شناسهٔ خبر: 55654225 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

کنعانی‌زادگان: بازیکن پرسپولیس بودم، اما بستنی می‌فروختم

محمدحسین کنعانی‌زادگان گفت: خیلی‌ها می‌گویند انگلیس، ولز و آمریکا در گروه ما هستند که تیم قدری هستند، من منکر این موضوع نمی‌شوم، ولی ما هم ایران هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر، محمدحسین کنعانی‌زادگان مدافع ثابت تیم ملی دومین فصل حضورش را در فوتبال قطر و باشگاه الاهلی سپری می‌کند. با این حال کنعانی‌زادگان در دومین فصل حضورش در این باشگاه بازوبند کاپیتانی را بر بازو می‌بندد و این هفته موفق شد از روی نقطه پنالتی برای تیمش گلزنی کند. همین موضوع بهانه‌ای شد تا با محمد حسین تماس بگیریم و در خصوص شرایطش در فوتبال قطر، تیم ملی، جام جهانی صحبت کنیم. البته در ادامه مصاحبه به سراغ سوال‌های غیرفوتبالی هم رفتیم تا گفت و گو سر و شکل متفاوتی به خود بگیرد و برای مخاطب هم جذاب باشد. گفت و گو با یکی از بهترین مدافعان حال حاضر فوتبال ایران در ادامه می‌خوانید:

شرایط در الاهلی چطور است؟

خداراشکر همه چیز خوب است. لیگ شروع شده و در دو بازی ابتدایی ۴ امتیاز گرفتیم که نتیجه‌ای خوب محسوب می‌شود. فعلا در رده‌های بالا قرار داریم و امیدوارم بتوانیم همین روند را تا پایان فصل ادامه بدهیم.

این هفته با بازوبند کاپیتانی موفق شدی گل هم بزنی. در این خصوص صحبت کن.

خب نظر سرمربی تیم این است که من کاپیتان باشم. خوشحالم که در تیمم بازوبند را می‌بندم. خب من پنالتی زن اول تیم هم هستم و در تمرینات خیلی تمرین پنالتی می‌کنم. خدا را شکر که پنالتی هم تبدیل به گل شد و توانستیم مقابل تیم قدرتمند الدحیل یک امتیاز بگیریم.

وضعیت شجاع چطور است. ظاهرا مصدومیتش کاملا برطرف شده و در هر دو بازی هم کنار تو بازی کرد.

بله؛ مصدومیت را پشت سر گذاشت و الان خوب تمرین می‌کند. در هر دو بازی به صورت کامل بازی کرد و روز به روز هم بهتر می‌شود. شجاع یکی از بهترین مدافعان ایران است و در سطح آسیا هم شناخته شده است. تجربه بازی در قطر را هم دارد و همین موضوع باعث شد تا مدیران الاهلی او را جذب کنند. از اینکه دوباره با شجاع در یک تیم باشگاهی همبازی شدم، خیلی خوشحالم. امیدوارم در کنار هم بتوانیم اتفاقات خوبی را در الاهلی و البته در تیم ملی رقم بزنیم و عملکرد مناسبی داشته باشیم. فکر می‌کنم همبازی شدن مجدد من و شجاع باعث هماهنگی بیشتر ما خواهد شد و این موضوع به تیم ملی هم کمک خواهد کرد. واقعیت این است که من و شجاع درک بسیار خوبی از بازی هم داریم و به قول معروف چشم بسته یکدیگر را پیدا می‌کنیم و دقیقا می‌دانیم چطور هم را پوشش دهیم.

لیگ ایران هم شروع شد و در اولین گام پرسپولیس موفق نشد از پس ذوب آهن بربیاید. بازی را دیدی؟

بله مگر می‌شود بازی‌های پرسپولیس را نبینم. به نظرم نمایش پرسپولیس در اولین بازی خوب بود و اگر بدشانسی نبود، حتما ۳ امتیاز را می‌گرفتند. پرسپولیس تیم بسیار خوبی دارد، کادرفنی این تیم عالی است و قطعا حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت و مدعی اصلی قهرمانی در این فصل خواهد بود.

