شناسهٔ خبر: 55653817 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

مولوی در تشریح سوال خود از امیرعبدالهیان:

بی مبالاتی طرف عراقی اروند رود را در آستانه نابودی قرار داده است/ از صیادی در فصل تخم ریزی تا رهاسازی آلایندگی به اروند رود

نماینده مردم آبادان در مجلس با انتقاد از مقید نبودن طرف عراقی در قبال مسائل زیست محیطی اروند رود، گفت: متأسفانه تولید آلایندگی و صیادی در فصل تخم ریزی آبزیان ضربات جبران ناپذیری به اروند رود وارد کرده و با این روند این رود مهم و استراتژیک در آستانه نابودی قرار خواهد گرفت.

صاحب‌خبر -

محمد مولوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح طرح سئوال خود از وزیر امور خارجه، عنوان کرد: اروندرود رودخانه‌ای بین المللی است که ایران و عراق نزدیک به 90 کیلومتر مرز مشترک دارند اما خط تالوگ یا خط‌القعر اروند رود پس از جنگ تحمیلی دست خوش تغییراتی شد که یکی از موضوعاتی که صدام ملعون نیز روی آن مناقشه داشت همین موضوع تعیین خط تالوگ یا خط‌القعر اروند رود بود.

نماینده مردم آبادان در مجلس با بیان اینکه اروند برای کشور ما اهمیت بالایی دارد، افزود: اروندرود علاوه بر ارزش تجاری، ارزش گردشگری، امنیتی و اقتصادی دارد ولی هیچ همکاری بین خوزستان و استان بصره عراق وجود ندارد و همین بی برنامگی‌ها موجب کاهش جمعیت اروند کنار از 85 هزار به 20 هزار نفر شده است.

وی ضمن هشدار نسبت به این مسئله که مهاجرت سکنه اروندکنار موجب خلأ مرزی می‌شود، ادامه داد: این مسئله موجب ناامنی در مرزها که کمربند اصلی حفظ امنیت کشور هستند، می‌‎شود.

مولوی یادآور شد: سئوال من از وزارت امور خارجه این است چطور این امکان وجود دارد که هماهنگی‌های دقیقی با استان بصره عراق در خصوص مرز شلمچه شکل گرفته و حتی به لحاظ تردد تعداد کامیون‌ نیز روزانه توافقاتی انجام می‌گیرد اما ذره‌ای از این هماهنگی‌ها در خصوص اروند رود وجود ندارد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با انتقاد از اینکه صیادهای عراقی در اروند رود هیچ تعهدی به محیط زیست ندارند، گفت: یکی دیگر از مشکلات در حوزه اروند رود این است که صیادان ایرانی مقید به صیادی در فصل‌های مجاز هستند اما طرف عراقی در فصل تخم ریزی اقدام به صیادی کرده که این مسئله به ذخایر غذایی اروندرود آسیب زده است و در این زمینه نیز هیچ رایزنی برای مقید کردن طرف عراقی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر آلایندگی استان بصره که یکی از استان‌‎های صنعتی عراق به شمار می‌آید، نیز بسیار بالا است و هیچ نظارتی بر این مسئله وجود ندارد. برای نمونه اگر پالایشگاه آبادان ذره‌ای روغن سوخته به اروندرود رهاسازی کند فوراً با اخطار جدی سازمان محیط زیست مواجه و حتی موجب تعطیلی واحد صنعتی می‌شود ولی در استان بصره نظارتی بر این مسائل وجود ندارد.

مولوی تأکید کرد: متأسفانه اروندرود با وجود جذابیت‌های بالای گردشگری با این روند از سوی طرف عراقی رو به نابودی خواهد رفت و قطعا دستگاه دیپلماسی باید به وظایف ذاتی خود در قبال این سرمایه ملی عمل کند. به همین جهت طرح سئوال از وزیر امور خارجه در این خصوص در کمیسیون امنیت ملی مطرح و پس از اینکه از پاسخ‌های وزیر قانع نشدم، در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت./

پایان پیام

نظر شما