شناسهٔ خبر: 55653584 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

تاثیر اخبار برجام در بازار طلا و سکه

قیمت دلار در بازار آزاد همچنان با توجه به اخبار وین بالا و پایین می‌رود و تحلیل‌های متفاوتی را درباره آن شاهد هستیم، اما در بازار طلا و سکه روند کاهش قیمت‌ها از عمق بیشتری برخوردار است

صاحب‌خبر -

فرارو- قیمت دلار در بازار آزاد ارز یعنی جایی که دلا‌ل‌ها در آن حکمرانی می‌کنند، از ابتدای مرداد تا به‌حال حدود شش درصد کاهش پیدا کرده است. اخبار سیاسی مهمترین عامل این اتفاق به‌حساب می‌آید و طبیعی است که باقی اسکناس‌های خارجی و سکه و طلا هم از دلار پیروی کنند.

به گزارش فرارو، قیمت یورو امروز سه‌شنبه ۲۵ مرداد، نسبت به ابتدای ماه ۶.۵ درصد افت کرده و میزان عقب‌نشینی درهم ۵.۷ درصد برآورد می‌شود. بیشترین کاهش را در مورد نرخ لیر شاهد هستیم. قیمت لیر ترکیه امروز سه‌شنبه ۲۵ مرداد در بازار آزاد حدود هفت درصد ارزان‌تر از ابتدای مرداد به دست متقاضیان می‌رسد و کاهش قیمت دینار عراق در همین بازه زمانی ۶.۵ درصد برآورد می‌شود. دینار عراق با نزدیک شدن به موعد برگزاری راهپیمایی اربعین، با افزایش تقاضا روبرو است. در روز اول ماه مرداد هر ۱۰۰ دینار عراق، در بازار آزاد ارز ایران دو هزار و ۲۱۰ تومان ارزش داشت، اما مسافران اربعین که می‌خواهند زودتر تکلیف خرج و مخارج سفر خود را روشن کنند امروز برای همان مقدار دینار باید دو هزار و ۶۵ تومان پرداخت کنند.

میزان کاهش قیمت انواع ارز در بازار آزاد از ابتدای مرداد

نوع ارز  میزان کاهش قیمت
دلار آمریکا  ۵.۷ درصد
یورو  ۶.۵ درصد
درهم امارات  ۵.۷ درصد
لیر ترکیه ۶.۹ درصد
دینار عراق ۶.۵ درصد


قیمت دلار در بازار آزاد همچنان با توجه به اخبار وین بالا و پایین می‌رود و تحلیل‌های متفاوتی را درباره آن شاهد هستیم، اما در بازار طلا و سکه روند کاهش قیمت‌ها را می‌توان عمیق‌تر احساس کرد. در عین حال نباید از عامل افت تقاضا به‌دلیل ایام محرم غافل شد. سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با اثرپذیری از هر دو عامل، در روز‌های اخیر بالاخره آماده می‌شود کانال ۱۴ میلیون تومان را ترک کند. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز سه‌شنبه ۲۵ مرداد در نیمه دوم معاملات، به ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. قیمت سکه امامی در اول مرداد امسال ۱۴ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان بود. به این ترتیب بعد از ۲۵ روز می‌توان کاهش ۸۹۰ هزار تومانی قیمت سکه را معادل ۵.۹ درصد برآورد کرد و کمی به آینده امیدوار بود. البته این خبر، بیشتر بدهکاران مهریه را خوشحال می‌کند.

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هم امروز به ۱۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید که نسبت به ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ابتدای مرداد امسال حدود یک میلیون و ۱۵۰ تومان کمتر است. ارزش سکه تمام طرح قدیم در ۲۵ روز گذشته هشت درصد کاهش پیدا کرده است.

قیمت سکه نیم‌بهار آزادی امروز سه‌شنبه ۲۵ مرداد به هفت میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید. در ابتدای مرداد باید برای همین قطعه سکه هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کردید. عقب‌نشینی ۳۵۰ هزار تومانی سکه نیم‌بهار آزادی معادل بازدهی منفی ۴.۲ درصد است.

بررسی‌های فرارو نشان می‌دهد، سکه ربع بهار آزادی، امروز سه‌شنبه ۲۵ مرداد و در نیمه دوم معاملات (از ظهر تا عصر) با قیمت چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله می‌شود که نسبت به ابتدای مرداد امسال ۵.۷ درصد ارزان شده است. قیمت سکه ربع بهار آزادی در آن روز ۳۰۰ هزار تومان بیشتر از امروز بود و با نرخ پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسید. میزان افت قیمت سکه ربع بهار آزادی از این نظر مهم است که مردم و سرمایه‌گذاران به‌خاطر قیمت پایین‌تر معمولا زیاد سراغش را می‌گیرند. منتها این‌بار تقاضا هم نتوانسته دست سکه ربع‌بهار آزادی را بگیرد.

قیمت طلای ۱۸ عیار، امروز سه‌شنبه ۲۵ مرداد به یک میلیون و ۳۰۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. بررسی‌های فرارو نشان می‌دهد قیمت طلای ۱۸ عیار در مقایسه با یک میلیون و ۳۵۵ هزار و ۴۰۰ تومان روز شنبه اول مرداد، ۴۸ هزار و ۹۰۰ تومان ارزان شده و بازدهی منفی ۳.۶ درصدی را به خریداران و سرمایه‌گذاران طلای ۱۸ عیار تحمیل کرده است. در ادامه امروز و طی روز‌های آینده اخبار مربوط به برجام همچنان می‌توانند در بازار تاثیر بگذارند. این اثر ابتدا روی قیمت طلا مشاهده می‌شود و با کمی تاخیر به بازار طلا و سکه سرایت خواهد کرد.

تغییرات قیمت انواع سکه و طلا از ابتدای مرداد

نوع سکه و طلا قیمت اول مرداد  قیمت امروز میزان کاهش قیمت  بازدهی
سکه امامی ۱۴ میلیون و ۹۹۰ هزار ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار ۸۹ هزار تومان منفی ۵.۹ درصد
سکه طرح قدیم ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار ۱۲ میلیون و ۹۵۰ هزار یک‌میلیون و ۱۵۰ هزار منفی ۸.۱ درصد
سکه نیم‌بهار آزادی  هشت‌میلیون و ۲۰۰ هزار  هفت‌میلیون و ۸۵۰ هزار  ۳۵۰ هزار  منفی ۴.۲ درصد
سکه ربع‌بهار آزادی پنج‌میلیون و ۲۰۰ هزار  چهار میلیون و ۹۰۰ هزار ۳۰۰ هزار منفی ۵.۷ درصد
طلا ۱۸ عیار (گرم) یک‌میلیون و ۳۵۵ هزار و ۴۰۰ یک‌میلیون و ۳۰۶ هزار و ۵۰۰ ۴۸ هزار و ۹۰۰  منفی ۳.۶ درصد

برچسب‌ها:

نظر شما