پرسپولیس تابستان شلوغی را پشت سر گذاشت. خریدهای این تیم را چطور می‌بینی؟

خریدهایی که کردند بازیکنان ملی پوش بودند که اصلا نیازی به تعریف من ندارند. همگی از دوستان و همبازیان من در تیم ملی هستند. خیلی از این بابت خوشحالم و امیدوارم همه این نفرات و اگر بازیکنی قرار است که بعدا اضافه شود، در پرسپولیس بدرخشند و در پایان فصل جام قهرمانی را به هواداران هدیه دهند. بازهم می‌گویم که پرسپولیس مدعی اصلی قهرمانی در این فصل است و از ته دلم آرزو می‌کنم جام قهرمانی در پایان فصل به تیم محبوبم برسد.

تو چند فصل در کنار سیدجلال بازی کردی. در خصوص ورود او به دنیای مربیگری چه نظری داری؟

بارها گفتم که چیزهای زیادی از سید جلال یادگرفتم و او بدون شک یکی از بهترین مدافعان تاریخ فوتبال ایران است. افتخاراتی که او بدست آورده، فوق العاده است و بعید می‌دانم کسی بتواند رکورد او را در قهرمانی‌هایی لیگ برتر بزند. من که فکر می‌کنم، سید به راحتی چند سال دیگر می‌توانست بازی کند، چون زندگی سالمی‌دارد و خیلی خوب تمرین می‌کرد. حالا هم که وارد دنیای مربیگری هم شده، من شک ندارم در این راه موفق خواهد شد. سیدجلال قدرت رهبری بسیار بالایی دارد و همین موضوع قطعا به او در مربیگری هم کمک خواهد کرد. من معتقدم سید در آینده یکی از بهترین مربیان ایران خواهد شد.

در چند وقت اخیر حواشی زیادی حول تیم ملی ایجاد شد. در مورد استوری‌های بازیکنان در حمایت و یا برکناری اسکوچیچ چه صحبتی داری؟

واقعیت این است که اصلا نمی‌خواهم به این موضوع دامن بزنم و در موردش حرفی بزنم. تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که ما همگی سرباز ایران هستیم و جانمان را برای تیم ملی می‌دهیم.

بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان اسکوچیچ در تیم ملی ماندنی شد. در این مورد نظرت چیست؟

من فکر می‌کنم ماندن اسکوچیچ بهترین تصمیم بود. به نظرم انتقادها از اسکوچیچ بی رحمانه و بعضا ناجوانمردانه است. او بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی در جام جهانی است. من می‌دانم چقدر زحمت می‌کشد و چه کارهایی برای موفقیت تیم ملی انجام می‌دهد. اسکوچیچ وقتی مربی تیم ملی شد که کسی جرات این کار را نداشت. یادمان نرود که در چه شرایطی از مرحله اول مقدماتی صعود کردیم و به چه راحتی راهی جام جهانی شدیم. نتایج اسکوچیچ با تیم ملی فوق العاده بوده و نباید به خاطر یک باخت در بازی دوستانه اسکوچیچ را بکوبند.با این حال بازهم می‌گویم من به عنوان بازیکن، سرباز کشورم هستم و تنها هدف ما موفقیت تیم ملی است نه چیز دیگری.

خیلی‌ها معتقدند با توجه به روند آماده سازی تیم ملی، باخت مقابل تیم قدرتمندی مثل انگلیس حتمی‌است و در واقع ما در جام جهانی شانسی نداریم. نظر تو در این رابطه چیست؟

به طور کلی منفی نگری را دوست ندارم. من همیشه مثبت فکر می‌کنم و همه چیز را مثبت می‌بینم و به چیزهای منفی فکر نمی‌کنم. خیلی‌ها می‌گویند انگلیس، ولز و آمریکا در گروه ما هستند که تیم قدری هستند. من منکر این موضوع نمی‌شوم ولی ما هم ایران هستیم و تمام تلاش خودمان را خواهیم کرد تا با صعود از این گروه راهی مرحله بعدی شویم. در جام جهانی قبلی هم ما مقابل تیم‌های بزرگی مثل پرتغال و اسپانیا بازی کردیم و برای ما فرقی نمی‌کند جلوی چه تیمی بازی کنیم. شک نکنید با تمام قوا در جام جهانی حاضر خواهیم شد و این موضوع را نشان خواهیم داد. خودم برای بازی مقابل انگلیس لحظه شماری می‌کنم. بازی خیلی سختی است. بازی اول است و آنها می‌آیند که بهترین عملکرد را داشته باشند تا در بازی اول امتیاز بگیرند و ما هم همینطور. آنها شناختی از ما ندارند و ما هم همینطور. امیدوارم با بهترین امکانات و آماده سازی به جام جهانی برسیم و به همه دنیا نشان دهیم چه قدرتی داریم.

