شناسهٔ خبر: 55653592 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

عصرانه خبری ۲۵ مردادماه؛

درمان سرطان کبد به کمک هورمون سلول‌های چربی

به تازگی تیمی از محققان دانشگاه میشیگان دریافته‌اند هورمونی که توسط سلول‌های چربی تولید می‌شود، می‌تواند به کند کردن رشد تومورهای کبدی در موش کمک کند. آن‌ها می‌گویند که این یافته می‌تواند به درمان‌های جدیدی برای سرطان کبد HCC ، شایع‌ترین شکل سرطان کبد منجر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

لرزش دست خوش‌خیم از والدین به ارث می‌رسد

حسین اشرفیان متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب گفت: لرزش اندام‌ها اخیراً بین بیماران شایع شده است که به دو عامل بیماری پارکینسون و لرزش عملکردی برمی‌گردد.

وی افزود: لرزش دست هنگام نوشیدن چایی به مرور زمان تشدید پیدا کرده و موجب اختلال در عملکرد فرد خواهد شد به‌گونه‌ای که فرد نمی‌تواند حتی یک چایی بنوشد، لرزش عملکردی از پدر یا مادر به ارث می‌رسد.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب ادامه داد: لرزش‌های مذکور خوش‌خیم بوده و با علائم دیگری همراه نمی‌شوند؛ این‌گونه لرزش‌ها ناتوانی زیادی برای بیمار ایجاد نمی‌کند و صرفاً برای فعالیت‌های ظریف اعم از خوشنویسی دردسرساز می‌شود.

نقش لیزر در کاشت ایمپلنت دندان و جراحی لثه

جراحی ایمپلنت دندان با لیزر گزینه بهتر و با آسیب کمتر به بافت نرم و سخت در دندانپزشکی است. استفاده از لیزر در جراحی ایمپلنت سبب می‌شود که محل جراحی با حداقل آسیب به بافت نرم و سخت، آماده شود. در واقع ما جراحی «آتروماتیک» و بدون آسیب در جراحی ایمپلنت با لیزر خواهیم داشت. در جراحی ایمپلنت با لیزر قادر خواهیم بود فقط بافت‌هایی را که نیاز داریم، برداریم و به بافت‌های سالم اطراف، آسیبی وارد نمی‌آوریم. برداشت بافت نرم و سخت با حداقل آسیب خواهد بود. دقت انجام جراحی در این روش بسیار افزایش دارد و خونریزی مانند روش جراحی با تیغ، نخواهیم داشت.

درمان سرطان کبد به کمک هورمون سلول‌های چربی

براساس برآوردهای مؤسسه مطالعات کبد «بریتیش لیور تراست» تقریباً از هر شش نفر یک نفر مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی در مراحل اولیه هستند مطالعه این بیماری منجر به کشف روش درمانی جدیدی برای سرطان کبد به کمک هورمون سلول‌های چربی شده است. بیماری کبد چرب غیر الکلی را می‌توان یک بیماری شایع در جهان دانست و این بیماری نتیجه وضعیتی محسوب می‌شود که با اضافه وزن یا چاقی مرتبط است. به گفته متخصصین این بیماری با تجمع غیر مضر چربی در کبد شروع می‌شود، اما می‌تواند به استئاتوهپاتیت غیر الکلی NASH تبدیل شود. متأسفانه مرحله جدی‌تر NAFLD می‌تواند منجر به سرطان کبد یا نارسایی‌های جدی کبد شود.

به تازگی تیمی از محققان دانشگاه میشیگان دریافته‌اند هورمونی که توسط سلول‌های چربی تولید می‌شود، می‌تواند به کند کردن رشد تومورهای کبدی در موش کمک کند. آن‌ها می‌گویند که این یافته می‌تواند به درمان‌های جدیدی برای سرطان کبد HCC ، شایع‌ترین شکل سرطان کبد منجر شود.

اعضای این تیم تحقیقاتی هنگام مطالعه نحوه ایجاد استئاتوهپاتیت غیر الکلی در موش، متوجه سطوح شدیدتر بیماری کبدی و بروز بیشتر تومورهای کبدی شدند. در این مطالعات مشخص شد همزمان با رشد تومورها، مقدار NRG4، هورمونی که عمدتاً توسط سلول‌های چربی ترشح می‌شود، کاهش یافت.

گسترش «آبله میمون» در آمریکا

نشریه پولیتیکو در گزارشی به بررسی گسترش آبله میمون در آمریکا پرداخته و نوشت ناکامی‌های دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای مقابله با آبله میمون موجب شده است این بیماری در آمریکا گسترش یابد. براساس گزارش این نشریه دولت جو بایدن زمانی بیشتر غافلگیر شد که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در ۱۸ می بیماری آبله میمون را در مردی از ماساچوست تأیید کرد. مقامات بهداشت عمومی آمریکا نخستین موارد آبله میمون در سراسر کشور را دنبال کردند. اما، پولیتیکو خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای از ناکامی‌های دولت باعث شد تا این بیماری گسترش یابد.

علائم قندخون بالا

دیابت یک بیماری مزمن است که بر نحوه پردازش و استفاده بدن از گلوکز تأثیر می‌گذارد. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که لوزالمعده قادر به تولید انسولین کافی نیست یا بدن نمی‌تواند به صورت مؤثر از انسولین تولید شده استفاده کند. انواع مختلف دیابت ازجمله دیابت نوع اول، دیابت نوع دوم، پیش‌دیابت و دیابت بارداری می‌تواند بر بدن تأثیر بگذارد. بیماری قندخون بالا خود را با علائمی شامل درد، گزگز و بی‌حسی پاها، زخم پا، پای ورزشکار، میخچه یا پینه پا، عفونت قارچی ناخن، قانقاریا و بدشکلی پا نشان می‌دهد.

چه بیماری‌هایی باعث بروز مشکلات دندان می‌شود؟

متخصصان معتقدند که بیماری‌های زیادی وجود دارد که ممکن است باعث بروز مشکلات دندان شود؛ بیماری پریودنتال که ناشی از عفونت و التهاب لثه و استخوانی است که دندان‌ها را نگه می‌دارد، رایج‌تر است و ممکن است در میان افراد مبتلا به دیابت شدیدتر باشد. در شرایط دیگر، ممکن است داروهای تجویزی بر سلامت دهان تأثیر بگذارد. بعضی از داروهایی که برای درمان فشار خون مصرف می‌‎شود، ممکن است باعث بروز تورم و التهاب لثه‌ها شود. دندان‌پزشکان ممکن است بتوانند با معاینه دهان و دندان بیمار، سلامت کلی بیمار را تشخیص دهند.

نظر شما