کنترل چراغ‌های راهنمایی است. کنترل زمان‌بندی چراغ‌های تقاطع‌ها به دو شیوه منفرد و متمرکز (هماهنگ‌شده) انجام می‌شود.

شفیعی افزود: یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های کنترل چراغ‌های راهنمایی، سیستم هوشمند SCATS است که از ۲۱ سال پیش در تهران استفاده می‌شود و به‌صورت متمرکز، زمان‌بندی همه چراغ‌ها را کنترل می‌کند. نرم‌افزار این سیستم از کشور استرالیا وارد شده اما سخت‌افزارهای موردنیاز آن در ایران تولید می‌شود. این امکان وجود دارد که ما این سیستم و کنترل‌کننده‌های پیشرفته را در کربلا راه‌اندازی کنیم که موجب کنترل و کاهش ترافیک این شهر خواهد شد.

معاون شهردار تهران درباره توانمندی دیگر معاونت حمل و نقل و ترافیک اظهار کرد: بیش از ۱۰ سال است که در تهران از سیستم کنترل ABL برای اتوبوس‌های شرکت واحد استفاده می‌شود. این سیستم در اتوبوس‌های درون‌شهری برای مکان‌یابیِ خودکارِ اتوبوس‌ها استفاده می‌شود و از طریق آن می‌دانیم که هر اتوبوسی در کجا قرار دارد و چگونه و چه مدتی خدمات رسانی می‌کند. ما می‌توانیم این سیستم و سیستم AFC یا همان سیستم جمع آوری اتوماتیک کرایه را در اختیار شهرداری کربلا قرار دهیم.

شفیعی درباره یکی دیگر از توانمندی‌های حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: سیستم ثبت پلاک خودرو یکی از فناوری‌هایی است که در داخل کشور ایجاد شده و توسعه پیدا کرده است. کاربردهای این سیستم غیر از مباحث امنیتی، در حوزه تشخیص تخلفات خودرو است و تخلف‌هایی مثل سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز و ثبت خودروهای ورودی به محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا را ثبت می‌کند.

وی افزود: ما در تهران برای کنترل آلودگی هوا و ترافیک شهر، دو طرح محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا را اجرا می‌کنیم و حدود ۱۰۶ هزار خودرو روزانه امکان ورود به این محدوده‌ها و مرکز شهر را دارند. البته خودروهای حمل و نقل عمومی، امدادی و انتظامی محدودیتی برای تردد در این محدوده‌ها ندارند. پلاک خودروهایی که به‌صورت غیرمجاز وارد محدوده‌های ترافیکی می‌شوند ثبت شده و به پلیس گزارش می‌شوند.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: ما برای تردد خودروها در محدوده‌های ترافیکی عوارضی را پیش‌بینی کرده‌ایم که از طریق یک نرم‌افزار میزان عوارض مشخص می‌شود و خودروها در ساعات اوج ترافیک مشمول عوارض بیشتر می‌شوند و هم‌چنین خودروهایی که آلایندگی کمتری دارند، عوارض کمتری پرداخت می‌کنند. ما در عرصه‌های دیگر مثل مهندسی ایمنی و ترافیک، تجاربی در حوزه ایمن‌سازی معابر برای کاهش تصادفات و هم‌چنین در حوزه مترو، توانمندی‌هایی داریم که می‌توانیم در اختیار استانداری عراق قرار دهیم.

وی افزود: درخصوص مترو ما رتبه ۲۰ را در بین ۲۵۰ شهر دنیا داریم. غیر از قطار که حدود ۸۰ درصد تکنولوژی آن از خارج تأمین می‌شود، بخش زیادی از تجهیزات و خدمات توسط متخصصان داخلی تولید و ارائه می‌شوند. از مرحله طراحی و برنامه‌ریزی برای ساخت و حفر تونل تا تجهیزات و مدیریت ایستگاه‌ها و … توسط متخصصان ایرانی انجام می‌شود. هم‌چنین سیستمی برای شناسایی چهره مسافران داریم که می‌توانیم درخصوص انتقال تجارب و تجهیزات با دوستان عراقی تبادل‌نظر کرده و تقاهمنامه همکاری امضا کنیم.

در این دیدار، نصیف الخطایی، استاندار کربلا نیز ضمن تشکر از میزبانی شهرداری تهران گفت: ما می‌توانیم درخصوص اشتراکات تاریخی، مذهبی و مدیریتی، تبادل تجربه کنیم تا خدمات بهتری را به مردم کشور خود ارائه کنیم.

وی گفت: با وجود فشرده بودن برنامه‌های کاری‌اش در تهران، تمایل داشته است که حتماً از مرکز کنترل ترافیک و مترو تهران بازدید کند و با معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران دیداری داشته باشد.

استاندار کربلا تصریح کرد: در سال‌های اخیر با توفیق الهی و مشارکت خیّرین توانستیم سطح خدمات خود را در استان کربلا ارتقا دهیم. یکی از مهم‌ترین خدمات، سیستم نظارت بر حمل و نقل عمومی است که مطمئن هستم دوستان ما در تهران تجارب ارزنده‌ای در این حوزه دارند.

وی در پایان از معاون شهردار تهران دعوت کرد که به همراه هیأتی از مدیران و متخصصان حمل و نقل و ترافیک از کربلا بازدید کرده تا مکانیزم‌های همکاری را ارتقا دهند.

نظر شما