می‌خواهم از سوالات فوتبالی فاصله بگیرم و چند سوال غیرفوتبالی و البته شخصی از تو بپرسم. موافقی؟

خدا به خیر کند. اگر ما را وارد حاشیه نمی‌کنی، بپرس. (با خنده)

زندگی در قطر و در آن گرما سخت نیست؟

خب از نظر آب و هوایی شما درست می‌گویی و خیلی سخت است. هرچند همه جا کولر و سیستم خنک‌کننده هوا دارد. ولی انصافا از لحاظ امکانات کشور بسیار پیشرفته‌ای است و هرچیزی که بخواهی فراهم است. ضمن اینکه دوری از خانواده که سخت ترین بخش کار است، دیگر جزیی از شغل ما محسوب می‌شود و باید با آن کنار بیاییم. هرچند کار بسیار دشواری است. البته این را هم بگویم که چون من بچه جنوب هستم، عربی را خوب متوجه می‌شوم. به همین دلیل در اینجا راحت تر می‌توانم ارتباط برقرار کنم و از این لحاظ برای من خوب است.

قصد ازدواج نداری؟

خب هر آدمی‌دوست دارد که تشکیل خانواده بدهد و من هم جدا از بقیه نیستم. با این حال باید قبول کنیم ازدواج مسئولیت بسیار سنگینی است و اصلا کار راحتی نخواهد بود. من تمام فکر و وقتم برای فوتبال است و واقعا فرصت فکر کردن روی موضوعات دیگر را ندارم. به همین خاطر فعلا فقط به فوتبال فکر می‌کنم و اصلا در فکر ازدواج نیستم. حالا تا بعد باید ببینیم چه پیش خواهد آمد و چه چیزهایی در زندگی آدم رخ خواهد داد.

حسین چقدر برای ظاهر و تیپ خودت وقت می‌گذاری و چقدر هزینه می‌کنی؟

خب به نظرم ظاهر خیلی مهم است و من به تیپ و لباسم خیلی اهمییت می‌دهم. من همیشه به این فکر می‌کنم که باید هرجا که می‌روم بهترین لباس‌ها را بپوشم و ظاهری آراسته و خوب داشته باشم. همیشه دوست دارم از لباس‌های برند استفاده کنم و از این کار لذت می‌برم. البته این به معنی آن نیست که پول عجیب و غریبی برای تیپ خودم خرج کنم.

کلا در زندگی آدم ولخرجی هستی؟

ولخرج نیستم و همیشه حواسم به پولی که خرج می‌کنم هست. با این حال خوب خرج می‌کنم و سعی می‌کنم علاوه بر کمک کردن به اطرافیانم، برای خودم هم خوب خرج کنم.

خارج از فوتبال بیزنس خاصی را انجام می‌دهی؟

بیزنس خاصی که فکرش را بکنید نه ولی خب اگر فرصتی برای سرمایه گذاری در ملک بدست بیاورم، سعی می‌کنم انجام دهم.

اگر فوتبالیست نمی‌شدی چه کاری انجام می‌دادی؟

نمی‌دانم واقعا چون اصلا به آن فکر نکردم. همیشه عاشق فوتبال بودم و از بچگی فوتبال بازی می‌کردم. هیچوقت شغل دیگری را مدنظر نداشتم و همواره در فکر فوتبالیست شدن بودم. پدرم در شهرمان کفاش بود، من کفاشی بلد نیستم ولی شاید فوتبالیست نمی‌شدم، به سراغ شغل پدری ام می‌رفتم و کفاش می‌شدم.

بعد از فوتبالت شغل خاصی را مدنظر داری و یا اینکه می‌خواهی در فوتبال بمانی و مربیگری کنی؟

خب منی که سال‌هاست در فوتبال هستم و از بچگی عاشق فوتبال بودم، نمی‌توانم به راحتی از فوتبال دل بکنم. واقعا به این مسائل فکر نکردم و به نظرم باید هرکاری خودش پیش بیاید. نمی‌دانم در آینده چه اتفاقاتی رخ می‌دهد ولی من عاشق کارهای هیجان انگیز هستم و دوست دارم بعد از فوتبالم هم یک کار هیجان انگیز انجام دهم. مثلا شهربازی را خیلی دوست دارم و خیلی دلم می‌خواهد در آینده صاحب یک شهربازی باشم.

حسین دست پختت چطور است؟

حرفش را نزن که خیلی تعریفی ندارد. البته یکسری چیزهای معمولی را بلدم ولی خب اصلا فرصتی برای آشپزی ندارم.

در اوقات بیکاری چه کارهایی انجام می‌دهی؟

خب من اکثرا در خانه هستم. بعضی اوقات برای خوردن غذا و یا خرید بیرون می‌روم. وقتی هم که خانه هستم بیشتر در فضای مجازی می‌چرخم، فوتبال و یا فیلم می‌بینم.

در دوران اول حضورت در پرسپولیس و وقتی که خیلی جوان بودی، مجبور بودی برای پول در آوردن کار هم بکنی. اگر دوست داری در خصوص آن روزها هم صحبت کن.

بله خب من ۱۸ یا ۱۹ سال داشتم که پرسپولیس آمدم. به هرحال من از شهرستان به تهران آمده بودم و پولی هم نداشتم. باشگاه هم که پول زیادی به من نمی‌داد و قراردادم خیلی پایین بود. به همین خاطر مجبور بودم به صورت پاره وقت و زمان‌هایی که تمرین نداشتم، کار کنم. یک بستنی فروشی در نزدیکی محل سکونتم وجود داشت که من آنجا کار می‌کردم و بستنی می‌فروختم. یادم نمی‌رود که خدابیامرزهادی نوروزی خیلی از روزها دنبالم می‌آمد و با هم سر تمرین می‌رفتیم. حتی‌هادی و یکی دیگر از بچه‌های با تجربه تیم، غذایی که باشگاه به اعضای تیم می‌داد را به من می‌دادند و از سهم خودشان می‌گذشتند. با این حال باید کار می‌کردم تا بتوانم یک درآمد حداقلی داشته باشم. من هیچ وقت گذشته خودم را فراموش نکردم و یادم نمی‌رود چه روزهای سختی را گذراندم تا به اینجا رسیدم.

اگر اشتباه نکنم در آن تیم با علی کریمی‌ و مهدی مهدوی کیا همبازی بودی؛ درست است؟

بله آقا مهدی و علی آقا بودند.‌هادی خدابیامرز بود و کلی بازیکن مطرح در آن تیم داشتیم. هیچ وقت روز اولی که علی کریمی‌و مهدی مهدوی کیا را سر تمرین دیدم، یادم نمی‌رود. خب این دو عزیز سوپراستارهای فوتبال ایران بودند و هر کسی آرزو داشت فقط از نزدیک آن‌ها را ببیند. شاید باورتان نشود ولی روزی که علی آقا و آقا مهدی را دیدم، تمام تنم داشت می‌لرزید و اصلا نمی‌توانستم حرف بزنم. آن‌ها افتخار فوتبال ایران هستند و امیدوارم هرجا که هستند سلامت و موفق باشند.

بهترین مهاجمی‌ که مقابلش بازی کردی چه کسی بود؟

خب من مقابل مهاجمان بسیار خوبی بازی کردم ولی یادم می‌آید وقتی در تیم ملی نوجوانان یا جوانان بودیم، یکبار در یک بازی دوستانه مقابل یکی از تیم‌های باشگاهی ازبکستان بازی کردیم که ریوالدو را در اختیار داشت. واقعا مهاجم باکلاسی بود و اصلا نوع کنترل توپ و یا ضربه زدنش با بقیه فرق داشت. ضمن اینکه در این بین باید به عبدالرزاق حمدالله هم اشاره کنم که در تیم النصر حضور داشت و با پرسپولیس در مقابلش بازی کردم. او هم فوق العاده بود و عالی بازی می‌کرد.

بهترین همبازی که در این سال‌ها داشتی چه کسی بود؟

سیدجلال حسینی و شجاع خلیل‌زاده بهترین بودند و از بازی کردن کنارشان لذت بردم و می‌برم./ خبر آنلاین

نظر شما